בשיתוף בנק הפועלים
תחום הקליניקות בישראל מתפרש על פני טווח רחב של בעלי עסקים - החל מטיפולים אסתטיים, דרך טיפולים אלטרנטיביים ועד טיפולים נפשיים. בעלי קליניקות קמים בכל בוקר כדי לעזור לנו לפתור בעיות רפואיות, לעזור לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו וגם להיראות יותר טוב.
עם זאת, מאחורי כל קליניקה מצליחה עומדת עבודה קשה ולא מעט ניסיון שנרכש בעמל רב. על אף שמדובר בתחום שיכול לספק הכנסה גבוהה ועבודה נוחה - אפילו מהבית, פתיחת קליניקה בישראל מהווה אתגר לא קטן, לבטח כאשר מדובר בענפים תחרותיים ומקצועיים. אז מה חשוב לדעת ולעשות בתהליך של פתיחת קליניקה מקצועית? איך תוכלו להגשים את עצמכם ולממש את החזון שלכם להצלחה, בלי ליפול לסטטיסטיקה הכואבת של עסקים קטנים שנסגרים בישראל? שוחחנו עם שלושה בעלי קליניקות: ירון פיכמן, בעל קליניקה לשיאצו, דיקור סיני וטיפולים אלטרנטיביים, ימית וקנין, הפעילה בתחום הטיפולים האסתטיים כבר קרוב ל-20 שנה ומחזיקה שתי קליניקות מצליחות, ועם יוסי יקואל, בעל קליניקה המתמחה בטיפולי פנים.
"הייתי מפיק ראשי ברשת 13 במשך 15 שנה, עד שהבנתי שאני לא רוצה לעשות תפקיד כזה אינטנסיבי עד הפנסיה", מספר יקואל. "אחרי טיפול פנים בספא ביוון, הבנתי שזה מעניין אותי, ונרשמתי ללימודים, צברתי ידע ופתחתי קליניקה שפועלת בתל אביב מאז תחילת 2023. אני עושה את מה שאני הכי אוהב ומחובר אליו - וזה בעיני חלק קריטי בהצלחה של העסק".
וקנין (38), לעומתו, חיה את התחום כבר שנים ארוכות. היא החלה את דרכה לפני קרוב לשני עשורים בחדר טיפולים קטן בתל אביב וכיום כבר מחזיקה בנוסף לקליניקה הפרטית שלה גם קליניקה בבניין חברת Wix. "אני אם לשישה ילדים, אבל מבחינתי הקליניקה הראשונה היא עדיין התינוק שלי", היא אומרת בחיוך. "את הקליניקה השנייה שלי עם חדרי טיפולים, עמדות פדיקור-מניקור ומספרה פתחתי במתחם של Wix אחרי שכבר לפני עשור התחלנו להציע שירות בתוך חדר קטן במשרדים שלהם".
המטפל האלטרנטיבי ירון פיכמן (30) עבר לאחרונה להתגורר בירוחם בעקבות זוגתו. לאחר המעבר הבין פיכמן שזה המקום להגשים את חלומו ופתח קליניקה לטיפולים אלטרנטיביים – דיקור סיני, שיאצ'ו ואף בעיות אורתופדיות ומעניק מאז גם שירותים למטופלים של קופות החולים. "כאשר מדובר בקליניקה מהסוג שלי, לוקח חמש שנים עד שהקליניקה מתייצבת. לכן, צריך הרבה התמדה, תושייה ואמונה עצמית. לאהוב מה שאתה עושה ולהאמין בטוב שאתה מעניק".
אלו 8 הטיפים שלהם להצלחה
1. טיפול באנשים – זה לא רק אהבה, אלא עסק שדורש השקעה
יקואל: "הפעלת מכון עצמאי, במקרה שלי בתחום הקוסמטיקה, אינה דומה לטיפול עצמי. מכון קוסמטיקה הוא עסק לכל דבר ועניין וחלים עליו כללים מאוד קפדניים של מקצועיות, לצד ניהול כלכלי קפדני וגם עבודה רבה סביב שאינה רק טיפול באנשים".
וקנין: "ברמה הפרקטית, מי שעוסק בזה, צריך להכין את עצמו להיות מחויב לסדר יום מוגדר – גם אם העסק הוא מהבית. בנוסף צריך להבין שיש את עבודת ניהול העסק הסיזיפית והמאתגרת שלא קשורה בהכרח לתחום הפעילות הספציפי".
פיכמן: "עבורי, ניהול זמן ותורים הוא חלק חשוב ביצירת אפקטיביות כלכלית. אני משתמש באפליקציות ומתייחס לכל מטופל ומטופלת באופן אינדיבידואלי כדי לוודא שהטיפולים מתקיימים כמתוכנן".
2. צעד אחר צעד – להתקדם לאט ובטוח
יקואל: "עשית תכנית עסקית וכבר ברור לך איך זה הולך להיראות? זה הזמן לצאת לדרך - השכרת קליניקה או הסבת חדר בבית לטובת הגשמת החלום, רכישת ציוד מקצועי, עיצוב המקום עם ריהוט מתאים, רכישת חומרים ותכשירים וכמובן לרכוש פוליסת ביטוח אחריות מקצועית".
