בחברת גולדמן זאקס, אחת מהחברות המובילות בעולם בתחום הייעוץ הכלכלי, מעריכים כי אם דונלד טראמפ ייבחר מחדש לנשיאות ויצליח ליישם את תוכניותיו הכלכליות, ארצות הברית תחוות האטה בצמיחה הכלכלית. על פי האנליסטים של החברה, פעולות כמו הידוק מדיניות ההגירה והטלת מכסים חדשים על סחורות מסין עלולות לפגוע בכלכלה האמריקנית ולגרוע כחצי אחוז מצמיחת התמ"ג (GDP) במחצית השנייה של שנת 2025. עם זאת, המומחים צופים כי ההשפעה תהיה זמנית, והמשק האמריקני עשוי להתאושש במהלך 2026.
הצעדים הכלכליים עליהם מדבר טראמפ צפויים להכביד על המשק האמריקני בעיקר בשל הפגיעה בהיצע העובדים כתוצאה מהפחתת ההגירה והעלויות הגבוהות שייגרמו לחברות מקומיות עקב המכסים החדשים. השילוב של צעדים אלה, לטענת גולדמן זאקס, יאפיל על יתרונות פיסקליים כגון שמירה על חלקים ממדיניות הקיצוצים במיסים שהנהיג טראמפ בעבר.
1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: Rebecca Nonle, AFP)
מנגד, הכלכלנים בגולדמן זאקס צופים כי אם קמלה האריס תנצח בבחירות ותקבל רוב דמוקרטי בשני בתי הקונגרס, ארה"ב תראה גידול בצמיחה, הודות ליוזמות כלכליות שיתמכו במעמד הביניים ויתמרצו השקעות ציבוריות. החברה מציינת במיוחד את התוכניות להרחבת ההטבות המסיות והגדלת ההשקעות הממשלתיות, שעל פי הערכותיהם, יפצו על ההשפעה השלילית של העלאת מס החברות ל-28%, כפי שהציעה האריס.
בתרחיש בו האריס תנצח אך הקונגרס יישאר מפולג בין המפלגות, צפויה השפעה פחותה על הכלכלה, והמדיניות שתתקבל תהיה פחות משמעותית. עם זאת, אנליסטים בחברה מעריכים כי גם בתנאים אלו, התחזיות יהיו חיוביות יותר לעומת תרחיש של ניצחון רפובליקני.

ההבדלים במדיניות המכסים וההגירה

הנושא של מדיניות מכסים והגירה נמצא במרכז המחלוקת בין הצדדים. טראמפ הצהיר על כוונתו להטיל מכסים נוספים, כולל על יבוא ממדינות כמו סין, מקסיקו והאיחוד האירופי. לדעת כלכלני גולדמן זקס, מכסים אלה יגרמו לעלייה במחירי המוצרים ולזעזוע נוסף בשוק העבודה, דבר שעלול לפגוע בצמיחה הכלכלית בטווח הקצר.
בצד הדמוקרטי, האריס מתכוונת להמשיך ולהרחיב את היוזמות הכלכליות של ממשל ביידן, שמטרתן לפי הקמפיין שלה - חיזוק מעמד הביניים והפחתת יוקר המחיה למשפחות עובדות ולעסקים קטנים. הקמפיין של האריס מציג שהיא דוגלת ביצירת הזדמנויות לצמיחה ולצמצום הפערים הכלכליים, תוך הרחבת זכויות והטבות כלכליות לאוכלוסיות המוחלשות.
מטעם הקמפיין של האריס נמסר כי "מימין, שמאל או מרכז, מומחים מסכימים שטראמפ מאיים באסון כלכלי שיגרום לעלייה באבטלה, באינפלציה, בחובות ובמיתון פוטנציאלי". מנגד הקמפיין של טראמפ מסר כי "יהיה נבון מצד האליטות הללו בוול סטריט לבדוק את הרקורוד ולהכיר בחסרונות של עבודתן בעבר אם הן רוצות שהתחזיות החדשות שלהן יראו אמינות".
מה שבטוח הוא שהקרב הפוליטי של 2024 מציב את אמריקה בפני שתי גישות כלכליות מנוגדות לחלוטין. ביוני האחרון 16 כלכלנים זוכי פרס נובל פרסמו מכתב פתוח שהזהיר כי המצע הכלכלי של טראמפ "יצית מחדש את האינפלציה בגלל התקציבים חסרי האחריות שלו מבחינה פיסקלית".
המכתב, שנכתב לפני שהנשיא ג'ו ביידן פרש מהמרוץ, הצהיר כי "ארבע שנים נוספות של נשיאותו של ג'ו ביידן יאפשרו לו להמשיך לתמוך בהתאוששות כלכלית כוללת של ארה"ב באמצעות חקיקה כמו חוק הפחתת האינפלציה", שגם האריס תמכה בו.
זוכי הנובל הוסיפו כי "לתוצאות הבחירות הללו יהיו השלכות כלכליות במשך שנים, ואולי עשרות שנים. לכהונת טראמפ שנייה תהיה השפעה שלילית על מעמדה הכלכלי של ארה"ב בעולם והשפעה שלילית על הכלכלה המקומית של ארה"ב".