הפקקים השבוע העידו על כך שלפחות חלק מהעובדים שהוצאו לחל"ת בשיא משבר הקורונה חזרו בשעה טובה למקום עבודתם. אבל למרות מענקי העידוד של הממשלה, נראה שלא כל המעסיקים ממהרים ליישר קו - ועל פי נתוני הביטוח הלאומי, 850 אלף ישראלים עדיין מובטלים. נוסיף למשוואה את המצוקה החמורה של העצמאים, ואת העובדה שהשכר הממוצע בשיא משבר הקורונה צנח בשיעור של 1.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ונראה שהמשבר הכלכלי רחוק מלהיעלם בישראל.
את עיקר הירידה בשכר ספגו עובדים בענפים שאופיינו בצמצום משמעותי של היקפי העבודה בשל המשבר, דוגמת ענף שירותי אירוח ואוכל. בענף ההייטק, לעומת זאת, השכר הממוצע טיפס וגם אצל ידידתנו האמיצה הופתעו היום לטובה מדו"ח התעסוקה שפרסם משרד העבודה האמריקני, אשר העיד על צניחה דרמטית באבטלה בארה"ב לשיעור של 13% בלבד, במקום 19% לפי תחזיות האנליסטים.
1 צפייה בגלריה
על פי ההערכות, המוצרים יתייקרו במאות שקלים. חנות מכשירי חשמל
על פי ההערכות, המוצרים יתייקרו במאות שקלים. חנות מכשירי חשמל
על פי ההערכות, המוצרים יתייקרו במאות שקלים. חנות מכשירי חשמל
(צילום: מאור בוכניק)
אלא שבזמן שהנשיא טראמפ כבר הספיק לצייץ עצמו לדעת עם טפיחות עצמיות על השכם, בארץ הקודש נראה שלמרות המצב המורכב והנפיץ - דווקא עכשיו הצרכנים הישראלים עלולים לגלות שיוקר המחייה בישראל כמנהגו נוהג. כפי שפורסם השבוע ב-ynet, מוצרי חשמל, סמארטפונים, תמרוקים ואפילו מוצרי תינוקות צפויים להתייקר. הסיבה: בירוקרטיה.
זוכרים את תוכניות "נטו" שקידם שר האוצר היוצא, משה כחלון, ב-2017? ובכן, התוקף של התוכניות שהפחיתו מכסים ומסי קנייה צפוי להסתיים בעוד כשבועיים, ועל פי ההערכות המוצרים הללו יתייקרו במאות שקלים, אם הוא לא יוארך על ידי שר האוצר החדש, ישראל כץ. כאילו לא היה לו מספיק על הצלחת, יצטרך שר האוצר לבדוק גם את הנושא הזה, רק הבעיה היא שלנוכח המשבר, כלל לא ברור אם המהלך יקרה.
ויש גם חדשות טובות: חובבות האופנה הצטערו לשמוע בחודש האחרון על סגירתה של רשת רזילי הוותיקה בחסות הקורונה, אולם השבוע חשפה נווית זומר בכלכליסט כי זכיינית ריפליי וסטיב מאדן רוכשת אותה. זאת לאחר שחברת אינטר ג'ינס חתמה על מזכר הבנות לרכישת הרשת, והיא צפויה להפעיל מחדש את כל סניפיה. לרזילי וללקוחות מדובר בבשורה חיובית בעידן המשבר משום שהרוכשים הם בעלי גב פיננסי חזק, ובכוונתם להמשיך ולהרחיב את רשת האופנה.
פורסם לראשונה: 18:01, 05.06.20