חשבתם לתבוע את סין על נזקי מגפת הקורונה? תחשבו שוב. בית המשפט המחוזי בת"א דחה היום (ג') בקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהוגשה נגד סין בישראל, בשיא מגפת הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השופטת מיכל עמית-אניסמן קבעה כי "בנסיבות העניין קמה לרפובליקה העממית של סין חסינות מפני סמכות השיפוט של בית משפט זה. הגם שהרפובליקה העממית של סין לא הגישה תשובתה לבקשת האישור ולא העלתה טענת חסינות, מקובלת עליי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה על בית המשפט לדון בטענה זו מיוזמתו, בטרם מתן פסק דין בהעדר הגנה". בכך קיבל בית המשפט את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שטען באמצעות עו"ד שירי פלד כי לסין קמה חסינות מפני התובענה, לפי חוק חסינות מדינות זרות.
1 צפייה בגלריה
ווהאן סין נגיף וירוס קורונה
ווהאן סין נגיף וירוס קורונה
ביהמ"ש קבע כי לסין יש חסינות מתביעת ישראלים נגדה בגין נזקי הקורונה
(צילום: gettyimages)
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה עם תחילת המגפה, במרץ שעבר, על ידי עמותת הרצליה למען תושביה, שטענה באמצעות ד"ר שמואל סעדיה ועו"ד עמית המפל כי הם מבקשים לייצג את כל אזרחי ישראל, שנפגעו לטענתם מהתנהלותה הרשלנית של סין.
במסגרת הבקשה, נטען כי "מדינת ישראל נמצאת באחד המשברים הקשים בתולדותיה. ענפי התיירות, התעופה, המסעדנות והפנאי קרסו תחילה קריסה קשה. מערכות חינוך משותקות. כמיליון עובדים שכירים במשק מצאו עצמם מפוטרים או מוצאים לחל"ת".
"מאות אלפי עצמאים במגזר הפרטי מוצאים עצמם בקריסה, ללא שום הכנסות. כל אזרח ואזרח במדינה, שכיר או עצמאי, עובד ציבור או עובד במגזר הפרטי, הורים ובעלי משפחה אשר מצאו עצמם ללא מסגרות חינוך אשר הושבתו, כמו גם רווקים, מצאו עצמם בפגיעה קשה כלכלית ו/או מורלית נפשית. הנזק המוערך לצורך התובענה הייצוגית מוערך באומדנה בכמאה מיליארד שקל", נטען.
במסגרת הבקשה, טענה העמותה כי "לפי דעה אחת מקורו של נגיף הקורונה בשוק בשר בו נמכר בשר מחיות שונות ללא פיקוח תברואתי הולם וזאת ברשלנות, כביכול, של ממשלת סין ואדישות לשלום הציבור. במסגרת דעה זו, מקורו של הנגיף הינו בממכר של עטלפים למכירה ולאכילה". עוד נטען כי לפי דעה נוספת, "מקורו של הנגיף במכון ביולוגי בעיר ווהאן - מכון ווהאן לווירולוגיה ומשם לפי הנטען יצא הנגיף וכל זאת שמדיניות נכונה של סין יכלה למנוע את הזליגה כביכול".
היום נמסר כי על פי פסק הדין, יגיש ד"ר שמואל סעדיה ערעור לבית משפט העליון "על מנת להביא את הסוגיה לפתחה והכרעתה של הערכאה הגבוהה בישראל כי אנו מאמינים שתדחה טענת החסינות הפורמלית, ויינתן פסק דין תקדימי לכל אומות העולם, בבחינת "אור לגויים", שיחייב את סין לשאת באחריות לעוול העצום שגרמה".