התחזקותו של השקל נמשכת גם סמוך מאוד לסוף שנת 2021. היום (ג') נקבע שערו היציג של הדולר על 3.11 שקלים - מתחת לשער שהביא כמעט לפני שנה, ב-13 בינואר, את נגיד בנק ישראל להכריז כי ירכוש 30 מיליארד דולרים בשוק המט"ח השנה. שערו היציג של האירו נקבע על 3.52 שקלים, לאחר ירידה נוספת של 0.6%, והוא רחוק עתה רק ב-8 אגורות מהשפל בכל הזמנים בשער האירו, 3.44 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
השקל מתחזק, בין השאר, בשל השלכות התפשטות זן האומיקרון על כלכלות העולם בימים שבין חג המולד לסוף השנה של מסחר מועט יחסית שווקים, בבורסות ובשוקי המטבעות. המשברים בסחר העולמי ובתובלה, שהובילו למחסור במוצרים ולקשיים של חברות גדולות ובתי עסק, גורמים להיחלשות גם בשוק המטבעות מול השקל, כאשר בישראל הולכות ומתרחקות לפי שעה הגבלות נוספות על המשק, אלא צפויות דווקא הקלות בתחומי התעופה והבידודים.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר כי: "להערכתנו, אף שמגמת הטווח הארוך פרו שקלית ותומכת בשקל חזק, הרי שבטווח הבינוני ועל רקע המגיפה המתפשטת, העלאות הריבית שהוכרזו והצפויות במהלך השנה הקרובה, הרי שהשקל עשוי להיחלש בעקבות פעילות הגידור של הגופים המוסדיים".
לדבריו, "פעילות המסחר בשער הדולר-שקל מנותבת בימים אלו על ידי מספר מצומצם של פעילים גדולים, דבר המותיר בידי בנק ישראל את האפשרות להשפיע בקלות יחסית על שער החליפין. שמירת רווחיות הייצוא תומכת בהתערבות בנק ישראל במסחר, במטרה למנוע את המשך הפגיעה בתנאי הסחר הגוררים בין היתר, לא רק שחיקה ברווחי החברות, אלא במיוחד פתיחת השוק לייבוא מתחרה שמקשה בעיקר על התעשיות המסורתיות שבפריפריה".
התעשיינים קוראים לממשלה ולבנק ישראל לנקוט בצעדים מיידיים, שיביאו לעצירת היחלשות המטבעות הזרים מול השקל, כדי למנוע את הגעת שער הדולר, כפי שחוזים כלכלנים לשלושה שקלים בלבד, מצב שיגרום להפסק קווי ייצור במפעלים ואף עלול להוביל לפיטורי עובדים.
פורסם לראשונה: 12:47, 28.12.21