עוד שלב בדרך לקידום תוכנית פינוי בינוי מהגדולות בהרצליה: מועצת העיר הודיעה היום (ג') כי אישרה הסכם פיתוח עם חברת אזורים להקמת פרויקט התחדשות עירונית בשיכון ויצמן בעיר, במסגרתו צפויות להיבנות למעלה מ-1,800 יחידות דיור חדשות. התוכנית אושרה למתן תוקף לפני כשנה, ואחד התנאים בתב"ע (תוכנית בניין עיר) היה אישור ההסכם בטרם מתן היתרי בנייה לצורך הסדרת סוגיית התשתיות, שהתב"ע לא הסדירה.
על פי ההערכות, היתרי הבנייה יינתנו בתוך כשנה. הקמת השלב הראשון, במסגרתו צפויות להיבנות כ-600 דירות בין היתר בחמישה מגדלי מגורים, צפוי להימשך כארבע שנים. היכולת לפתח שלבים אחרים תלויה בסיום הסכמות הדיירים, כאשר נכון להיום יש הסכמות של 520 מתוך 580 דיירים. בעירייה מתכננים להקים מינהלת התחדשות עירונית בלב השכונה על מנת לתת מענה לתושבים, שכן מדובר במתיחת פנים משמעותית שצפויה להימשך במשך לא מעט שנים.
מדובר בשכונה ותיקה של שיכונים בקרבת דרך שבעת הכוכבים המרכזית בעיר, המאופיינת במבנים ישנים ותשתיות מוזנחות. אחד התנאים שהציבה העירייה ליזמית כתנאי לקידום הפרויקט היה שינוי סביבתי. במסגרת התוכנית ייהרסו 576 דירות ב-30 בניינים ישנים בני 2-3 קומות, אשר נבנו בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, ובמקומם ייבנו כ-15 בניינים בגבהים שונים - בני 9-30 קומות.
2 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי בהרצליה
פרויקט פינוי בינוי בהרצליה
הדמיית פרויקט פינוי בינוי בשיכון ויצמן בהרצליה
(הדמיה: 3dvision)

הנחה של 15% במחיר הדירות לבני מקום

הדירות יכללו 3-5 חדרים ועל פי ההסכם, הדיירים הקיימים יקבלו דירה גדולה יותר, חניה תת קרקעית ומרפסת שמש. בשלב זה עדיין לא ידועה התמורה. יצוין כי מחיר ממוצע של דירה מיד שנייה בשכונה כיום עומד על כ-1.8 מיליון שקל לשלושה חדרים ומחיר ממוצע של דירה חדשה עומד על כ-2.7 מיליון שקל. אם מחירי הדיור ימשיכו לעלות והפרויקט יחל להיבנות רק בעוד למעלה משנה, ייתכן שמחירי הדירות החדשות בפרויקט עוד יטפסו.
לבקשת עיריית הרצליה, 50 יחידות דיור בפרויקט ימכרו בהנחה של 15% לבני המקום. נזכיר כי הוועדה המקומית החליטה בשנה שעברה לעצור פרויקטים חדשים של תמ"א 38, אולם ההחלטה לא נוגעת לתוכניות קיימות וכאלה שמקדמות פינוי בינוי.
2 צפייה בגלריה
שיכון ויצמן בהרצליה
שיכון ויצמן בהרצליה
שיכון ויצמן בהרצליה
(צילום: אזורים)
כמו כן, מתוכננים פארק מרכזי באמצע השכונה, חזית מסחרית מקורה בפרגולה שתפנה לרחוב הראשי הרב קוק ולרחוב ויצמן וכן גני ילדים, מתנ"ס ובית ספר יסודי חדש (כיום קיים בשכונה בית הספר ויצמן לגילאי היסודי). במסגרת הסכם הפיתוח ניתן דגש משמעותי לסוגיית נתיבי התחבורה שכן מדובר בשכונה עם כבישים צרים. לפיכך, בין היתר הוחלט כי הכביש הראשי הרב קוק, שממשיך את דרך שבעת הכוכבים, יורחב ב-15 מטרים וייסלל בו נתיב תחבורה ציבורית.
התוכנית, המשתרעת על שטח של כ-80 דונם בין הרחובות הרב קוק בדרום, דון יוסף הנשיא ותור הזהב בצפון, ויצמן במזרח ואבן עזרא במערב, אושרה, כאמור, למתן תוקף לפני כשנה על ידי הוועדה המקומית הרצליה בהיותה ועדה עצמאית ללא הצורך באישור ועדות מחוזיות. בכך הגיע לסופו תהליך ארוך שהחל בשנת 2008, עת התארגנו בעלי הדירות הישנות בשיכון לקידום הפרויקט, שתבצע, כאמור, חברת אזורים שזכתה במכרז שפרסמו הדיירים והקימה פרויקט נוסף בעיר (הרצליה הילס).

"פרויקט מאתגר"

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, מסר: "זוהי בשורה של ממש לתושבי שיכון ויצמן ולעיר הרצליה כולה. הפרויקט רחב ההיקף המתוכנן ייצור תמהיל חכם של מגורים ואזורי שירות ומסחר לנוחות התושבים, אשר ישדרג את איכות המגורים". מהנדסת העיר, חנה חרמש, הוסיפה: "מדובר בהסכם הגדול מסוגו שנחתם עד היום. התוכנית מביאה לידי ביטוי בנייה עירונית ומיטבית, המאופיינת בעירוב שימושים, תמורות ציבוריות משמעותיות תוך שמירת האינטרס הציבורי".
משה קורן, סמנכ"ל פיתוח עסקי באזורים, הוסיף: "הפרויקט ישנה את פני העיר הרצליה. ההליך התכנוני נעשה בשיתוף פעולה מלא עם עיריית הרצליה שהדגישה את החשיבות הרבה שבתוספת שטחי ציבור ושבילי אופניים, חיבור לפארק הרצליה והתייחסות גם לתנועה. החברה החלה בתכנון המתחמים, ואנו מקווים שכבר בחודשים הקרובים נוכל להתקדם בהליכים לקבלת היתרים ומשם הדרך לתחילת הבנייה קצרה".
עו"ד עודד ישראלי, המייצג את בעלי הדירות במתחם לאורך כל הפרויקט, ציין: "מדובר באחד המתחמים הגדולים והחשובים בהרצליה, פרויקט מאתגר שמתקדם לשלב משמעותי של אישור הסכם הפיתוח על ידי העירייה. זהו בראש ובראשונה פרויקט חברתי שעתיד לשדרג משמעותית את חייהם של תושבי המקום. עד היום כ-520 משפחות חתמו על הסכם פינוי בינוי עם חברת אזורים - הישג חסר תקדים. בזכות ההתמדה של כל המעורבים בפרויקט, הפרויקט מתקדם לשלב הכנה ואישור של היתרי ההריסה של הבניינים הישנים בשכונה ובנייה של בניינים חדשים".