"אף אחד לא חושב על הצרכן, רוב הרשתות לא רוצות להתחרות, הן רוצות להרוויח בכל מחיר", כך טוענים בענף קמעונאות המזון לנוכח הידיעה שרשות התחרות פתחה בחקירה חריגה נגד אייל רביד, הבעלים של ויקטורי. זוהי חקירה פלילית ראשונה לפי חוק המזון והיא חשפה טפח לעולם שמאחורי הקלעים של שוק קמעונאות המזון ומוצרי הצריכה בישראל.
רביד מצידו טוען באמצעות באי כוחו שלא יוגש כתב אישום, שהוא משוכנע שלא דבק רבב במעשיו, שהוא לא יועמד לדין והתיק ייסגר, אך החומרים שבידי הרשות די לוהטים. נראה שביום החקירה נתפסו חומרים מהטלפון הנייד של רביד שהעידו על התנהלות יוצאת דופן, למי שלא מכיר איך עולם הקמעונאות מתנהל באמת - ומאוד שכיחה למי שמכיר לעומק את העולם הזה. לא כל השחקנים בשוק נוהגים כך - איש איש ודרכיו בין אם ישירות, עקיפות, חוקיות או ספק חוקיות. אך אף אחד לא הופתע מהשיחות שהתגלו.
4 צפייה בגלריה
אייל רביד
אייל רביד
אייל רביד
(צילום: עמית שעל)
החקירה נגד רביד החלה בנובמבר 2021, בעקבות מקרה אחר בו נחשד: הצהרות לתקשורת שמטרתן היו לכאורה לעודד העלאות מחירים. הבדיקה הניבה ממצאים מפתיעים שרובם מהמחצית השנייה של 2021.

כל הענף נזהר מתיעוד שיחות ומיילים

איך נתפסו החומרים? ככל הנראה בפשיטה על משרדי ויקטורי. עובדת באחת מחברות המזון הגדולות פלטה פעם בשיחה עם תעשיינים נוספים שהיא "מוחקת את כל המיילים שלה" כי לטענתה היא לא יודעת מה יסבך אותה או את הממונים עליה עם רשות התחרות. האם זאת התנהלות הגיונית בחברה שאמורה לפעול בצורה חוקית במדינת ישראל? היא לא לבד.
גורם אחר בענף אמר ל-ynet: "לעיתים כדאי למחוק מיילים בעייתיים או הקלטות של שיחות בעייתיות בלבד, כדי לא לעורר חשד, אחרת ישאלו אותך למה כל השיחות שלך מחוקות? מי שלא מספיק למחוק כי פתאום הגיעו החוקרים למשרד שלו ותפסו חומרים - חושף את עצמו לחקירות וסכנת כתבי אישום. כשלפעמים מדובר בשיחה שהיא המשך של הרבה שיחות אחרות והיא נשמעת פלילית אבל היא בעצם עסקית.
"מה שבטוח זה שכולם בענף הזה זהירים מאוד, עורכים שיחות דרך וואטסאפ כדי שלא יקליטו אותם ועוד ועוד. יש גם שנאה בין חלק מהמתחרים. היו גורמים בענף שממש שכרו חוקרים פרטיים כדי לעקוב אחרי מתחרים, אבל פה נראה לכאורה שהחומר הגיע מהסלולרי של נשוא החקירה ולא בהכרח שמישהו הדליף, הלשין או ניסה להפליל".

"הלוואי שהמחיר יעלה ב-20%"

רביד חשוד בחמישה מקרים, שניים מהם הסדר כובל לכאורה עם אלעד חרזי מרשת יוחננוף לפיו לא ייצאו במבצעים חדשים כדי לשמור על נתחי שוק קיימים; ועם רשת סופר ברקת, שעם המנכ"ל שלה אפרים תשובה, סיכם לכאורה על שמירה על השיעור הקיים של רווחיות גולמית בכלים חד פעמיים, אחרי החלת המס עליהם. כלומר, במקום להתחרות, הרשתות מתאמות מחירים ומחלקות ביניהן את השוק, לכאורה. שלושת החשדות האחרונים חמורים במיוחד: התערבות במחירים ברשתות אחרות, תוך הפרת חוק המזון.
זה קורה מול ד"ר פישר, בית השיטה ושסטוביץ' (שמשווקת בין היתר את המותגים קולגייט, ליידי ספיד סטיק, פלמוליב וברילה). לפי הרשות, "במאי - אוגוסט 2021 רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ' ברשתות רמי לוי ויוחננוף. במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ' כי רמי לוי 'מקלקל' ו'הורס' לשסטוביץ' את השוק כאשר הוא מוכר במחירים נמוכים. רביד אף ציין ששסטוביץ' צריכה 'להשבית' את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ' שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הנמוכים".
4 צפייה בגלריה
סניף של יוחננוף
סניף של יוחננוף
סניף של יוחננוף
(צילום: ישראל יוסף)
באוקטובר 2021, נטען כי חברת בית השיטה ביקשה באותה עת להעלות את מחירי המכירה של מוצריה לקמעונאים. נטען שרביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באמרו בין היתר: "אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני אחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם אחשוב על זה".
כן נמסר כי: "בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, 'רק ששני המחבלים יעלו', כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם 'המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי'. כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, העלה רביד את מחירי אותם מוצרים".
לגבי ד"ר פישר נמסר כי כשהחברה ביקשה להעלות מחירים, רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן תוך שהוא מסכם עם נציג החברה כי החברה "תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים".

