המשביר 365 הציגה ברבעון השני של 2020 רווח נקי של 6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת לאחר שקיבלה במחצית הראשונה של 2020 הקלות והטבות בדמי שכירות, דמי ניהול וארנונה של 26 מיליון שקל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו יתר קמעונאיות האופנה וההלבשה, גם המשביר 365 שבשליטת רמי שביט הציגה ברבעון השני של 2020 שיפור משמעותי בשורה התחתונה. ברבעון השני ההכנסות של המשביר 365 התכווצו ב-55% והסתכמו ב-120 מיליון שקל בהשוואה להכנסות של 268 מיליון שקל אשתקד. הצניחה בהכנסות מיוחסת לתוקפת הסגר שבה החנויות של הרשת בקניונים ובמרכזים המסחריים היו סגורות.
לעומת זאת, הרווח התפעולי של המשביר 365 זינק ב-58% והסתכם ב-20.8 מיליון שקל לעומת 13.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השיפור ברווח התפעולי מיוחס לחיסכון המשמעותי בהוצאות התפעוליות ובראשן סעיף הוצאות מכירה ושיווק.
המשביר 365 הגיעה להבנות עם מרבית בעלי הנכסים המושכרים שבהם פועלים סניפי הרשת ביחס לפטור מתשלומי השכירות בתקוה שבה הסניפים היו סגורים וכן ביחס להקלות נוספות בתשלומי השכירות לחודשים שלאחר החזרה לפעילות. כמו כן, הממשלה פרסמה שלא תגבה ארנונה מהמעסיקים לתקופה של שלושה חודשים, מרץ - מאי 2020. מהדו"חות של המשביר 365 עולה שבמחצית הראשונה של 2020 התקבלו בקבוצה הקלות והטבות בדמי שכירות, דמי ניהול וארנונה בגוגבה 26 מיליון שקל, מתוך הוצאות של 78 מיליון שקל שהיו לחברה לפני ההכרה בהקלות ובהטבות כאמור.
במהלך תקופת הסגר המשביר 365 סגרה את כל החנויות של הרשת וכל העובדים הוצאו לחל"ת, למעט שלושה קב"טים. כמו כן, הוקפאו כל התשלומים לספקים ולנותני השירות של הקבוצה. החל מתחילת מאי המשביר החלה בתהליך הדרגתי של החזרת 70% מעובדי הקבוצה, תוך צמצום שכרם של עובדי המטה ב- 10%-20% עד לסוף 2020.
המשביר מעריכה שהיא זכאית למענק של 5-6 מיליון שקל מהמדינה
גם הספקים ונותני השירותים של המשביר נאלצו לתת כתף. המשביר 365 הגיעה להסכמות על כלל ספקיה ונותני השירותים שלה בדבר פריסה של כלל התשלומים שהוקפאו שנאמדים ב-240 מיליון שקל. יתרת התשלומים שנפרסה ועדיין לא נפרעה עומדת על 84 מיליון שקל והיא תפרע במלואה עד פברואר 2021.
המשביר 365 הפסיקה את עבודת של 240 עובדים והאריכה את תקופת החל"ת של 300 עובדים נוספים. כתוצאה מהשינויים בהון האנושי, במחצית הראשונה של 2020 נרשמה ירידה של 34 מיליון שקל בהוצאות השכר של המשביר 365 מתוך הוצאות שכר של 84 מיליון שקל שהיו צפויות ללא השינויים כאמור. בנוסף לכך, המשביר מעריכה שהיא זכאית למענק מהמדינה בגין החזרת חלק מעובדי הקבוצה לפעילות שינוע בטווח של 6-5 מיליון שקל.
הנהלת המשביר עושה מאמצים להגדיל את נתח השוק שלה בתחום הצומח של מוצרי הספורט. באוגוסט השנה המשביר 365 השיקה חנות ייעודית למוצרי ספורט ובכוונת החברה להמשיך בפריסת חנויות ספורט ייעודיות. מתוך מטרה להגיע לפריסה של 15 חנויות ספורט ייעודיות עד לסוף 2020.
