צעד משמעותי לקראת הגדלת רצועת חוף מרכזית והקמה של עשרות אלפי דירות חדשות באזור ביקוש במרכז הארץ: אחרי כמעט 30 שנה של מו"מ, עיריית ראשון לציון ומשרד הביטחון חתמו אמש (ד') על הסכם היסטורי לפינויו של "מטווח 24" – מתקן של משרד הביטחון, היושב בשטח ענק הסמוך לחוף ימה של העיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמעט שנה לאחר שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז אישרה את מסמך העקרונות עבור מתווה פינוי השטחים של המחנה הצבאי, נחתם הסכם ההבנות – שמשמעותו שילוש רצועת החוף של ראשון לציון, הקמת שמורת טבע רחבת ידיים ברובו של השטח ובניית שכונה חדשה שתכלול כ-10,000 יחידות דיור.
2 צפייה בגלריה
מערב ראשון לציון
מערב ראשון לציון
מערב ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
מדובר בהסכם מורכב, שכן עוד לא ברור אם הצבא יפנה חלק מהשטח (שגודלו לא יפחת מ-1,300 דונם ולא יעלה על 8,000 דונם); או יבצע פינוי מלא לגמרי של הבסיס (כ-8,000 דונם). כאמור, כבר בפינוי חלקי – שטח רצועת החוף של העיר ישולש (כיום רצועת החוף של ראשון לציון עומדת על כק"מ).
מטווח 24 הוא בסיס צבאי, שכ-7,500 דונם ממנו נמצאים בשטחה של ראשון לציון החל מקום המדינה. צה"ל מבצע במתקן זה ניסויי ירי, חלקו בתוך השטח וחלקו בים. השטח נמצא מדרום לרחוב רחבעם בראשון לציון ומערבית למתחם האלף – מתחם התעסוקה והמסחר החדש של העיר.

משרד הביטחון יקבל מיליארדים תמורת הקרקע

במסגרת הסכם ההבנות, התמורה שתשלם עיריית ראשון לציון למשרד הביטחון עבור הקרקעות תעמוד על סדר גודל של 1-1.5 מיליארד שקל עבור פינוי חלקי, או 2-2.24 מיליארד שקל עבור פינוי מלא. מימון ההסכם יתאפשר על ידי שיווק הקרקעות להקמה של 10,000 יחידות דיור, מסחר ותעסוקה צמודות דופן למתחם האלף. כ-8,000 דירות בבעלות העירייה ישווקו על ידה ו-2,000 דירות נוספות ישווקו על ידי בעלי קרקעות פרטיים.
לצורך הפינוי שכרה העירייה את חברת אמן ומרג'ינס על מנת להכין תוכנית כלכלית עסקית, במסגרתה תמהיל הדיור יכלול גם שיווק לדיור בר השגה והשכרה לטווח ארוך. על פי התוכנית, בשני תרחישי הפינוי צפויה העירייה להחזיר לעצמה את הכסף שישולם למשרד הביטחון, כולל טיהור השטח ופינוי כל הנפלים (בים וביבשה), ואף תישאר עם עודף בקופת העירייה – שיוקדש לפרויקטים עירוניים. זאת, כאמור, באמצעות שיווק יחידות הדיור. עם זאת יש לציין כי אין עדיין תוכניות בנייה על הקרקע.
כאמור, לאחר פינוי המחנה יתווספו לרצועת החוף של העיר עוד לפחות 2 ק"מ, דבר אשר ישלש את גודלה. כ-90% מהשטח צפוי להפוך לשמורת טבע פתוחה לציבור ותתאפשר נגישות לחוף הים. שחרור השטח יביא לפתיחת נתיבי גישה נוספים אל חוף הים, מה שישחרר את העומס מאזור ההגעה אל החוף. בעירייה מציינים כי הפינוי גם יאפשר פיתוח תיירותי שאין כרגע בעיר מבחינת מלונאות.
בהחלטתה מינואר השנה אישרה, כאמור, הוועדה המחוזית מרכז את עקרונות התכנון לפינוי המחנה הצבאי, באופן שיאפשר הקמת שמורת טבע בשטח של כ-850 דונם ורצועת חוף רחצה פתוח לטובת הציבור בשטח של כ-140 דונם. כמו כן נקבע כי יישמר רצף פתוח בין חוף הים והשטח הטבעי במזרח.
עוד החליטה הוועדה אז כי השטח המיועד לפיתוח יתוכנן, כך שלפחות 50% מהשטח יהיה מיועד עבור שימושים של מגורים בבנייה מרקמית משילוב מגדלים ועירוב שימושים מוטי תחבורה ציבורית. בהחלטתה התבססה הוועדה על סקר אקולוגי שנערך על ידי רשות הטבע והגנים והתאמת הפיתוח בהתאם לסקר שנערך.
2 צפייה בגלריה
ההסכם לפינוי מטווח 24
ההסכם לפינוי מטווח 24
חתימת ההסכם לפינוי "מטווח 24"
(צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

