מחיר הדלק בישראל ממשיך להאמיר ומחר בלילה (בין חמישי לשישי) יעלה ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בעוד 39 אגורות למחיר של 7.44 שקל. כך פרסם הבוקר משרד האנרגיה. למרות המשך העלייה במחיר, במשרד האוצר מתעקשים לא להפחית את המס הגבוה במיוחד על הדלק.
מדובר בעלייה חודשית שלישית ברציפות של מחיר הדלק (1.07 שקל בשלושה חודשים), שיהיה גבוה ב-1.40 שקל ממחירו בחודש אפריל בשנה שעברה. דרך אגב, הפעם הקודמת בה מחיר הדלק היה יקר מ-7.44 שקל הייתה בחודש יולי 2014, אז מחירו עמד על 7.62 שקל. כמו כן, מדובר בעלייה הגדולה ביותר בחודש אחד מאז שמחיר הדלק קפץ ב-42 אגורות ביוני 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משמעות ההתייקרות הזאת היא שבעל מכונית שממלא למשל מיכל של 50 ליטר ישלם עליו 75 שקל יותר מאשר לפני שנה. מי שממלא מיכל פעמיים בשבוע יוציא בחודש כ-600 שקל יותר, מי שממלא רק מיכל אחד בשבוע ישלם עוד 300 שקל בחודש.
עלייה רצופה כזאת במחירי הדלק הייתה רק בשנת 2012, ממש אחרי המחאה החברתית ברחובות, אז נרשם גם מחיר שיא לדלק בארץ - 8.25 שקל לליטר אחד 95 אוקטן בשירות עצמי.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי לפי שעה אין כל כוונה להוריד את המס על הדלק בישראל, כשלטענתו רוב השימוש במכוניות בארץ נעשה ע"י ארבעת העשירונים העליונים, בעוד שמחירי התחבורה הציבורית לא יתייקרו, לפחות עד אחרי החגים. כזכור, העלאת מחירם ב-10% נדחתה ע"י שרי האוצר והתחבורה רגע לפני ההכרזה על עלייתם לפני כחודשיים. בנוסף, גורם בכיר ציין כי כאשר תסתיים המלחמה באוקראינה צפוי שמחירי הנפט יחזרו לרדת וכך גם מחירי הדלק בארץ.
חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה: "החודש האחרון אופיין בעליות מחירים ובתנודתיות גבוהה מאוד. בין הסיבות ניתן למנות כמובן את המלחמה באוקראינה, ואת הסנקציות על הנפט הרוסי, שהיא יצואנית נפט ומוצרי נפט משמעותיים מאוד, וכן את מתקפת הטרור החותית על מאגרי הנפט בסעודיה. ביומיים האחרונים חלה התמתנות בעליית מחיר חבית הנפט בשל שלושה גורמים שונים ובלתי תלויים. בראשית השבוע הכריזה סין על סגר בעיר שנגחאי והמחוזות, מה שהוביל לציפייה להפחתת צריכה משמעותית של אזרחי האיזור. כמו כן הייתה ציפיה כי ארה"ב תשחרר מלאי נוסף ממאגריה, ובכך תתרום להגברת ההיצע בשוק. אתמול בעקבות דיווחים על שיחות מוצלחות, במסגרת המו"מ בין אוקראינה לרוסיה בטורקיה, הייתה ציפייה של חזרה מהירה יותר לשגרה ומשכך זה הוביל למיתון עליית המחירים".

מחיר הנפט דווקא התייצב

עליית מחירי הדלקים בעולם נובעת מהמלחמה באוקראינה, כאשר החלטת המערב להטיל סנקציות כלכליות קשות על הרוסים, כוללת חרם על רכישת נפט וגז ממנה, היא הסיבה העיקרית לעליית המחירים.
כזכור, מחיר חבית נפט הגיע בשלב מסוים ל-140 דולר במהלך המלחמה, אבל בינתיים ירד לסביב ה-100 דולר בעקבות האופטימיות בנוגע לסיום הלחימה בין הרוסים לאוקראינים. עליית מחירי הנפט החלה כבר באוקטובר 2021, כאשר מחיר חבית עמד על 72 דולר ועלה ל-92 דולר תוך שלושה חודשים. הסיבה הייתה יציאת רוב מדינות העולם מסגרי הקורונה וחזרת המפעלים לעבוד בתפוקה דומה לזאת שהייתה פרות המגפה.