בנק ישראל יודיע מחר (יום ב') אחר הצהריים מה יהיה גובה הריבית הבסיסית במשק הישראלי בששת השבועות הקרובים. הכל בעולם הפיננסי יודעים שהעולם הולך לקראת עידן חדש מזה שנים של העלאות ריבית, כאשר בארה"ב הבנק המרכזי כבר הבטיח שלוש העלאות ריבית, עד לשיעור של 1%, עוד השנה. כעת השאלה היא רק אם בנק ישראל יהיה מספיק אמיץ ויפתיע מחר בגדול בהעלאת ריבית ראשונה בישראל מאז נובמבר 2018?
כלכלן בכיר ראשון בישראל, שכמעט מונה לפני שלוש שנים וחצי לנגיד, פרופ' ליאו ליידרמן, סיפר בשיחה עם ynet כי הציע לנגיד הנוכחי למהר ולהעלות כבר מחר את הריבית. האם יקבל את עצת הכלכלן הנחשב, שכלכלנים בעולם הציעו כמוהו למדינות אחרות להזדרז ולהעלות את הריבית בשבועות הקרובים?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
בעבר הייתה ישראל המדינה הראשונה שהפעילה את מכשיר הריבית, הן במשבר תחילת שנות ה-2000 והן במשבר הסאב פריים ב-2008. האם העידן הזה בדרך לחזור בימי הנגיד השמרן מאוד כיום, הפרופסור אמיר ירון? הנגיד מזה שלוש שנים ורבע, שינה עד כה רק פעם אחת את הריבית במשק הישראלי, כאשר הפחית אותה במהלך מוצדק, בסגר הקורונה הראשון, כדי לסייע למשק, משיעור של 0.25% ל-0.1%.
העידן החדש של העלאות הריבית למעשה כבר החל. החלוצה הפעם הייתה בריטניה, שפרשה לאחרונה מהאיחוד האירופי, הקדימה אותו והפתיעה. הבנק המרכזי בבריטניה הספיק אפילו כבר להעלות את הריבית פעמיים, לראשונה בדצמבר האחרון ובשנית לפני שבועיים, לשיעור של 0.5%, פי 5 מהריבית הבסיסית בישראל כיום, העומדת מזה כמעט שנתיים על שיעור השפל, רק עשירית האחוז לשנה, מה שאומר שריבית הפריים מצויה כאן ברמה הנמוכה ביותר של 1.6%.
בארה"ב ובאירופה כבר מנוי וגמור על הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית הבסיסית בקרוב מאוד, כנראה עוד לפני סוף הרבעון הראשון. עכשיו השאלה אם שישה חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד, יאזרו אומץ מחר באופן לא צפוי ויקדימו שוב את רוב העולם בהעלאת הריבית?
למה בעצם צריך להעלות כעת את הריבית בעולם ובארץ? משבר הקורונה מצוי בשלב של דעיכה, גם אם רבים עוד נדבקים בנגיף. הסיכון ממנו פחת והעולם למד לחיות לצידו. הסגרים בוטלו וברוב המדינות השגרה חוזרת ועמה המחירים עולים אחרי קיפאון עמוד של שנתיים קשות ומשברים כלכליים חמורים. האינפלציה מתפרצת כעת בכל ארצות העולם, ללא יוצא מן הכלל, וזה ממש לא טוב. זאת בהחלט סיבה מספיק טובה להתחיל להעלות את הריביות המצויות זה שנים בשיעורי שפל כמעט בכל רחבי העולם.


למה האינפלציה בעצם מסוכנת? עליות מחירים בסדרי גודל, כמו שנמדדו בחודשים האחרונים בארה"ב, באירופה ולאחרונה גם בישראל, מעיקות על המשק ופוגעות מאוד בעיקר בשכבות החלשות. ההתייקרויות בארה"ב הגיעו כבר לשיעור שיא מזה 40 שנה, 7.5% בשנה, ובאירופה ההתייקרויות הן בשיא במאה הנוכחית וחצו זה מכבר את חמישה האחוזים. במדינות אחדות בעולם נמדדה אינפלציה שנתית של יותר מעשרה אחוזים.
מדובר במעגל קסמים? כאשר מחירי חומרי הגלם והנפט בעולם - אחרי שנתיים של קורונה - מטפסים, בעידן של משבר חמור בהובלות ובייצור, המוצרים מתייקרים, עלויות המפעלים עולות, הם מייקרים עוד את המוצרים, ההובלות מתייקרות עוד, כאשר ברקע התייקרות הנפט הגדולה בעשרות אחוזים תוך שלושה חודשים, והציבור סובל, בעיקר החלשים ביותר.
אז מה המטרה של העלאת הריבית? ברגע שהריבית עולה, מחיר הכסף עולה. עד כה הממשלות סייעו בימי שיא הקורונה לעסקים ולאזרחים בהלוואות זולות במיוחד, כמו בישראל. גם מי שמצוי בארץ באוברדראפט בחשבון הבנק, אגב מצב שנהוג בעיקר בישראל, לא משלם ריבית גבוהה מדי. לעומת זאת הריבית על פיקדונות או חסכונות היא כיום אפסית, כ-0.05% אחרי מס. המשמעות: כדאי להוציא את הכסף לצריכה, במיוחד כאשר המחירים עולים, ולא לחסוך אותו בבנקים, שעושים על החוסכים סיבוב. עובדה: הצריכה הפרטית עלתה בסוף השנה בישראל בעשרות אחוזים.

