תשמעו סיפור. לפני למעלה משבועיים פנינו לכל האמורים לעסוק באחת המלאכות החשובות ביותר במדינה בימי אבטלת קורונה אלה - ההכשרות המקצועיות. הפניות נעשו לשבעה משרדים, אגפים וגופים ממשלתיים.
אחרי חודשים שממשלת ישראל - או נכון יותר מה שאמור להיות הממשלה - מכריזה השכם והערב שעוסקים בה בכל דרך ואמצעי להקטנת מספר מחוסרי העבודה, ביקשנו לבדוק האם ההכרזות על הכשרות מקצועיות לרבים מהמובטלים אכן מתקיימות, כמה כסף הוקצב להן ומתי הן יסתיימו.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
ממתינים בשירות התעסוקה. הכשרות מקצועיות יכלו לצמצם את האבטלה, אך הן לא נעשו
(צילום: שירות התעסוקה)

הימים הם חודשיים ומחצה לאחר תום הסגר השלישי ועדיין כחצי מיליון מתושבי מדינת ישראל שוהים בבתיהם, ללא עבודה. זאת, בעוד שדמי האבטלה המיוחדים שנקבעו לתקופת משבר הקורונה וגם הסיוע במענקים לעצמאים, שחלקם מובטלים, עומדים להסתיים בעוד שבועות אחדים.
היינו בטוחים לגמרי שבמשרדי האוצר, הכלכלה והתעשייה, והעבודה והרווחה, הנושא הזה מטופל מדי יום ובעדיפות גבוהה ביותר. מה לעשות, טעינו.
מנכ"ל שירות התעסוקה בריאיון באולפן: "בשנה האחרונה לא בוצעו הכשרות מקצועיות. זו עובדה" 
(צילום: משי בן עמי)

הסיפור הוא אחר לגמרי: אנחנו נודניקים. במשך יותר משבועיים נדנדנו כמעט בכל יום, ממש התחננו שישיבו לנו על שלוש שאלות ממש לא קשות, לא מבחן טריוויה ולא שאלות בבגרות מתמטיקה, חמש יחידות: כמה הכשרות מבוצעות כבר וכמה מתוכננות, כמה כסף יושקע בהכשרות ובאלו מקצועות מכשירים את העובדים.
במשך שבועיים לא קיבלנו תשובות. שום ציון עובר לא נרשם לנבחנים - לשכת שר האוצר ישראל כץ, שר העבודה איציק שמולי, אנשי משרד הכלכלה של השר עמיר פרץ לא השיבו. אפילו לא קיבלנו נתון אחד ממי שאמורים לדעת יותר מכל את התשובות לשאלות הקשות: זרוע התעסוקה, הכפופה למשרד העבודה והרווחה, שאמורה לנהל וליישם את רוב הנושא שנקרא הכשרות מקצועיות.
2 צפייה בגלריה
שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר האוצר ישראל כץ
שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר האוצר ישראל כץ
שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר האוצר ישראל כץ
(צילומים: אבי מועלם)