במקרה החמור: עונש מאסר

החומרה של הדרישות האלה (מתוך תמלולי שיחות שלא נמסרו ל-ynet במלואם ועל כן אנחנו מסתמכים רק על הציטוטים של הרשתות ומקווים שלא הוצאו מהקשרם), הביאה לכך שבפעם הראשונה רשות התחרות אוכפת באופן פלילי את חוק המזון. כלומר, נערכה או תיערך חקירה עם חוקרים ואולי גם יוגש כתב אישום שעלול להגיע לעונש של שלוש שנות מאסר. ואולי לא. הדרך לשם עוד ארוכה והשימוע לרביד ייערך רק בסוף הקיץ. עד כה החוק נאכף במסלול מנהלי וחברות רבות כולל שטראוס, תנובה ושסטוביץ' עצמה, שילמו קנסות לרשות.
בעבר היו כבר הרשעות לפי חוק התחרות. כך למשל, מנכ"ל שופרסל לשעבר אפי רוזנהויז הורשע סופית ב-2015 בין היתר בארבעה ניסיונות לערוך הסדרים כובלים עם חברות כמו אסם ושטראוס, אחרי שהתעצבן שרשת רבוע כחול מכרה מוצרים במחירים נמוכים מאוד וניסה להשפיע על ספקים אחרים להחרים את הרשת. הוטלו עליו 4.5 חודשי מאסר, מתוכם חודשיים מאסר בפועל והיתר עבודות שירות, 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 450 אלף שקל.
מדוע חושבים ברשות התחרות שהמקרה פה עשוי להיות במישור הפלילי? לפי גורמים הבקיאים בדיני התחרות: "יש פה התערבות אופקית בין מתחרים - דרך הספק ויקטורי מתערב לכאורה במחירים של המתחרה שלו. זה הרבה יותר חמור מהתערבות דומה במחירים ברשת שלו, כי זה פוגע הרבה יותר בתחרות ובצרכן ולמה הצד השני לכאורה נקי? למה הספקים האלה לא עומדים בפני כתבי אישום? כי האיסור להתערב במחירים הוא רק על ספק גדל. כנראה שלא מדובר בתמימים לכאורה, שהרי גם שסטוביץ' שילמה 6.5 מיליון שקל לרשות לאחרונה".
4 צפייה בגלריה
 אפי רוזנהויז
 אפי רוזנהויז
אפי רוזנהויז
(צילום: סיון פרג')

החקירה חשפה: לעיתים הקמעונאים מעוניינים בהעלאות המחירים

שימו לב שכל המקרים המתוארים הם על רקע התחביב של יבואני ויצרני מוצרי הצריכה בישראל: להעלות מחירים פעם, פעמיים, שלוש בשנה. בשנתיים האחרונות צרכני ישראל גילו כמעט מדי חודש שהמחירים בסופר עולים. כל ספקי המזון ומוצרי הצריכה בישראל הודיעו אחד אחרי השני על העלאות מחירים. מי שמדליף את העלאות המחירים האלה לתקשורת (לרוב לכתבי טלוויזיה), הם קמעונאים. לא כולם: רובם לא מתעסקים בזה ולרוב מגלים על כך מהתקשורת. אבל לחלקם הפרסום של ההתייקרויות חשוב מאוד. דווקא בגלל זה.
מתברר שיתכן שיש לגורמים בענף קמעונאות המזון עניין לכאורה בפרסום הנרחב שכתבים תמימים מספקים להעלאות המחירים. ראשית, הם רוצים להראות לציבור שהיצרנים והיבואנים הם אלה שמעלים מחירים ולא הם עצמם. לגיטימי. אולי, הם גם רוצים לדאוג לפרסום נרחב של העלאות המחירים, כך שכל השוק יתעורר, יידע על כך ויהיה מוכן לכך. אם כולם מייקרים זה טוב. לעיתים קרובות, זאת מקפצה עבורם: הפרסום הרב הופך את הייקור לעובדה מוגמרת. בתאריך זה וזה יתייקרו המוצרים. זהו. סופי. ואז, כשמגיעה העת, הם לפעמים מייקרים חלק מהמוצרים בשיעור גבוה מהייקור שהספקים דרשו.

