השקל ממשיך להיחלש לקראת סוף השנה האזרחית ועל רקע חילופי השלטון שנכנסים היום (ה') לתוקף. האירו רושם עלייה של יותר מ-5% מול השקל בחודש האחרון, ועלייה של יותר מ-10% ביחס לשערו הנמוך ביותר באוגוסט. היום נסחר המטבע האירופי במסחר הרציף בישראל סביב שער של 3.75 שקל, עלייה ב-20 אגורות ביחס לשערו היציג מסוף נובמבר. הדולר מתחזק גם הוא ונסחר סביב 3.52 שקלים - עלייה של 8 אגורות ביחס לשערו לפני חודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
התחזקות האירו מגיעה גם על רקע ההערכות הן שהריבית באירופה תעלה עוד בקצב גבוה בראשית 2023 בעוד שבארה"ב יופחת קצב העלאות הריבית. בשבוע הבא יודיע גם בנק ישראל על שיעור עליית הריבית בישראל בפעם השביעית ברציפות מאז אפריל 2022. אז הייתה הריבית הבסיסית של בנק ישראל רק 0.1% וכעת שיעורה הוא 3.25% והיא צפויה לעלות לפחות ברבע אחוז, כאשר המשמעות היא הגעת ריבית הפריים לרף הגבוה של 5% ואולי גם יותר מכך.
ההתייקרויות הצפויות ב-1 בינואר - חשמל, ארנונה, מים וגם הדלק שהנחת המס עליו תסתיים. עשויים להשפיע על הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להעלות את הריבית, מתוך חשש להמשך העלייה באינפלציה, גם בשיעור של חצי אחוז כבר ב-2 בינואר.
מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, הסביר: "לאחר ההתחזקות הניכרת של השקל בעשור האחרון (המטבע היחידי שהתחזק כנגד הדולר), שער השקל נחלש מאז הבחירות בכ-3.3% כנגד סל המטבעות (6.6%- מתחילת 2022). עד כמה ניתן לייחס זאת חשינוי המדיניות הצפוי של הממשלה הקרובה? מחד, אין ספק כי היחלשות השקל בחודש האחרון בולטת לשלילה בהשוואה עולמית, וכך גם התנהגות שוק המניות המקומי. יחד עם זאת, בהחלט ניתן לייחס חלק מהיחלשות המטבע המקומי גם לירידות בשווקים הפיננסים".
באשר להתחזקות האירו, הוסיף קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי, כי "בין הגורמים שהשפיעו על המסחר היו הודעת ריבית ניצית מהצפוי מצד הבנק האירופי המרכזי, ירידה חדה מהצפוי בנתוני האינפלציה, דעיכה קלה בחששות מפני משבר חובות באיטליה - אם כי נראה כי המתיחות בזירה הזו נמשכת ועלייה חדה בתשואות האג"ח האירופאיות.
בהנחת יציבות בערכו של האירו בעולם, בהתאם לקונצנזוס החזאים בבלומברג, שער החליפין הממוצע של האירו אל מול השקל ב-12 החודשים הקרובים יהיה בטווח שבין 3.80-3.60 שקלים והמגמה תהיה תנודותיות סביב השער הממוצע של השקל ביחד לאירו".
פורסם לראשונה: 09:19, 29.12.22