בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל אתמול (יום ג') את תביעת ועד ההנדסאים ברשות שדות התעופה ופסל את מינויה של חן קדם מקטובי לתפקיד עוזרת יו"ר רשות שדות התעופה, בטענה כי המינוי נעשה "ללא מכרז כנדרש ומשום שמדובר במינוי פוליטי".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בית הדין, בראשות סגנית הנשיאה השופטת רוית צדיק, קבע כי "הליך מינויה של גברת קדם לא היה תקין ונערך בניגוד לדין ולפסיקה. אנו מורים בזאת על בטלות מינויה של גב' קדם לתפקיד עוזרת יו"ר ועל הפסקת עבודתה ברשות". בית הדין העמיד לרשות הרשות 30 יום למימוש פסק הדין, אולם הדגיש כי "אין בהכרעתנו זו כדי להטיל כל ספק ביכולותיה המקצועית של גב' קדם, ומובן כי פתוחה בפניה הדרך להגיש מועמדותה למכרז הרלוונטי ככל שיפורסם".
בית הדין הדגיש כי במקרה זה לא ניתן להפעיל את דוקטרינת הבטלות היחסית (המעניקה שיקול דעת נרחב לבית משפט בדין המנהלי), משום ש"חובת המכרז בענייננו הופרה על ידי הרשות באופן מובהק. החלטה של דוקטרינה זו על המקרה הנוכחי תעניק הכשר למינוי פסול וכן תעניק לגיטימיציה למינויים דומים, דבר שאין לתת לו יד. הותרת המצב כפי שהוא תוביל לפגיעה ציבורית אשר תגרם מהשארת מינויים שנעשו שלא כדין על כנם".
בית הדין גם התייחס לטענותיה של קדם מקטובי בדבר תום ליבה וטענתה שלא שוחחה על המינוי עם השרה רגב. "מבלי לנקוט עמדה באשר לטענות אלו איננו סבורים כי יש בהן די לגבור על האינטרס הציבורי בקיומו של הליך מינוי תקין ולפיכך, אין להותיר את המינוי הפסול על כנו".
מהעובדות המופיעות בפסק הדין עולה שוועד ההנדסאים הוא אחד משלושת הוועדים ברשות שדות התעופה, כאשר בחודש דצמבר האחרון הודיע יו"ר רשות שדות התעופה, יצחק גרשון, על כוונתו, שלושה ימים בלבד לאחר כניסתו לתפקיד, לאייש את משרת עוזרת היו"ר כמשרת אמון למורת רוחו של יו"ר הוועד.
לא חלפו שבועיים ומועצת הרשות אישרה את המינוי ויום למחרת גברת קדם החלה את תפקידה. באותו היום הוועד דרש לבטל את המינוי, אך בקשתו נדחתה. הוועד טען כי החלטת המועצה לבצע מינוי ללא מכרז לתפקיד עוזרת היו"ר, תכליתה למנות את גברת קדם המקורבת לשרת התחבורה, מירי רגב.
פסק הדין הוא הישג לוועד ההנדסאים ברשות שדות התעופה שיוצג על ידי עורכי הדין נעה בר שיר ושאדי גריפאת. על שרת התחבורה רגב נמתחה ביקורת ציבורית נרחבת, שהובעה בין היתר גם ב-ynet, על שורת מינויים פוליטיים לדירקטוריונים ולתפקידים מקצועיים במשרד התחבורה.
בתחקיר ynet שפורסם בחודש נובמבר האחרון, טען גורם באחד ממשרדי הממשלה כי בתקופת רגב "קצב המינויים הפוליטיים מסחרר ולא היה כמותו מאז שקבעו נבחרת דירקטורים, שזה לפני עידן ועידנים. מביאים אנשים ללא ניסיון והם ינהלו מיזמי תשתיות של מאות מיליארדי שקלים? זה דבר מטורף, וברור שלא נעשה מטעמים של התאמה ויכולת".
גורם במשרד אמר כי "משרת אמון זה דבר לגיטימי, ומינוי דירקטורים זה כבר בנאלי, אבל כאן מדובר בשרה שממנה מקורבים לתפקידים ביצועיים, וזה בעייתי שמביאים אנשי מפתח לא מהתחום, אלו עובדי מדינה ואי אפשר לפטר אותם סתם ככה".
היו"ר קידם משרת אמון שנויה במחלוקת עם כניסתו לתפקיד
עם ההכרזה על מינויו של יו"ר רשות שדות התעופה בנובמבר האחרון, נכתב בהודעה כי "השרה רגב ציינה כי הניסיון שצבר גרשון כמפקד פיקוד העורף ומפקד אוגדת יהודה ושומרון יסייעו לו בטיפול במשברים, בקשיים הכלכליים והירידה בהכנסות ברשות שדות התעופה, שהביא עימו משבר הקורונה". ואולם, את ניסיונו העשיר, כפי שעולה מעובדות פסק הדין, בחר היו"ר לנצל כדי לקדם משרת אמון שנויה במחלוקת - שלושה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו ובעיצומו של המשבר הכלכלי החמור בתולדות הארגון שבראשו מונה לעמוד.
