בשבוע הקרוב תמצאו על מדפי החנויות קפה טורקי של עלית באריזה חדשה, ומהדורה מיוחדת על חשבון האריזות הישנות, ללא שם המותג "קפה טורקי", כשבמקומו יופיעו על חזית האריזה משפטים כמו "דור הניצחון", "עם ישראל חי", "אין לי ארץ אחרת".
מה גרם לשטראוס לוותר, בינתיים, על שם המותג הידוע "קפה טורקי" בן 60 השנים, שעדיין תופס 25% מנתח שוק הקפה בארץ?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתברר שהזעם בציבור הישראלי נגד נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, והתבטאויותיו החריפות נגד ישראל, שהובילו לקריאה בחרם על מוצרים טורקיים, ובראשן העגבניות, הגיע גם לקפה הטורקי של עלית שטראוס, שלמעשה אין לו באמת קשר לטורקיה, חוץ משמו.
בשיח ברשתות החברתיות הציבור ביקר את השם ושאל למה לא להחליף את הקפה הטורקי בקפה ישראלי? בשטראוס החליטו לתת מענה במיוחד אצל הלוחמים המילואימניקים בשטח, שצורכים קפה שחור, באמצעות אותם משפטי מורל מלחמתיים.
"מאז תחילת המלחמה יש ביקוש גדול לקפה, בעיקר זה עם ההל, שכרגע תעדפנו אותו בייצור", מספר מנכ"ל שטראוס קפה ישראל, אבי לאופר. "במקביל, חשבנו מה אנחנו יכולים לעשות ברמה המותגית, כשברקע היה רעש ברשתות החברתיות סביב השם 'קפה טורקי'. היו פוסטים שביקשו שנשנה את השם לקפה ישראלי על רקע החרם שהציבור קרא על מוצרים מטורקיה. רצינו להבהיר שאין קשר בין קפה טורקי לטורקיה. פולי הקפה מגיעים מארצות הקפה ברזיל, וייטנאם, אתיופיה וכו'. לא מגיע שום קפה מטורקיה. הקפה מגיע לישראל ומיוצר בלוד 60 שנה. למה קוראים לו כך? צורת הטחינה הדקה ידועה בטורקיה וביוון. הקשר הוא רק צורת הטחינה הדקה.
"ואז הרעיון היה שאנחנו כן רוצים לעשות משהו עם האריזה, ובמקביל רוצים להרים את המורל. הקפה נמצא כמעט בכל בית, ואצל הלוחמים בעזה, ששולחים לנו תמונות שלהם שותים קפה. אמרנו שניקח משפטים שיחליפו את שם ויראו כמה המוצר שורשי ישראלי. זו מהדורה זמנית שכרגע תהיה הרוב על המדפים בסופר. גם האריזה הישנה תהיה למי שירצה לרכוש אותה".
למה באמת שלא תחליפו אחרי 60 שנה את השם מקפה טורקי לקפה ישראלי?
"החלטנו לא להחליף את השם כי הוא מאוד מושרש. בינתיים ניתן מענה לשיח למשך המלחמה. הפתרון של המשפטים מבחינתנו נותן מענה. תחשבו על החיילים בעזה שיקבלו קפה טורקי, אבל על אריזה במקום קפה טורקי יהיה כתוב 'דור הניצחון', זה מחזק אותו. הציבור מתחבר לזה".