וקנין: "תעבדו שלב אחר שלב. הגדילה חייבת להיות בלי לקפוץ שלבים. אם תנסו לכבוש את כל העולם בבת אחת ולהקים עסק של מיליון דולר ביום אחד, הדרך לכישלון כמעט בטוחה".
פיכמן: "פתיחה של קליניקה בעיקר גוזלת זמן. מעבר לעלויות הבסיסיות, יש גם עלויות שאולי לא חושבים עליהן כשחולמים לפתוח קליניקה הן ביטוח, רואה חשבון, ואפילו ביטוח לאומי שלא כולם מחשבים מראש. כאשר מדובר בקליניקה מהסוג שלי, לוקח חמש שנים עד שהקליניקה מתייצבת. לכן, צריך הרבה התמדה, תושייה ואמונה עצמית. לאהוב מה שאתה עושה ולהאמין בטוב שאתה מעניק".
3. צעירים? מבוגרים? הגדירו את קהל היעד שלכם
וקנין: "פתיחת קליניקה היא מהלך עסקי לכל דבר ועניין וככזה, עלייך לתכנן אותו במונחים עסקיים ופיננסיים מקצועיים. כך למשל, עלייך להבין בדיוק מהם המוצרים והשירותים שאת מציעה, מיהם הלקוחות הפוטנציאליים אליהם את פונה, ואיך את פונה אליהם ומושכת אותן לעסק שלך".
יקואל: "ההוצאה הגדולה ביותר בהקמת קליניקה בתחום הקוסמטיקה היא המוצרים - אלו שמשתמשים בטיפולים וגם אלו שמוכרים ללקוחות להגדלת ההכנסות. לכן, כדי להיות ממוקד, חשוב להבין מי קהל היעד שלכם. בנוסף, תמיד להיות עם היד על הדופק ולוודא שהספקים מהם רוכשים את הציוד והחומרים אמינים ואיכותיים".
4. להקפיד על ניהול פיננסי נכון
וקנין: "ניהול עסקי דורש הבנה עמוקה. הבנתי שהמפתח להצלחה לא נמצא רק בהכנסות הגולמיות, אלא בניהול נכון וחכם של המשאבים".
יקואל: "חפשו את היתרונות התחרותיים שלך ביחס לשוק, מהן העלויות הקבועות והמשתנות בניהול העסק וכיצד מממנים אותן, מהו פוטנציאל ההכנסות והרווח ואיך לממש אותם במקסימום. כל זה לא ממש קשור לקוסמטיקה ולכן, ליווי של יועץ עסקי יכול במקרים רבים, להיות המפתח להצלחה".
5. לא להפסיק ללמוד - קורסים, הכשרות וסדנאות
וקנין: "כבעלת מכון קוסמטיקה, ולמעשה בכל תחום טיפולי, חובה לאחוז בידע מקצועי בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הרבה מעבר למה שמכיר ויודע כל לקוח שיגיע לקבל שירות. על כן חשוב ללמוד את רזי המקצוע במסגרות רשמיות, להשתתף באופן רציף ומתמשך בקורסים, הכשרות וסדנאות, המעשירים את סל השירותים של העסק".
יקואל: "חשוב ללכת להשתלמויות, גם אם הן עולות כסף, ולהכיר עוד חברות ומוצרים, כדי לתת את המענה הטוב ביותר לכל סוגי הלקוחות, הבעיות והתופעות".
6. רשתות חברתיות - תהיו איפה שהקהל שלכם נמצא
יקואל: "בחרו את הערוץ שמתאים לקהל שלכם ותהיו נוכחים שם באופן מתמיד. ההמלצה שלי היא לא להיות שטנץ. לא לראות מה כולם עושים ולעשות כמוהם. צריך להבין מה הייחוד שלך, מה אתה מביא לטיפול - ואת זה להדגיש".
פיכמן: "שיווק זה עוד עבודה, שדורשת זמן ולימוד ובעיקר יצירתיות – בתחילת דרכי אפילו יצאתי לרחוב מחוץ לקליניקה שלי והצעת טיפולי שיאצו חינם של 5 דקות. הופתעתי כמה לקוחות הגיעו בזכות זה".
7. למתקדמים – בידול דרך מוצרים בפיתוח אישי
וקנין: "יחסית בשלב מוקדם הבנתי שעל מנת לבדל את העסק שלי מהמתחרים, אני צריכה להציע משהו ייחודי. לכן, פיתחתי מוצרים בלעדיים שמתאימים לצרכים ספציפיים של הלקוחות שלי. המהלך גם הוביל לחשיפה ללקוחות עסקיים והגדיל משמעותי את היקף ההכנסות. אם העסק שלכם כבר עובד ויציב הגיע הזמן לפתח מוצרים קוסמטיים במיתוג אישי".
----------------------------------------