שר האוצר משה כחלון מציג את תוכנית הסיוע למשק

הסיוע הכלכלי למשק: לראשונה מאז נחשפנו למשבר הקורונה, התייצב הערב (ב') שר האוצר משה כחלון מול המצלמות והציע את מה שנראה כתחילתה של חבילת סיוע לעסקים הקטנים והבינוניים שעומדים במוקד המשבר הנוכחי.
נתחיל דווקא בשכירים. כחלון הכריז על צעד מתבקש של הקלה נוספת בתנאי הזכאות לדמי אבטלה. אחרי שהודיעו כי עובדים שייצאו לחל"ת כתוצאה מהמצב יקבלו דמי אבטלה מהיום הראשון, הערב הורידה הממשלה את רף הזכאות לדמי אבטלה למי שהיו מועסקים במקום העבודה שלהם שישה חודשים בלבד, במקום 12 חודשים במינימום היום. מהלך זה יסייע להרבה עובדים שהחלו לעבוד בשנה האחרונה והוצאו לחל"ת בשיטת שחרור העובדים החדשים לפני הוותיקים. לא ברורה העלות התקציבית של המהלך הזה, אך המספרים של המובטלים החדשים צפויים לעלות בעשרות אלפים אם לא יותר בשבועות הקרובים.
1 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
שר האוצר משה כחלון
(צילום: יואב דודקביץ)
בתוכנית שפרסם הערב משרד האוצר מדובר על מענק מיוחד למפוטרים, אך לא ברור מה יהיה, מאין יגיע ומה יהיו הקריטריונים לקבלתן. עוד בהקלות שפרסם הערב האוצר: הקדמת תשלומי מס הכנסה שלילי לזכאים. גם כאן, לא ברור למתי.

סיוע לעסקים קטנים

בזירת העסקים הקטנים, חבילת הסיוע מחולקת לשני חלקים עיקריים: הקטנת ההוצאות השוטפות והמכבידות של בתי העסק ולצידה, מתן מענק של 6,000 שקל לעסקים קטנים מאוד. המהלך הזה נועד לתת לעסקים פרק זמן של מספר שבועות, עד לאחרי הפסח, כדי שיוכלו להמשיך ולהתקיים.
ההוצאות השוטפות של העסקים נחשבות גם בימי שגרה לנטל כבד: ארנונה, חשמל, מים, מקדמות למס הכנסה ותשלומים לביטוח לאומי - כל אלה צפויים להידחות בחודש לפחות ולאחר מכן להיפרס. חלק מהתשלומים לחודש מרץ כבר שולמו, ועיקר הדחייה מתייחס לחודש אפריל.
בסעיף ההוצאות חלק מהדחייה צפויה להיות אוטומטית, כך למשל בתשלומים לרשות המיסים ולביטוח לאומי, אך עדיין לא ברור איך תתבצע הדחייה בתשלומי הארנונה, המים והחשמל והאם ידרשו פנייה ספציפית לכל אחת מהרשויות על מנת לקבל שובר דחוי לתשלום.

מענק - רק לעסקים זעירים וקטנים במיוחד

כחלון הבטיח מענק של 6,000 שקל לעסקים קטנים מאוד אך לא נקב בקריטריונים של העסקים שיהיו זכאים לקבל את המענק. מנכ"ל האוצר שי באב"ד ציין מאוחר יותר כי מדובר רק בעסקים עם מחזור של 300 אלף שקל בשנה, כלומר עסקים זעירים וקטנים במיוחד. אין מענה לעסקים עם סכומי מחזור גבוהים יותר.
אי הוודאות לעסקים גדול, שכן עדיין לא ידוע גם מה יהיה המנגנון שבו יוכלו העסקים לבקש את המענק ומתי הוא יתקבל. כחלון ציין בדבריו כי המהלך הזה יגובש בימים הקרובים במשרד האוצר ולאחריו ייצאו הנחיות מסודרות.
הקלה נוספת לעסקים שעליה התבשרנו מוקדם יותר היום נוגעת להקדמת תשלומים לספקים של המגזר הציבורי. בהנחיה שיצאה מהחשב הכללי הוחלט להקדים את התשלומים לעסקים שמספקים סחורות ושירותים למשרדי הממשלה ולחברות הציבוריות וזאת במקום מנגנון תשלום של שוטף פלוס 30. זוהי דרך מהירה ונכונה להזרים כסף מהממשלה למגזר העסקי והיא צפויה להקל על עסקים שעובדים מול הממשלה.

דמי אבטלה לעצמאים? עדיין לא

דמי אבטלה לעצמאים, אחת מהנקודות הכואבות של העסקים הקטנים, עדיין אינם קיימים בתוכנית החדשה, אך בביטוח לאומי הבטיחו היום כי יהיו "עם יד על הדופק כדי לנסות ולתת לעצמאים זכויות נוספות מעבר לאלה הקיימות".
בשבוע שעבר נקבו כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בחבילת סיוע של 10 מיליארד שקל, שרובה - שמונה מיליארד שקל - יהיו בהלוואות לעסקים בערבות מדינה. חבילה זו התקבלה בביקורת נוקבת מצד המגזר העסקי שטען כי מדובר בלעג לרש. כך גם ההחלטה הראשונית לדחות את תשלומי מס הכנסה ב-10 ימים בלבד. כעת נראה שבמשרד האוצר הבינו שחבילת הסיוע הנדרשת חייבת להיות משמעותית יותר.
שר האוצר כחלון נקב בסכום נוסף של חמישה מיליארד שקל שיוזרם לטובת המגזר העסקי ולהנעת מנועי הצמיחה של המשק, אך מעבר לכותרת, לא ברור מה יעשו עם סכום זה, איך ישתמשו בו ובעיקר, מאין הוא יגיע. וזו גם הבעיה הגדולה בכל התוכנית הכלכלית שהציג כחלון הערב - לממשלה אין מקורות תקציביים לתוכנית. מעבר לעובדה שקיים גירעון שחורג מהיעד ויהיה צורך בהעמקתו, בישראל עדיין מכהנת ממשלת מעבר שמוגבלת ביכולותיה נוכח העובדה שאין תקציב מדינה מאושר.