המפונים מבתיהם בעוטף, חיילי צה"ל במילואים ובסדיר, משפחות החטופים והנעדרים ובני זוגם יוכלו לקבל דחייה של 30 יום בנוגע להתחייבויות משפטיות שלהם על פי חוזה, פסק דין או תשלום לרשות ציבורית. מדובר בין השאר בדחיית תשלומי משכנתא, מיסים, ארנונה ועוד. יצוין, כי הדחייה היא אמנם ל-30 ימים, כעת, אולם היא מקנה לשר הביטחון, בהסכמת שר המשפטים ואישור ועדת חוץ ובטחון להמשיך ולהאריך את תקופת הדחייה שוב ושוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
כך עולה מתזכיר חוק דחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) שפורסם היום (ראשון) להערות הציבור עד מחר בשעה 8 בבוקר. התכלית העומדת בבסיס תיקון החוק היא לאפשר דחייה של מועדים לאנשים שבסבירות גבוהה, לנוכח המצב הביטחוני שאליו נקלעה מדינת ישראל והמצב שבו הם מצויים, אין להם את הזמינות והפניות הנדרשת לצורך מילוי התחייבויותיהם המשפטיות או שאין ביכולתם לעמוד בהן בעת הזו.
1 צפייה בגלריה
פינוי תושבים בשדרות
פינוי תושבים בשדרות
פינוי תושבים בשדרות
(צילום: עמית שאבי)
בהסבר לחוק המוצע נכתב כי "נוכח האירועים האמורים, בשל המצב החריג והקיצוני שבו אנו מצויים, ומכיוון שניהול מערכה זו השפיע משמעותית על מספר קבוצות אוכלוסייה והביא לכך שהם אינם מנהלים שגרת חיים רגילה ואינם יכולים לקיים את התחייבויותיהם המשפטיות במועד, יש צורך בקידום תיקון חקיקה זמני, בהוראת שעה להארכת מועדים. התיקון המוצע יעניק פתרון משפטי מוסדר לדחיית מועדים בחוזה, בפסק דין או לתשלום לרשות ציבורית לגורמים אלו".
כך למשל מצוין בתזכיר לגבי דחיית מועד שנקבע בחוזה: "נקבע בחוזה מועד לעשיית פעולה בידי אדם הזכאי לדחיית מועד, והמועד האמור חל בתקופה הקובעת, יידחה המועד האמור בשלושים ימים (בחוק זה – תקופת הדחייה)".

לא חל על תשלום מזונות

עוד מצוין בהקשר לדחיית מועד שנקבע בפסק דין או בהחלטה סופית כי "נקבע בפסק דין חלוט (סופי-ל.ד) של בית משפט או בית דין, או בהחלטה סופית של גוף או אדם אחר בעל סמכות שפיטה על פי דין, מועד לעשיית פעולה בידי אדם הזכאי לדחיית מועד, והמועד האמור חל בתקופה הקובעת, יידחה המועד האמור לתקופת הדחייה". יחד עם זאת יש לציין כי הוראות החוק לא יחולו על המועדים בקשר לתשלום מזונות או מועד לתשלום שכר עבודה לעובד.
מוצע לקבוע כי החוק יחול על חיילים בשירות סדיר וכן על חיילי מילואים, ככל שאלו שירתו כחיילים במהלך התקופה הקובעת, כולה או חלקה, וזאת לאור העובדה שבימים אלו הופעל מערך המילואים בהיקף נרחב מאוד. זאת מכיוון שגורמים אלו פועלים לצורך שמירה על שלום הציבור וביטחונו וניתן להניח שאין להם את הפניות הנדרשת כאמור לצורך מילוי התחייבויותיהם המשפטיות כעת.
בנוסף, מוצע שהחוק יחול על מי שהיה שבוי, חטוף או נעדר במהלך התקופה הקובעת, כולה או חלקה, וכן על אנשים המתגוררים בישובים שהתפנו לאור המצב הביטחוני במדינה ערב תחילתה של התקופה הקובעת. גם ביחס לגורמים אלו, מוסבר, ניתן להניח שלאור המצב הבטחוני שאליו נקלעה מדינת ישראל אין ביכולתם לעמוד בהתחייבויותיהם כעת. כן מוצע, כי ההסדר החוקי יחול גם על בן זוגו של כל אחד מהגורמים המפורטים שהזכרנו, ככל שהוא אחראי לחיוב יחד עמם וכן על עזבון של אדם שנפטר והוא חייל בשירות סדיר, במילואים, שבוי, חטוף או נעדר.
במקביל פרסם הערב בנק ישראל מתווה משלו להקפאת הלוואות ולהקלות בנושא העמלות. לפי המתווה, אוכלוסייה המתגוררת עד 30 ק"מ מרצועת עזה, אוכלוסייה שפונתה מביתה, אוכלוסייה שהיא בעלת קרבה ראשונה לנרצחים או לנעדרים ואוכלוסיית מילואים שגויסה בצו 8, כל אלה יוכלו לקבל דחיית תשלומים במשכנתאות, בהלוואות רגילות של עד 100 אלף שקל, ובאשראי עסקי של עד 2 מיליון שקל, ללא ריבית למשך שלושה חודשים. לשאר הציבור תינתן אפשרות לדחות את התשלומים גם כן אך בתשלום ריבית.