צפו בריאיון עם פרופ' ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

במשרדי הממשלה מדברים כבר על סגר חדש שיוטל בחגים, עקב המשך התחלואה הגבוהה מאוד בנגיף הקורונה בישראל, אך המחיר יהיה גבוה. העלות הכלכלית למשק של סגר שני צפויה לעמוד על 13.6 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההתמודדות עם התפרצות הנגיף המחודשת נשמעו לאחרונה קולות להגברת אמצעי הריחוק החברתי וליישום של הגבלות סגר במהלך חגי תשרי, בדומה לסגר שיושם בישראל במהלך החודשים מרץ ואפריל. סגר כזה נשקל בימים האלה על ידי הפרויקטור פרופ' רוני גמזו ובמשרדי הממשלה, הן על כל תקופת החגים, הן על תקופה חלקית בין ראש השנה ליום הכיפורים והן על תקופה ארוכה יותר בין יום הכיפורים לסוף חג הסוכות.
3 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
(צילום: אוראל כהן)
לפי הערכת מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, שבראשו עומד ד"ר רובי נתנזון, העלות הכלכלית המיידית של ביצוע סגר נוסף במשק לתקופה של שלושה שבועות וחצי (25 ימים) בין 17.9.2020 ל-11.10.2020, צפויה לעמוד על 13.6 מיליארד שקל. יצוין שסגר כזה יהיה קצר מהסגר הראשון שנמשך 35 ימים.

פגיעה חמורה במסחר

מהמחקר שהגיע ל-ynet ולממון, עולה כי עיקר הפגיעה צפוי להתרחש בענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי ובשירותי האוכל והאירוח. הפגיעה בענפים אלו צפויה לעמוד על כ-70% ולהסתכם בסכום גבוה של 4.8 מיליארד שקל. קרי, כשליש מהפגיעה במשק.
כמו כן, הפגיעה החמורה בענף האמנות, הבידור והפנאי צפויה אף להעמיק לעומת המצב הנוכחי ולעמוד על 1.6 מיליארד שקל. פגיעות משמעותיות נוספות צפויות בענפי התעשייה, הכרייה והחציבה, כמו גם בענף הבינוי. גם ענף שירותי הנדל"ן, שירותי הניהול והתמיכה והשירותים המדעיים, המקצועיים והטכניים צפויים להיפגע, פגיעה אשר צפויה לעמוד בסך הכול על 1.7 מיליארד שקל.
לרוב, נהוג לקבוע שהפעילות העסקית בתקופת חגי תשרי פחותה באופן משמעותי מהפעילות בימי שגרה, אך השנה המצב שונה. מספר ימי החופש במשק בתקופת החגים נמוך השנה, שכן מרביתם חלים בסופי שבוע, ובנוסף ישראלים לא יכולים לנפוש בחו"ל - כך שדווקא לא צפויה ירידה של ממש בפעילות העסקית בתקופה זו.
לדברי ד"ר נתנזון, תקופת החגים דווקא מהווה הזדמנות למגזר העסקי למשוך לקוחות ולהחזיר את המשק למסלול של צמיחה באופן מהיר יותר. פגיעה באפשרות זו באמצעות סגר צפויה להגביר את המצוקה של המגזר. מעבר לעלויות הישירות, הכרזה על סגר צפויה לייצר עלויות עקיפות נוספות - חצי מיליון עובדים שהוחזרו לעבודה ישובו לחל"ת של לפחות מספר שבועות, הצריכה הפרטית שוב תיפגע, ואי-הוודאות במשק תגבר.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רובי נתנזון
ד"ר רובי נתנזון
ד"ר רובי נתנזון
(צילום: יח"צ)
"יש להימנע ככל האפשר מהכרזה על סגר בתקופת החגים", אומר ד"ר נתנזון, שהוא גם היועץ הכלכלי של ארגוני העצמאים להב. במקביל, נשיא הארגון עו"ד רועי כהן שיגר מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ, לשר האוצר ישראל כץ, לשר הכלכלה עמיר פרץ וליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, והתריע בפניהם על המחיר הכבד שהמשק צפוי לשלם.
כהן אמר אתמול (ד') כי "מגפת הקורונה מחסלת את הכלכלה הישראלית ומפוררת את מרקמה החברתי. סגר מוחלט ידרדר את ישראל לתהומות כלכליות שטרם ידעה ואל לה להגיע אליהן.
"אני קורא לחברי הממשלה, לחברי הכנסת ולמקבלי ההחלטות באשר הם, שלא לנהוג בפזיזות וביד קלה על ההדק, אלא לחשוב מחוץ לקופסה באופן אחראי, יצירתי וחדשני על פתרונות מדורגים לטווח ארוך. אפשר להכריז על סגרים מקומיים לפי אזורי הידבקות, למשל, כאשר לנגד עיני מקבלי ההחלטות תהיה שמירה על הבריאות - אך לא פחות מכך, שמירה והגנה על קיומם וחיותם של המשק והכלכלה".