פי 4 לפחות בתוך שלוש שנים. זו תהיה התשואה של קרן ההשקעות אייפקס אם הנפקת רשת הקמעונאות המוזלת MAX (מקסטוק לשעבר) תצא לפועל לפי השווי המבוקש בתשקיף שהוגש אתמול (ב') לבורסה: 1.3—1.5 מיליארד שקל.
מהתשקיף עולה כי בעלי החברה כיום — אייפקס (55% באמצעות חברה בבעלות מלאה בשם מוס הולדקו), המייסד אורי מקס (22.5%) ואבן צ'ארלס נוימן (22.5%), מבקשים לבצע הצעת מכר של 26.5% ממניות החברה, כשאייפקס תמכור 17.5% מהמניות ומקס ונוימן ימכרו 4.5% כל אחד. בהתאם, הם ייפגשו עם סכום שינוע בין 344.5 מיליון שקל לכמעט 414 מיליון שקל.
אם ההנפקה תצא לפועל בשוויים המדוברים, עבור אייפקס ידובר באקזיט מרשים. הקרן, שאותה מנהלת בישראל זהבית כהן (שמכהנת כיו"ר MAX), רכשה את מניותיה ברשת בסוף 2017 בתמורה ל־170 מיליון שקל ולפי שווי חברה של כ־310 מיליון שקל. כלומר, גם אם ההנפקה תצא לפועל לפי השווי הנמוך, של 1.3 מיליארד שקל, הקרן עדיין תרשום החזר של פי 4 על ההשקעה.
לכך יש לצרף דיבידנדים שחולקו בשנים אלו, בהיקף כולל של 75 מיליון שקל, כשחלקה של אייפקס עמד על כ־41 מיליון שקל. מהתשקיף עולה שכיום ל־MAX יש יתרות ראויות לחלוקה כדיבידנד בהיקף של 103 מיליון שקל.
MAX הוקמה ב־2004 על ידי מקס, שמכהן כמנכ"ל משותף, לצד נוימן. כיום יש לה 50 חנויות ברחבי הארץ. 35 מהן גדולות, בשטח ממוצע של 1,800 מ"ר לחנות, שפועלות תחת המותג MAX, ממוקמות בעיקר בשולי הערים ואחראיות ל־94% מהכנסות החברה. יתר החנויות, 15 במספר, פועלות במרכזי הערים והשטח הממוצע שלהן הוא 200 מ"ר. חנויות אלה פועלות תחת המותג MAX20, ומוכרות מוצרים במחירים של עד 20 שקל.
מהתשקיף עולה כי החברה צומחת באופן עקבי, ובחצי השנה האחרונה, בחסות המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה היא אף נהנתה מרוח גבית. רווחיה של מקס לא נפגעו בתקופת הקורונה, למרות שחנויות הרשת נסגרו לתקופה מסויימת והעובדים הוצאו לחל"ת. עם שובה של הרשת לפעילות החלה לייבא מוצרי מיגון כמו מסיכות לשוק המוסדי והפרטי והצליחה להדביק את הפיגור מהתקופה המושבתת.
הכנסות החברה הסתכמו במחצית הראשונה של 2020 ב־472.4 מיליון שקל ־ גבוה ב־34% מההכנסות בתקופה המקבילה. הרשת רשמה רווח נקי של 38 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 לעומת 35.3 מיליון שקל במחצית המקבילה ב־2019.
לא מתרגשת מהתחרות
מקס נהנית משולי רווח נקי של לא פחות מ־9.4%, כשהרוויחה 70 מיליון שקל על הכנסות של 742 מיליון ב־2019. מדובר בשולי רווח נדירים. הרווח התפעולי ב־2019 היווה 13.6% מסך ההכנסות וגם כאן מדובר בשיעור יוצא דופן וכך גם שולי הרווח הגולמי של 40%. הונה העצמי של החברה עמד בסוף הרבעון השני על 135 מיליון שקל.
המוצרים ש-MAX מוכרת כוללים ציוד לבית הספר, שנכון למחצית הראשונה של השנה אחראי ל־6% מההכנסות; כלים חד־פעמיים (10% מההכנסות); צעצועים (14% מההכנסות) וכלים לבית, כמו מחבתות, סירים וכלי מטבח אחרים, שאחראים ל־29% מההכנסות.
מהתחרות מצד רשת סטוק ורשת זול סטוק, MAX לא מתרגשת. להערכת החברה, היצע המוצרים שלהן קטן ופריסת החנויות שלהן מצומצמת, ולכן התחרות מצידן מוגבלת לאיזורים ספציפיים וקטגוריות מסויימות. לטענת MAX, שתי הרשתות שנכנסו לארץ ב־2018 — Daiso ו־Miniso — לא השפיעו על מהותית על הביקוש למוצרים שלה.
גורמי הסיכון של החברה הם בהעלאת מכס על היבוא, יכולת לשמר עובדים ומנהלים איכותיים, ויכולת "לחדש ולהגיב במהירות לשינויים בשוק, תוך שמירה על רמת מחירים אטרקטיבית ומתן חוויית קנייה ייחודית וחיובית".