כמה חודשים קודם לכן, בחודש יוני 2020, בהודעה של משרד ראש הממשלה נכתב כי חברי תנועת הביטחוניסטים הגיעו להפגש עימו. בין החברים - בכובע אחר - מיודענו האלוף (מיל׳) יצחק (ג'רי) גרשון, שאמר לראש הממשלה: "אנחנו בראש ובראשונה רוצים להביע תמיכה והערכה, ולחזק אותך על מסירות הנפש שבה אתה מוביל את מדינת ישראל בעשר השנים האחרונות. יש כאן שינוי פרדיגמטי מחויב המציאות. ההחלטה הזאת על מה יקרה בין הירדן לבין הים היא אחת ההחלטות החשובות, הדרמטיות ביותר, של התנועה הציונית בדור הנוכחי. איני רואה לצערי מנהיג אחר בתוכנו שמסוגל להוביל את המהלך הזה, אני רואה כאלה שמנסים להפריע למהלך הזה. אדוני ראש הממשלה אני מבקש אותך לעשות את זה לא בשבילך, בשבילנו, ובעיקר בשביל הדורות הבאים".
כלכליסט חשף כי רגב התכוונה למנות לתפקיד זה את פעיל הליכוד דני בנלולו, אך המהלך נבלם ולאחריו מונה כאמור יצחק (ג'רי) גרשון שעבר את ועדת גילאור.
יו"ר רש"ת, יצחק גרשון: "שאלתי את השרה אם יש לה המלצה על מועמד מתאים והיא סיפרה לי על אודות הגב' קדם"
בתצהירו של גרשון, שהוגש לבית הדין, נאמר כי "במסגרת פגישת עבודה בנושאים שונים שהיתה קבועה מראש עם השרה, הגב' מירי רגב, העליתי, כבדרך אגב, את נושא איוש משרת העוזר ליו"ר, ציינתי בפני השרה שאני מחפש אדם למילוי התפקיד, שפניתי למישהו שאני מכיר מתקופת שירותי הצבאי אך ככל הנראה הוא לא יוכל לבצע את התפקיד ושאלתי אותה האם יש לה המלצה על מועמד מתאים כלשהו לביצוע התפקיד". גולל גרשון את התנהלותו התמוהה.
עוד הצהיר, כי "השרה סיפרה לי על אודות הגב' קדם שעימה עבדה במשך מספר שנים בעבר. עם העלאת שמה נזכרתי שאני מכיר את הגב' קדם מתקופת עבודתה בלשכת ראש העיר אריאל, מר רון נחמן ז"ל, שבזמנו אף שיבח אותה", אך באותה נשימה טען כי "הגברת רגב או מי מטעמה לא שוחחו עימי על איוש משרה זו, מעבר להצעת שמה באותה פגישה, כאמור במענה לשאלתי מאז ועד היום בכלל".
גרשון גולל את אופן העסקתה המוזר של הגברת קדם: "...הרמתי אליה טלפון, מיוזמתי, והצעתי שנבחן את האפשרות לקבלה לתפקיד. קיימנו שיחה לא ארוכה בנושא וקבענו לשוחח שוב לעומק לאחר מכן". גרשון הצהיר כי השיחה הבאה שהיתה ביניהם - כבר היתה ראיון טלפוני, "בשים לב לתקופת הקורונה והיותה מטפלת בתינוקת". לפי התצהיר, קדם התחילה את עבודתה ב-15.12.2020, אך חתמה על חוזה העסקתה ביום 20.12.2020 - יום הגשת התביעה לבית הדין לעבודה.
מטעמה של גב' חן קדם נמסר בתגובה: "בית הדין לא קיבל את הטענה שמדובר במינוי פוליטי אלא פסל את המינוי בשל פגם בהליך בלבד. בנוסף, הודיע בית הדין כי לא מצא כל פגם בהתנהלותה של גב' קדם והבהיר כי אין להטיל ספק ביכולותיה המקצועיות של גב' קדם. על פי פסק הדין, באפשרות גב' קדם להגיש את מועמדותה למכרז הרלוונטי, ככל שיפורסם".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בית הדין לענייני עבודה לא עסק בטענת מינוי פוליטי וממילא גם לא קיבל אותה. הביקורת של בית הדין הופנתה כלפי סוג ההליך. יודגש כי בית המשפט ציין כי אין בהכרעתו להטיל ספק ביכולותיה המקצועיות של הגב’ קדם ופתח בפניה את הדלת להגיש מועמדות למכרז, ככל שיפורסם".
טרם נמסרה תגובה מטעמה של השרה מירי רגב.