יותר מחוסרי עבודה, פחות שוהים בחל"ת: שיעור האבטלה המורחב, שכולל את כל הבלתי מועסקים, ביניהם גם מי שמובטל ללא קשר לנגיף הקורונה וכן אלה שאין להם מקום עבודה לחזור אליו בשל סגירת מקום העבודה מאז מרץ 2020, עמד במחצית הראשונה של יוני על 9.5% (שהם 398,400 מובטלים). זאת לעומת 9.9% במחצית השנייה של מאי. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ב'). שיעור הבלתי מועסקים מתוך כוח העבודה שאינם שוהים בחל"ת עמד על 5.5% בתחילת יוני, עלייה קטנה ביחס לסוף מאי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שיעור האבטלה הכולל את המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה + הבלתי מועסקים – ירד מעט ועמד על 6.9% במחצית הראשונה של יוני, לעומת 7.1% במחצית השנייה של מאי. הנתונים מצביעים על כך שנמשכת המגמה של הגידול במחוסרי העבודה על חשבון השוהים בחל"ת, שצפויה להתעצם בחודש הבא - עם סיום תשלום דמי החל"ת.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
על פי חוק הקורונה, תשלום דמי האבטלה הסתיים ב-30 ביוני, אולם שר האוצר, אביגדור ליברמן, שנכנס לתפקידו בחודש שעבר, הודיע על מתווה להמשך מתן דמי אבטלה למובטלים מעל גיל 45. רגע לפני סוף יוני, נכללו גם בני ה-67 ומעלה בחוק החל"ת, לאחר שהושגה הסכמה בין ועדת הכספים למשרד האוצר בעניין. מענקי ההסתגלות שלהם הם היו זכאים עד כה יימשכו לשלושה חודשים נוספים, במתווה פוחת של 90%, 80% ו-70%, בהתאמה.
ליברמן הודיע כי החליט לסיים את החל"ת בסוף יוני, לפי המועד הקבוע בחוק, לאור חזרת המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסרת מגבלות הקורונה וכן לאור הנתונים הכלכליים המעודדים. לצד זאת, כדי לסייע בהתאוששות המשק, ניתן כאמור מענה נוסף למובטלים מבוגרים יותר וכן מענה להעסקה גמישה עבור עובדים שטרם יכולים לשוב לתעסוקה מלאה, כדוגמת ענפי התיירות.
הסוף לחל"ת: מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר עונה על כל השאלות
(צילום: שמוליק דודפור, ירון ברנר)
לדבריו, "המשק פתוח באופן מלא קרוב לארבעה חודשים, שיעור האבטלה נמוך מ-7.5%, שהוא השיעור שקבעה הממשלה הקודמת בו יפסקו דמי החל"ת. יש כיום מעל ל-130 אלף משרות פנויות במשק, ולכן מדיניות החל"ת הרוחבית כבר איננה נכונה עבור המשק. מגוון הפתרונות רחב, דוגל בעידוד היציאה לעבודה וכולל בין היתר חל"ת גמיש והכשרות מקצועיות".