"גם קמעונאי שמזוהה עם מחירים נמוכים - ביקש מאיתנו להעלות עוד יותר את המחירים"

מה חושבים בענף על השיחות שניהל רביד עם קמעונאים וספקים? המקרה של לא הפתיע את השוק. "ודאי שיש שיתוף פעולה, בין אם גלוי ובין אם שאחד מסתכל על השני. כולם מתיישרים במחירים לפי פרייסז, כולם רואים איזה מבצעים עושים האחרים. יש כמה קמעונאים שמתסכלים אך ורק על עצמם - אבל הם המיעוט", אמר ל-ynet גורם בכיר באחת מחברות המזון, שעזב את הענף.
"רוב הרשתות לא רוצות להתחרות. הן יגידו בתקשורת שתחרות זה בריא וטוב. אבל רובן לא רוצות להתחרות הן רוצות להרוויח, זה שונה מתחרות! אם הן היו מרוויחות מתחרות הן היו מתחרות. הן מרוויחות משמירה והגדלת נתחי שוק והן מרוויחות מהעלאות מחירים. זה לא רק רביד, זה קיים בענף. לכן אייל רביד בסך הכל רצה לכאורה לשמור על נתח השוק שלו מול מתחרה, או לשמור על רווחיות מסוימת מול מתחרה וגם דאג שכולם יעלו מחירים יחד איתו, הוא לא רצה להיות הרע שמעלה מחירים לבד. שימי לב שאין כאן שום חשיבה על רווחת הצרכן. כלום, הצרכן לא פקטור. אף אחד לא תמים, אף אחד לא דואג לצרכן בשוק הזה, גם לא הרשתות שמצהירות שזה מה שהן עושות. דואגים לשורת הרווח".
4 צפייה בגלריה
סופר ויקטורי סניף דיזנגוף תל אביב
סופר ויקטורי סניף דיזנגוף תל אביב
סניף של ויקטורי
(צילום: אמיתי אלוני)
לפי הגורם גם הרשתות שהכי מזוהות עם דאגה לצרכן ומחירים נמוכים – ששות לעיתים לנוכח עליות מחירים. "אתן דוגמא אמיתית: כשאחת מחברות הענק, יצרנית ישראלית מוכרת, העלתה מחירים, אני הייתי עד לכך שקמעונאי שמאוד מאוד מזוהה עם מחירים נמוכים התקשר ליצרנית ואמר למה לא מעלים יותר. אם הרווחיות שלהם בסכנה הם רוצים לגלגל את זה על הספקים. לומר שהספקים העלו מחירים ואין ברירה. אבל הם עצמם משתוקקים לייקר את המוצרים".

"בחלק מהמקרים לא נשמע שרביד עשה משהו חריג"

קמעונאי מתחרה אמר לנו: "אני לא מלכלך על מתחרים אבל בואי נבחן את תוכן השיחות. הרצון שכולם יעלו מחירים יחד איתו – נשמע איום ונורא למישהו מבחוץ. מאוד לא תחרותי. אבל לדעתי זה די הוגן: אם חברה רוצה להעלות מחירים לרשת ויקטורי, יבוא הבעלים ויגיד: רגע למה רק לי. זה בסדר לדעתי. מה שלא בסדר זה לאיים להעיף את הספק מהרשת אם הוא לא מעלה מחירים. תאיים לסלק אותו אם הוא כן מעלה מחירים. למה ההיפך? גם אסור לאיים על ספק שאם לא יעלה באחוז כזה וכזה - אז יאללה ביי.
"מה שרביד אמר לכאורה לשסטוביץ', שרמי לוי הורס את השוק: זאת מניפולציה זולה, אבל רבים אומרים את זה בקנאה כשמישהו כמו רמי לוי מצליח למכור בזול ולהרוויח. מותר להתמרמר על זה, אבל לומר לחברה להעלות גם אצל לוי זה בעייתי. הרי ממילא שסטוביץ' רוצים לייקר לכל הקמעונאים את המוצרים, כולל לרמי לוי. אל תדאג. למה אתה צריך לומר את זה בכלל.
"כשרביד לכאורה אומר לגורם בבית השיטה: 'כשרמי לוי יעלה מחיר אני אחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם אחשוב על זה', להרבה קמעונאים זה נשמע ממש לגיטימי. בית השיטה רוצה להעלות מחירים? שתעלה לכולם. למה שרק הלקוחות שלי יסבלו? פה אני ממש מבין את רביד. יחד עם זאת, אם הוא אומר לספק לייקר את המוצרים ב-20% והספק רצה לייקר בפחות זה חמור מאוד, אבל לא בטוח שלזה הוא התכוון. לא שמענו את כל השיחה.
"הרי ייתכן שהנושא היה עומק ההנחות שנותנים לו מול ההנחות שנותנים לרמי לוי, שוב חשוב לזכור שלא שמענו את מלוא השיחות וייתכן גם שדברים הוצאו קצת מהקשרם, למרות שעל פניו הם נשמעים חמורים".
לפי רשות התחרות יש רשתות נוספות שנחקרו באותה חקירה של נובמבר 2021 וידוע שהחומרים לגביהן נמצאים במחלקה המשפטית. כרגע לא ידוע או לא פורסם מה תהיה המשך הפעולה מולן. בין אם יפורסמו עוד מקרים, בין אם יוגשו כתבי אישום ובין אם לאו: רביד כנראה לא לבד.