בחודש אוגוסט נמדד גירעון תקציבי של כמיליארד שקלים, אך העודף התקציבי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים נותר על 0.6% מהתוצר. כל עולה מנתונים שפרסם היום (חמישי) החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג. העודף המצטבר מתחילת השנה ירד לסכום של 34.4 מיליארד שקל - עדיין חסר תקדים שכן ממקום המדינה לא היה מעולם מצב שבו אחרי שמונה חודשים יש בתקציב המדינה עודף כספים, מה עוד שהעודף הוא בהיקף של כ-8% מתקציב המדינה השנתי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
חוץ מחודש יוני, שבו נרשם גירעון בתקציב בהיקף של 1.5 מיליארד שקלים, וחודש אוגוסט שבו נרשם כאמור גירעון של מיליארד שקלים, מראשית השנה היו כבר שישה חודשים עם עודף תקציבי, תופעה שלא אירעה עד לשנת 2022.
יחד עם זאת, יש להזכיר כי מדובר בעודפים בהכנסות לשנה הנוכחית, אך למדינת ישראל יש חוב של יותר מטריליון שקל עליו היא משלמת מעל 40 מיליארד שקל בתשלומי ריבית בכל שנה שרק הולכים וצומחים.
מראשית השנה הסתכמו כבר הכנסות המדינה ב-315.7 מיליארד שקל, לעומת 265 מיליארד שקלים בשנת 2021, כאשר בראשית אותה שנה היה עדיין הסגר השלישי שנבע מהתפשטות נגיף הקורונה. זהו גידול משמעותי ביותר של 19.1% בגביית בהכנסות המדינה בתקופה הזאת השנה.
הוצאות הממשלה מתחילת שנת 2022 הגיעו ל-282.2 מיליארד שקל, מתוכם רק 5.8 מיליארד שקל נבעו מהוצאות בגין תוכנית הסיוע הכלכלי להתמודדות עם משבר הקורונה. הוצאות אלו מהוות צמצום של 9.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנטרול הוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי מדובר בגידול של 3.8%. יצוין כי הביצוע המצטבר של תוכנית הסיוע הכלכלי בגין משבר הקורונה הגיע ל-178.5 מיליארד שקל.
הכנסות הממשלה ממיסים הסתכמו בחודש יולי ב-33.9 מיליארד שקל לעומת 32.9 מיליארד שקל בחודש המקביל אשתקד. ומתחילת השנה נגבו מיסים בסך 298.8 מיליארד שקל.
בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio התייחס אתמול מנהל רשות רשות המיסים, ערן יעקב, לעודף ההכנסות ממיסים שנרשם בחודשים האחרונים וציין כי "אנחנו עדיין רואים עודף אבל אנחנו גם רואים התמתנות מסוימת כי ככל שאנשים יוצאים יותר לחו"ל ופחות צורכים פה, זה בא לידי ביטוי בהכנסות ממיסים".