שר העבודה יואב בן צור שלח הבוקר (ד) מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גלי בהרב מיארה, בו טען כי הוראתה לפעול נגד החלטת הממשלה ולא לחתום על פרסום מבחני התמיכה אינה חוקית.
אתמול פנתה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לשר בן צור, והבהירה לו כי "הימנעות משרדך מלפרסם את מבחן התמיכה בעבור שנת הלימודים הנוכחית אינה תקינה, ופוגעת במשפחות רבות". בתוך כך היא הנחתה את הייעוץ המשפטי של משרדו שלא לחתום על מבחני ההנחות לכלל הציבור לשלושה חודשים בלבד.
1 צפייה בגלריה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
( צילום: עוז מועלם, נחום סגל )
"כידוע", הוסיפה, "הנחיתי כי לא ניתן יהיה לסבסד את המעונות עבור תלמידי ישיבות חבי גיוס לאחר יום 1 בדצמבר 2024, עם תום תקופת המעבר שנקבעה על ידי, נוכח פקיעת חוק הגיוס (העניין תלוי ועומד בבג"ץ). אולם, זו אינה הצדקה לקיצור תקופת התמיכה לכלל המשפחות הזכאיות ולפגיעה בהן או לעיכוב בפרסום מבחן התמיכה. הכריכה בין הדברים אינה עניינית".
את הדברים אמרה בהרב-מיארה בתגובה להחלטת הממשלה מתחילת השבוע, שאישרה לסבסד לשלושה חודשים בלבד את תשלום מעונות היום לכלל הציבור ובמסגרתו גם לילדי אברכים שלא התגייסו לצה"ל. החלטה זו התקבלה בניגוד לעמדת היועמ"שית, שהסכימה לאשר סבסוד לילדי הארבכים לשלושה חודשים כדי לייצר מעין "תקופת מעבר" ולא לבטל את ההטבה מיידית, אולם דרשה לדבריה כי לשאר המשפחות הזכאיות יפורסמו מבחני התמיכה לכל השנה, כנהוג. שר העבודה, מצדו, טען כי היועמ"שית חזרה בה מההסכמות עמו בנושא.
כעת במכתבו של השר הוא כותב ליועמ"שית כי "הוא דורש ממנה לאלתר לעצור את מסע הפגיעה המתמשך בעשרות אלפי המשפחות ופעוטות חסרי ישע ע״י הוראתה הלא חוקית ליועצת המשפטית במשרד העבודה לפעול נגד החלטת הממשלה ומדיניות השר, ושלא לחתום על פרסום מבחני התמיכה ובכך למנוע מעשרות אלפי הורים זכאות לסבסוד תוך פגיעה אנושה ברווחת אותן משפחות אשר כורעות תחת הנטל הכלכלי הכבד ימים ספורים קודם החגים".
עוד הוסיף במכתב כי "החלטות ממשלה מחייבות את כל שרי הממשלה ואת משרדיה ואת כל הפקידים לרבות הפקידות הבכירה ולרבות אותך כיועצת משפטית לממשלה. בנסיבות אלו, ההנחיה שהעברת ליועצת המשפטית ולחשב הכללי של משרדי שלא לחתום על מבחני התמיכה שנקבעו ואושרו בהחלטת ממשלה, כמו גם פנייתך שבסימוכין המורה לי שלא לציית להחלטת הממשלה, הינה הנחיה נעדרת סמכות החותרת תחת יסודותיו הדמוקרטיים של השלטון בישראל".
השר חתם את מכתבו ואמר כי "ברור ומחוור כי כאמור, החלטת הממשלה מחייבת אותי ואת כל הדרגים המקצועיים, והחלטתך לסכל את מימושה מהווה פגיעה חמורה בציבור ההורים של ילדי המעונות והמשפחתונים. הואיל וכן, אבקש להורות ליועצת המשפטית של משרדי לחתום לאלתר על מבחני התמיכה בהתאם להחלטת הממשלה, ובכך יתאפשר לפרסם את מבחני התמיכה כבר היום".