(צפו: בכירי המשק לוחצים לשוב לשגרה. צילום: רן דיקשטיין)

הממשלה אישרה היום (ו') מענק נוסף לעצמאים, שיחושב בהתאם לפגיעה שלהם בעקבות משבר הקורונה. בעוד ששתי הפעימות זכו לכותרת של מענקים לעצמאים שאמורים להגיע ישר לחשבונות הבנק שלהם, המענק הנוכחי אמור להגיע לעסק עצמו ויחושב על בסיס הירידה במחזור העסק, בדומה למתווה הפיצויים שניתן אחרי מבצע צוק איתן. במקביל, אושרה ההרחבה של הפעימה השנייה של מענק העצמאים, כך שזו תעמוד על תקרה של 10,500 שקל ותינתן לעסקים עם מחזור של עד 1.5 מיליון שקל.
המודל המוצע מחלק את העסקים הקטנים לשלוש קבוצות, ומתייחס לפגיע במחזור המכירות בחודשים מרץ אפריל. כך, עסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל בשנה (נכון ל-2019) יקבלו פיצוי שינוע בין 1,000 שקל ל-3,125 שקל בהתאם לגובה המחזור, בתנאי שתירשם ירידה במחזור של מעל ל-25% בתקופת המשבר. הקבוצה השנייה - עסקים עם מחזור של בין 300 אלף ל-1.5 מיליון שקל - תקבל פיצוי חד פעמי בגובה של בין 6% ל-30% מהמחזור החודשי במרץ ואפריל, בהתאם לעומק הירידה במחזור (שתעמוד על לפחות 25%).
1 צפייה בגלריה
בעלי עסקים באשדוד בזמן קורונה
בעלי עסקים באשדוד בזמן קורונה
בעלי עסקים באשדוד בזמן קורונה
הפיצוי לעסקים בעלי מחזור עסקאות של בין 1.5 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל יבוסס על הסכום בו ירד מחזור העסקאות של העסק בחודשים מרץ ואפריל השנה לעומת השנה שעברה, בניכוי ההוצאות - כאשר הסכום שנותר לאחר הקיזוז לא יעלה על 30% מהפגיעה. מהסכום הזה יחושב הפיצוי לפי מדרגות שנעות בין 10%-50%. כך, סך הפיצוי ביחס להפסד לא יעבור בקבוצה השלישית את ה-15%. תקרת הפיצוי תעמוד על 400 אלף שקל. את הבקשות ניתן יהיה להתחיל ולבקש רק בשבוע הראשון של חודש מאי דרך אתר רשות המיסים.

מענק הסתגלות

במקביל, הגיש היום האוצר לאישור הממשלה את פירוט חבילת הסיוע בהיקף 80 מיליארד השקל. מתוך הגדלת תקציב הבריאות בהיקף של 10 מיליארד שקל, שלושה מיליארד שקל יוקצו לציוד מיגון ומכונות הנשמה, כ-2.5 מיליארד שקל יוקצו לתגבור מערך בתי החולים, 2.5 מילארד שקל לרכש תרופות ומעבדות וכ-2 מיליארד שקל למערך הגריאטריה, בידוד במלונות, מד"א והוצאות אחרות. כך עולה מהממסך המפורט שהעלה אתמול בלילה לאישור הממשלה.
הבוקר אמורה הממשלה לדון גם בצמצום ההגבלות על המשק ואישור הפיצוי לעסקים הקטנים עד 20 מיליון שקל. במסמך מפרטים באוצר כי מיליארד שקל שנועדו לסיוע לאוכלוסיות בסיכון אמור לספק ארוחות חמות ל-130 אלף קשישים נזקקים וסל מצרכים דו שבועי, תוי קנייה למזון למשפחות בסיכון. מאותו תקציב, ככל הנראה, ממומנת גם ההחלטה להמשיך ולחלק מארזי מזון לשכונות החרדיות שהיו תחת סגר ונפתחו בינתיים ללא נימוק רשמי. עוד התקציב אמור לממן אנשים עם מוגבלויות בקהילה ונכי נפש בקהילה, אבטחת מוסדות בסיכון ועוד. בתוך התקציב הזה מופיע גם סעיף "תקציב למציאת חיסון".
בנוסף, אישרה הממשלה את הצעת משרד האוצר להמשך מתן מענק ההסתגלות המיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם בעקבות משבר הקורונה. בהתאם לכך הוחלט על מענק נוסף בחודש מאי של עד 4,000 שקל למפוטרים מחודשים קודמים.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר