יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, אבי שמחון יציג בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו מודל תמיכה רחב למגזר העסקי ולעצמאים. לפני מספר דקות החל הדיון ובו יוכרע היקף ואופי הסיוע למגזרים השונים, על רקע משבר הקורונה שמשבית את המשק. את המודל, שמציג עמדה מנוגדת לזו של פקידי האוצר, פיתח ח''כ ניר ברקת (ליכוד) והוא זוכה לתמיכה של שמחון ושל עוד כמה ראשי איגודים במשק. כמו כן הוצג המודל גם למנהל רשות המיסים, ערן יעקב.
המודל מבוסס על הנחה כי ללא סיוע ממשלתי, ייווצר גל של פשיטות רגל שעלול לסבך את המשק ולעכב באופן משמעותי את ההתאוששות ביום שאחרי משבר הקורונה. לפיכך, המודל מבוסס על סיוע אך ורק לעסקים ועצמאים במצוקה ולא סיוע לכולם. לצורך הבחינה, הוחלט כי הכלי המתאים ביותר הוא השוואת מע"מ בין מרץ 2020 לעומת מרץ 2019. עסקים ועצמאים אשר יציגו ירידה של 50% או יותר במחזור לפי מע"מ - יהיו זכאים לסיוע - והשאר לא.
הסיוע יגיע בצורה של אשראי בערבות מדינה בהיקף של 25% מהמחזור של העסק, שהוא אומדן ההפסד הממוצע בענפי השירותים, המסחר, התיירות והעצמאים. החידוש הוא שכל עסק או עצמאי יהיה רשאי להמיר כמחצית הסיוע קרי, 12.5% מהסיוע או מהמחזור אשתקד - למענק.
עלות התוכנית נאמדת בכשישה מיליארד שקל כאשר שלושה מיליארד שקל היא הוצאה תקציבית של ממש והשלושה הנותרים במסגרת ערבות מדינה (למדינה יש לפחות 17 מיליארד שקל במסגרת לא מנוצלת של ערבויות מדינה). המודל ייושם בחודש מרץ וייבחן שוב בחודש אפריל (יבצעו תיקונים והערכת מצב מחודשת) ולפי האומדנים ימנע 80% מפשיטות רגל הצפויות כבר בחודשים הקרובים ללא סיוע.
כאמור, המודל תקף גם עבור עצמאים כשלהם מובטחת "רצפה" של 6,000 שקלים. לדוגמא: עצמאי שמרוויח 20 אלף שקלים לחודש ובחודש מרץ המחזור שלו ירד ל-8,000 שקלים בלבד, זכאי לסיוע. לפי המודל, הוא צריך לקבל סיוע של 5,000 שקלים (מחצית ממנו בהלוואה ומחצית שנייה - קרי, 2500 בלבד - בצורה של מענק). אך במקרה הזה העצמאי יקבל 6,000 שקלים.
כמו כן, יוצע לראש הממשלה אותו מודל לשתי חברות יוצאות דופן שאינן נכללות להגדרה: חברות התעופה אל על וישראייר, שנקלעו לקשיים.
כפי שנחשף מוקדם יותר ב"כלכליסט", סוגיית פיצוי העסקים הפכה לסלע המחלוקת בין מקבלי ההחלטות הכלכליים, כאשר אותה סוגייה חצתה את הצוותים לשניים: פקידי האוצר אשר מתנגדים לסיוע ישיר, והמחנה השני ובראשו עומד נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ושמחון, שתומכים במודל שהציע ברקת .
המודל מתנגד לעקרון של פקידי משרד האוצר לפיו אין להעביר מענקים ישרים למגזר העסקי. המודל שהם מציעים מבוסס על מתן הנחות כלליות בארנונה. למודל האוצר כמה וכמה בעיות: הוא מסורבל ומסובך, הוא אינו מספיק והוא גם מסייע לעסקים שלא נפגעו או נפגעו מעט מהמשבר.