תותחנית בחיל האבטלה

המשך הסיפור: היום פקעה סבלנותנו ולמרבה הפלא התחנונים הבוקר אפילו הועילו במעט. הנדנודים שלנו כבר עצבנו את מקבלי ההחלטות, שעסוקים בעיקר בלריב אלה עם אלה ולטעון שהגורם האחר היה אמור להעביר לנו נתונים. "יש לנו כבר נתונים חלקיים", התגאו במשרד האוצר, שאמור לממן את כל ההכשרות. יופי. נתונים חלקיים זה גם משהו. יתר הגורמים המשיכו גם בבוקר במדיניות השתיקה. חוץ מאחד, שעוד נגיע אליו, אך לא העביר נתונים עד לרגע זה.
ובכן, תוך כדי, ואחרי שבועיים של ניתוק ואי החזרת טלפונים אפילו, חזרו אלינו היום בצהרים אפילו מזרוע התעסוקה. (מחיאות כפיים בבקשה). מתברר שהמנהל שם, מוטי אלישע, נמצא היום ב"יום העבודה האחרון שלי". נחמד. באמצע שיא משבר האבטלה היו"ר מתחלף. רגע, רגע. שוב טעינו. הוא לא מתחלף, הוא הולך מבלי שיש לו מחליף.
הסיפור בהמשכים מקבל מפנה. פתאום נהיה בו סיפור בתוך סיפור. כמה זמן יודעים כבר שמר מוטי אלישע מסיים שלוש שנים בתפקיד? מתברר שמספר חודשים הדבר כבר ידוע. אז למה אין מחליף, ניסינו לשגר שאלה מכשילה במבחן הקשה שלנו.
התשובה מפתיעה עוד יותר: טרם הוקמה, כמתחייב במינוי לתפקיד בכיר זה, ועדת איתור. למה? אין תשובה. עוד נכשל בבחינה.
בדחילו ורחימו, מספר לנו מקור מהימן, כי "עכשיו תיעשה פניה לנציב שרות המדינה שיתבקש לאשר בינתיים למנות ממלאת מקום". השר שמולי מעיד כי מדובר "באחת התותחיות החזקות ביותר שיש בשירות הציבורי". יופי שיש לנו תותחנית בחיל האבטלה, אבל אפילו אישור למינוי הזמני עוד לא ניתן.

3,410 הכשרות מאז תחילת הקורונה

סוף הסיפור. קיבלנו היום נתונים חלקיים ממשרד האוצר ומזרוע התעסוקה. טוב, הם האחראים העיקריים על ההכשרות, אז צריך לדייק. שבועיים לא הספיקו להמציא את הנתונים.
אם כך, מזרוע התעסוקה במשרד העבודה נמסר כי התקציב להכשרות מקצועיות לשנת 2021 עומד על 132 מיליון שקל, וכי צפי ההכשרות לשנה זו עומד על סה"כ 8,450 עובדים במסלולים השונים.
במשרד האוצר אמרו לנו כי ברשות החדשנות מכשירים 4,300 מובטלים בתקציב של 112 מיליון שקל. בנוסף, משרד האוצר מכשיר בתקציבו, בתחומי ההייטק, התעשייה, הבינוי והתשתיות מספר "עצום" של 19,410 מובטלים בסכום כולל של 242.5 מיליון שקל. אבל, ויש אבל, רק 1,700 מתוכם מצויים בהכשרה מאז ינואר 2021, עוד 1,710 ממרץ 2021, הכשרת עוד 4,000 מובטלים תתחיל רק בחודש הבא, מאי, ועוד 12 אלף יוכשרו אי שם עד סוף 2021.
אם נוסיף לכך את זה שבשבוע שעבר הודה מנכ"ל שירות התעסוקה באולפן ynet כי ב-2020 לא התקיימו הכשרות מקצועיות כלל! נגיע בחשבון פשוט לעובדה הבאה: מאז תחילת משבר הקורונה, שהוביל לשיאי ההיסטוריים בשיעור האבטלה, הוכשרו עד כה 3,410 מובטלים. מרשים.
אבל לא נורא, יש זמן, למה למהר? יש רק 500 אלף מחוסרי עבודה, שלרובם אין מקום עבודה לחזור אליו ואין גם כישורים לעבודות שונות המוצעות כיום במשק.
דרך אגב, בינתיים צצה לה בימים האחרונים ידיעה "מרגיזה" מארה"ב. שם נשיא חדש, ג'ו ביידן שמו, הכריז על הקצבת 100 מיליארד דולר (זאת לא טעות!) להכשרות מקצועיות. בארה"ב יש כיום 328 מיליון תושבים ו-5% אבטלה. לפי זה צריך להשקיע ב-9.3 מיליון תושבי ישראל עם 10% אבטלה מתוך יותר מ-4.5 מיליון עובדים הרבה מאוד כסף. האמת, כמה עשרות מיליארדי שקלים.
צריך בדחיפות להקים ממשלה חדשה בישראל - אפילו רק בגלל הנושא הזה.