"מקווה שבני העיר יוכלו לקנות כאן דירות במחירים טובים"

שר הביטחון, בני גנץ, מסר: "מראשית ימי המדינה צה"ל רואה בעצמו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית בשליחותה ולמענה הוא פועל. מאז כניסתי לתפקיד שמתי כיעד למערכת הביטחון וצה"ל לפעול ביחד עם כלל הגורמים האזרחיים כדי לפנות שטחים שיכולים לסייע לשגשוגה של המדינה והחברה. זה מה שאנחנו עושים פה היום. לצד זאת, אנחנו גם ממשיכים במשימה הלאומית של העברת צה"ל דרומה – אמ"ן, חיל התקשוב ויחידות נוספות.
"כך אנו מסייעים גם לפיתוח תשתיות מתאימות, תחבורה טובה והזדמנויות תעסוקה לתושבי הדרום. כך אנו פועלים גם בצפון. הפינוי של האזור הזה למגורים ולרצועת חוף שתיפתח לציבור – הוא בשורה גדולה לתושבי האזור. אני מבקש להודות לאנשי משרד הביטחון שפועלים בנושא, למנכ"ל המשרד, לגורמי צה"ל, לאנשי משרדי הפנים ולעיריית ראשון לציון וראש העיר רז קינסטליך שלא הפסיק לפעול כדי שזה יקרה".
שרת הפנים, איילת שקד, הוסיפה: "נרתמנו יחד עם גורמי המקצוע ובעזרתו האדיבה של שר הביטחון ומשרד הביטחון לחלץ את השטח הזה ולהשיבו לרווחת התושבים. אני עובדים מאוד קשה להגדיל את כמות יחידות הדיור וזהו אירוע אסטרטגי ומשמעותי. יוקמו כאן מעל 9,000 יחידות דיור ואני תקווה כי בני הנוער תושבי ראשון לציון יוכלו לרכוש פה דירות במחירים טובים. לצד יחידות הדיור תישמר פה שמורת טבע והחוף ישוחרר לרווחת האזרחים".
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, ציין: "ההסכם שחתמנו עליו היום הוא הסכם היסטורי. עבורי כמי שנולד וגדל בעיר כל חייו, פינוי מטווח 24 היה בגדר חלום – שאני היום כראש עירייה הולך להגשים לכל תושבי העיר. שנים דובר על פינוי המטווח ושחרור השטח העירוני, ומרגע כניסתי לתפקיד ראש העירייה לפני כארבע שנים, שמתי לי למטרה לממש את החזון ולהחזיר את הים לתושבי העיר. כל זה לא היה מתאפשר ללא שעות ארוכות של עבודה מקצועית ומוקפדת של גורמי העירייה השונים. אני רוצה להודות לשר הביטחון בני גנץ ולמשרד הביטחון, לשרת הפנים איילת שקד – שותפים אמיתיים ומקצועיים שנכונים סוף כל סוף, לאחר שנים לעבוד אתנו על הסכם לפינוי המטווח".
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, אמר: "היום אנחנו מציינים אירוע משמעותי, שבו ביטחון, כלכלה וחברה שלובים יחדיו. אנו משיבים לציבור רצועת חוף גדולה ו-1,300 דונם של קרקע עם פוטנציאל לפינוי אלפים נוספים. העיר ראשון לציון תתרחב באלפי יחידות דיור נוספות ותשלש את רצועת החוף שלה. משרד הביטחון פינה השנה אלפי דונמים באזורי הביקוש. בתוכניות שלנו פינויים נוספים וגם תהליך שהחל בימים אלה ובסופו נצא גם מהקריה בתל אביב".
ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף מישל מסר: "ההסכם שאנחנו חותמים עליו הוא תוצר של עבודה משותפת שהואצה בשנה האחרונה על ידי משרד הביטחון וצה"ל, ואת פירותיה אנחנו קוצרים היום. ההסכם אמנם בכתב, אבל הוא צעד חשוב במהלך ההיסטורי הלאומי – מענה לצרכי הפיתוח האזרחי, לצד שימור יכולות ניסוי של צה"ל.
"כאן, בין הדיונות, נוסו לאורך עשרות השנים אמצעי הלחימה החדישים ביותר של צה"ל. טילים, אמצעי לחימה מיוחדים, מערכות מבצעיות חדישות, ואפילו מדים חדשים, הכול במטווח 24. הזדמנות לומר הערכה רבה לאנשי מטווח 24 – על העשייה המאומצת והחשובה במתקן לאורך שנים במסירות, ומתוך תחושת שליחות, ובראייה קדימה להמשך עשייה מרובת שנים".