גולף סגרה את הרבעון ברווח הודות לצמצום הוצאות והוצאת עובדים לחל"ת
בתוך כך, גם גולף הציגה מוקדם יותר היום תוצאות טובות לרבעון: סגירת חנויות הקבוצה פגעה בגולף בצורה משמעותית, והמכירות בתחום האופנה ואופנת הבית ירדו ברבעון שני ב-113 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה ב-60 מיליון שקל. זאת למרות המכירות המוגברות בפלטפורמות המקוונות של הקבוצה - באתרי גולף אנד קו, גולף אנד קידס, טופשופ וכיתן. על אף הירידה במכירות, גולף סיימה את הרבעון השני עם עלייה ברווח הנקי ל-23.3 מיליון שקל לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון מקביל, אך עברה להפסד של 11.3 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 לעומת רווח של 1.7 מיליון שקל בתקופה מקבילה 2019.
מכירות הקבוצה ירדו ברבעון השני ב-24% והסתכמו ב-182 מיליון שקל לעומת 241.3 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. הירידה נבעה מהאטה במכירות בשני תחומי הפעילות של החברה – אופנת הבית ואופנת ההלבשה - וקוזזה בעליות במכירות עדיקה ובמכירות אתרי האונליין של הקבוצה.
גולף אמנם מציגה שיפור מסוים בפדיון למ"ר בחנויות הזהות של תחומי ההלבשה והלבשת הבית, אך החברה לא חושפת את הנתונים - כולל ימי סגירת החנויות - אלא מפרסמת נתוני חנויות זהות בנטרול תקופת הסגר. כלומר, הפדיונות של החודשים מרץ (שהחנויות היו פתוחות בו בשבועיים הראשונים) ושל אפריל, אינם נכללים בנתונים. מ-8 במאי ועד 30 ביוני עלה הפדיון למ"ר בחנויות הזהות ל-1,164 שקל ברבעון שני 2020 לעומת 1,102 בתקופה מקבילה 2019.
מכירות תחום ההלבשה קטנו ל-50.5 מיליון שקל לעומת כ-91.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, והרווח במגזר ההלבשה הצטמצם ל-8.5 מיליון שקל. מכירות אופנת הבית הסתכמו בכ-90.7 מיליון שקל לעומת כ-123.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, והרווח במגזר עלה ל-15 מיליון שקל לעומת 12.7 מיליון ברבעון מקביל. לעומת הירידה במכירות חנויות קבוצת גולף, עדיקה שבבעלותה שיפרה את המכירות ברבעון לכ-40.9 מיליון שקל לעומת כ-26.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בשל צמיחה בפעילות בישראל ובארה"ב. הרווח של עדיקה זינק ל-5 מיליון שקל ברבעון לעומת רווח של 1.3 מיליון שקל ברבעון מקביל.
סגירת חנויות הקבוצה אמנם פגעה במכירות גולף אך גם קיזזה את הוצאות המכירה והשיווק של הקבוצה ל-76 מיליון שקל, וזאת ביחס להוצאות של 123.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתקופת סגירת החנויות, עם התפשטות נגיף הקורונה, פעלה גולף לצמצום ההוצאות והוציאה עובדים לחל"ת. פעולות אלה עזרו לחברה לצמצם הוצאות הנהלה וכלליות ל-8.2 מיליון שקל לעומת 9.8 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.
גולף מדווחת כי מאז פתיחת החנויות ניכר שיפור במכירות חנויות הממוקמות במרכזי המסחר הפתוחים וברחובות, והמכירות בהן עולות על אלה שבתקופה המקבילה אשתקד. אך מנגד, בחנויות שבקניונים הסגורים ניכרת חולשה יחסית לעומת המכירות בתקופה המקבילה אשתקד, אשר נובעת בעיקר מירידה בכמות המבקרים בקניונים. גולף מפעילה 331 חנויות בפריסה ארצית, חלקן במתכונת של חנות בתוך חנות. במהלך המחצית הראשונה סגרה הקבוצה 15 חנויות ופתחה שמונה חנויות חדשות.
הרווח הגולמי של הקבוצה ירד ברבעון השני ל 115.5 מיליון שקל לעומת כ-157 מיליון שקל. עודפי מלאי וסחורה שמכרה החברה בהנחות פגעו בשיעור הרווח הגולמי שירד ברבעון ל-63.4% לעומת 65% ברבעון מקביל. הרווח התפעולי עלה ל-29 מיליון שקל לעומת 23 מיליון שקל בתקופה מקבילה.