בכיר בבנק ישראל: האינפלציה פה נמוכה מאשר בעולם
(צילום: משי בן עמי)

והעלאת הריבית תעצור את ההתייקרויות? כאשר ההלוואות והאוברדראפט יתייקרו - הצריכה תפחת, הביקושים יקטנו, וזה אמור גם להשפיע על המחירים.
אבל הריבית צפויה לעלות רק מעט, למשל בישראל מ-0.1% ל-0.25%. זה לא מעט. מדובר בהעלאה של 150%. בבריטניה ההעלאה היא כבר ב-400%. אם בארה"ב הריבית תעלה מ-0.25% ל-1.0%, זאת העלאה של פי 4. ממש לא ייקור שולי של הריבית.

מה יקרה למחירי הדיור?

העלאת ריבית תשפיע הרבה יותר מכל התוכניות הממשלתיות, שהן בינתיים על הנייר בלבד, ושיארך זמן עד שיבשילו. שר האוצר ליברמן העריך שהתייקרות הדירות תקטן השנה למחצית מזאת של השנה שעברה, 5%-6% לעומת 11.3%.
למה בעצם? שיעורי הריבית הנמוכים במיוחד מזה שנים על הלוואות המשכנתאות יזנקו, מתכנני רכישת הדירות יחשבו מסלול מחדש, והקבלנים והאזרחים שמעוניינים למכור דירות, ייאלצו להימנע מעוד עליות מחירים. זאת, כיוון שגם התייקרות הדירה וגם התייקרות המשכנתא, יעצרו את השוק בבת אחת, כפי שאירע לפני שנים.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
בונים ובונים והמחירים עדיין עולים. העלאת הריבית תעצור את ההתייקרויות?
(צילום: shutterstock)

ומה תהיה השפעת העלאת ריבית בצד ההשקעות? כיום הריביות הן כאמור אפסיות ולכן הבורסות פרחו בשנים האחרונות כמו גם עסקי הנדל"ן. אולם, ברגע שהריבית תתחיל לעלות, חלק מהכספים ייצאו מהבורסות ויעברו לנכסים כספיים בבנקים או להשקעות במשק. הירידות וטלטלות השערים בבורסות למעשה כבר כאן בשבועות האחרונים, הגם ששותפה לכך סכנת המלחמה באירופה.
ויש לנו דרך להתגונן מהעלאות הריבית? נטילת הלוואות צמודות למדד תהיה כעת טעות. גם ריבית הפריים תעלה מאוד. אם הריבית הביסית תעלה רק ב-0.15%, הרי שריבית הפריים תעלה מיד מ-1.6% ל-1.75% והבנקים גם צפויים, כדי להגדיל את רווחיהם בעידן החדש, להעלות למשל את הריבית על הלוואות מפריים פלוס שני אחוזים לפריים פלוס שני אחוזים וחצי. בעצם הם לא ממתינים וכבר החלו במהלך וזה שינוי עצום, המרע מאוד את תנאי ההלוואות.
ומה יקרה בבורסה? העלאות ריבית כאמור פוגעות במניות, אך לא בכולן. מניות הבנקים והמוסדות הפיננסיים, למשל, צפויות לעלות. נוכח סכנת המלחמה, הפחתת ייצור הנפט בעולם, לצד היציאה מהסגרים והתגברות התעופה העולמית, מניות חברות הדלק גם יעלו. אולם, ייתכן שהבורסה תהפוך למקום פחות כדאי להשקעה ככל שהריביות בעולם ימשיכו לטפס.
ומה הסיכוי שבנק ישראל יעלה מחר את הריבית? לפי שעה כנראה נמוך מאוד. התחזיות של האנליסטים אומרות, שעם אינפלציה שכבר עלתה בישראל ל-3.1% ב-12 החודשים האחרונים, מעל ליעד השנתי שקבעה הממשלה, 1% עד 3%, העלאת הריבית הראשונה צפויה כנראה ב-11 באפריל, ממש לפני ליל הסדר, או לכל המאוחר בהחלטת הריבית של ה-23 במאי, כפי שחזה בשבוע האחרון הדויטשה בנק. בכל מקרה, כדאי כבר להיערך לעידן החדש, בעיקר בכל הקשור לנטילת הלוואות המשכנתא ארוכות הטווח.