1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לשכת ההוצאה לפועל באשקלון העניקה לאחרונה לעולה ותיק, עיוור בן 100, פטור מחוב מזונות לביטוח לאומי בתיק שנפתח לפני כ-20 שנה. רשמת הוצאה לפועל ענת אסידו-תורג'מן תהתה על הצדקת החוב וקבעה כי בכל מקרה הנסיבות חריגות מספיק על להעניק הפטר.
ב-2002 התקבל נגד החייב פסק דין לתשלום מזונות. הוא כנראה לא שילם את מלוא הסכום ובשלב מסוים נפתח נגדו תיק הוצאה לפועל בנוגע ליתרת החוב – כ-56 אלף שקל. הנושה – ביטוח לאומי – הסביר כי במהלך השנים הוא גבה מהחייב חלק מסכום המזונות ושילם אותו למוטבת, והחוב בתיק הוא עבור החלק שלא הצליח לגבות.
בשנה שעברה הגיש החייב בקשה לקבלת הפטר לאלתר מהחוב, בטענה שמדובר בחוב עבר וישנן נסיבות חריגות שמצדיקות לפטור אותו. נטען כי מדובר באדם קשיש הנושק לגיל 100 ומתקיים מקצבת זקנה. כמו כן הוא לוקה בעיוורון, סובל מלחץ דם, סוכרת וכאבי ידיים, ונעזר במטפלת צמודה כדי לתפקד.
עוד נטען כי הוא אב לשישה ילדים שמזמן עזבו את הבית כך שהצורך במזונות התפוגג, וכי אין זה מתפקידו של ביטוח לאומי לגבות כספי מזונות שנקבעו בפסק דין אך בפועל לא שולמו על ידי המוסד לגרושה.
הרשמת אסידו-תורג'מן ציינה כי ממסכת הראיות בתיק עולה שהביטוח הלאומי שילם לגרושתו של החייב במשך השנים מזונות בסך 27 אלף שקל בלבד, סכום שהמוסד כבר הצליח לגבות מהחייב. היא תהתה מדוע הוא נדרש לשלם סכום שלגביו אין מחלוקת כי ביטוח לאומי לא העביר למוטבת. "לא ברור כיצד הביטוח הלאומי משים עצמו כמערכת הוצאה לפועל ליישום פסק דין למזונות שניתן למוטבת", כתבה.
יוצא, לדברי הרשמת, כי עצם קיומו של חוב מוטל בספק גדול. מכל מקום, היא קבעה שאף בהנחה שהחוב שריר וקיים, מתקיימות בעניינו של החייב נסיבות המצדיקות את מחיקתו. מצבו הרפואי הקשה, העובדה שאין לו נכסים ושמדובר בחוב ישן נושן – כל אלה מצדיקים לשיטתה הירתמות למען החייב. היא ציינה שהחוק מעניק לה שיקול דעת רחב בבואה להורות על הפטר מחוב מזונות, וכי שיקול דעתה מנחה אותה במקרה זה להיענות לבקשה בחיוב.
הגם שמדובר בחוב מזונות, שבדרך כלל לא יינתן לגביו הפטר, הרשמת ציינה כי בפסיקה נקבע כי חוב מהעבר הרחוק מאבד מאופיו המקורי ומתקרב יותר במהותו לחוב כספי רגיל. יישום הדברים מוביל למסקנה שהחוב הנוכחי כבר איבד מטיבו לנוכח 20 השנים שחלפו מאז פתיחת התיק נגד החייב.
היא ציינה כי פסיקה עדכנית של המחוזי העניקה הפטר לחייב בן 59 על חוב מזונות בן כחמש שנים לביטוח הלאומי. שם, הנימוק להפטר היה גילו המבוגר של החייב, ו"גילו" של החוב שהופך אותו לחוב רגיל במהותו. מקל וחומר, הפסיקה תומכת במסקנה שיש לפטור את החייב מהחוב גם בתיק זה.
לפיכך הרשמת נתנה לחייב צו הפטר והורתה על סגירת תיק ההוצאה לפועל שנפתח נגדו וביטול ההגבלות. עם זאת היא הזכירה כי בהתאם לחוק, כל נכס שיתקבל אצל החייב בשלוש השנים הקרובות יועבר לקופת הנשייה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עו"ד אלין ביטון • עו"ד זוהר כורש עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין