ממש ברגע האחרון לפני הבחירות וכדי למנוע נזק כבד מעמותות עד אחרי פסח עם הקמת ועדת כספים חדשה - אישרה היום (שלישי) הוועדה הקלות במס ל-104 עמותות חברתיות. קרוב לוודאי שמדובר בדיון האחרון של הוועדה לפני הבחירות, שנקבע במטרה לאשר נושאים שנדחו והתעכבו בשבועות ובחודשים האחרונים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוועדה, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את ההקלות לשורה של עמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה. זאת בהתאם לסעיף 46' לפקודת מס הכנסה, המזכה בפטור חלקי ממס את מי שיתרמו לעמותות אלה. כידוע שיעור התרומות פחת מאד בשנת הקורונה והקשיים הכספיים של רבים מציבור התורמים. עשרות עמותות נסגרו ואחרות הקפיאו חלק מפעילותן, בתוך כך פעילות לטובת קשישים, נכים, אוטיסטים, נערות בסיכון ועמותות חברתיות רבות.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים דיון הלוואות קורונה
ועדת הכספים
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בין העמותות שאושרה להן כעת ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, מדע, איכות סביבה, בריאות, דת, סעד, ספורט, זכויות אדם, טוהר מידות, התנדבות וגופים שעוסקים בעידוד תעסוקה.

פטור לבתי אבות מתשלום אגרה על עובדים זרים

עוד אושר היום בוועדת הכספים פטור לבתי האבות מתשלום האגרה השנתית להעסקת עובד זר בתפקיד כוח עזר בשנת הקורונה. מדובר בבשורה גדולה לבתי האבות ולציבור הקשישים בישראל, לאחר שהאישור נדחה במשך שבועות.
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, קרא לבטל באופן קבוע את האגרה השנתית: "המדינה לא צריכה להכניס כספים על חשבון מטופלים סיעודיים. נביא את האגרה לדיון נוסף לקראת סוף השנה". בינתיים אושרה במסגרת התקנות הנחה קבועה של כ-2,300 שקל על אגרת זו כתיקון קבוע החל מהשנה הבאה, וכן הנחה של 900 שקל לחמש שנים, בגין אגרת הבקשה למוסדות סיעוד המבקשים התרים להעסקת עובדים זרים בתפקיד כוח עזר.
2 צפייה בגלריה
מרים (שם בדוי) שבעלה מתגורר בבית אבות
מרים (שם בדוי) שבעלה מתגורר בבית אבות
קשישה בבית אבות
(צילום: טל שחר)
החלטת ממשלה מחודש יולי קבעה מכסה של עד 2,500 עובדים זרים לצורך העסקתם כ"כוח עזר", שלא בתפקיד אח או אחות, שיסייעו לצוות הרפואי והסיעודי במוסדות סיעודיים. על פי ההחלטה נקבע כי העובדים יועסקו במוסדות המוכרים כבתי חולים שבאפשרותם הפעלת מחלקה סיעודית או מחלקה לתשושי נפש - הגדרה הנוגעת רובה ככולה לבתי אבות. עוד נקבע בהחלטה כי יבוצע תיקון בחוק לעניין גובה האגרות הנוגעות לעובדים אלה.
על רקע ההחלטה שנבעה מקושי לגייס עובדים לתפקידים אלה, אישרה היום ועדת הכספים את תיקון האגרות להעסקת עובדים זרים בבתי אבות - "תקנות עובדים זרים, אגרת בקשה ואגרה שנתית".
במסגרת זו, נקבע בהוראת שעה, לדרישת ועדת הכספים, כי האגרה השנתית להעסקת עובד זר לא תיגבה בשנת הפעילות הראשונה של הענף, במסגרתה מתמודדים המוסדות עם משבר הקורונה. ההוראה תחול למשך שנה מיום פרסום התקנות. לצד כך נקבע, כי במסגרת תיקון קבוע תעמוד האגרה השנתית על 7,240 שקל במקום 9,650 שקל. בנוסף הועמדה אגרת הבקשה למוסדות סיעוד המבקשים היתרים להעסקת עובדים זרים בתפקיד כוח עזר, על 310 שקל במקום 1,210 שקל, כהוראת שעה לתקופה ארוכה של חמש שנים.
לפני כחודשיים לא אישרה הוועדה את התקנות שהובאו בפניה בנושא זה, מאחר שהתקנות שהוגשו לא כללו את ביטול האגרה השנתית לשנת הקורונה, מה שהביא את חברי הוועדה להחזיר את התקנות ולבקש ממשרד האוצר לעגן הטבה משמעותית יותר לטובת בתי האבות הקורסים תחת נגיף הקורונה.
חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על משרד האוצר והדגישו את מצבם הקשה של בתי האבות על רקע נגיף הקורונה, וכך גם נציגי בתי האבות שנכחו בדיון. בנוסף גם נציגת רשות האוכלוסין ציינה כי עמדת שר הפנים היתה לבטל את האגרה השנתית.
היום הביאה הממשלה תקנות מתוקנות ברוח הדברים, ובמסגרתן נקבעה הוראת השעה המבטלת את ההיטל השנתי בשנת הקורונה. התקנות יכנסו לתוקף 30 יום מפרסומן.
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני קרא במהלך הדיון לבטל לגמרי את האגרה השנתית, כאמור, וציין כי הוועדה תדון לקראת סוף השנה בנושא שוב: "אני אומר לפרוטוקול - אני מאשר את המתווה הזה כרגע, כי אין ברירה, כי יש פה פטור והפחתה. זה לא סותר שנבוא לקראת סוף השנה ונקיים את הדיון לגבי האגרה השנתית שוב. צריך להתאים את המדיניות למצב הקיים, לא מכוח הרגלים ישנים. המדינה לא צריכה להכניס כספים על חשבון מטופלים סיעודיים, להפך, יש לסבסד זאת".