"קרן העושר", שהייתה אמורה להתחיל לפעול לפני שלוש שנים, לצבור כבר לפני שנתיים יותר ממיליארד שקל ולהתחיל להפריש כספים לטובת החינוך, הבריאות והרווחה בישראל - עלולה לא לפעול גם בכל שנת 2022. היום (ג') משך השר זאב אלקין בחזרה את החוק להפעלת הקרן באופן שתצבור מיידית כספי מיסים המשולמים על משאבי הטבע של ישראל - והדיונים בעניינה נדחו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדיון הנוכחי במליאת הכנסת אודות חוק "קרן העושר" החל אתמול בבוקר והסתיים רק היום אחרי חצות. זאת, לאחר שהשר זאב אלקין משך בשם הקואליציה את הצעת החוק ואמר כי יחזיר אותה לדיון מחודש במליאת הכנסת רק בעוד כשבוע.
1 צפייה בגלריה
אסדת לוויתן
אסדת לוויתן
אסדת לוויתן
(צילום: רויטרס)
הדיונים בהצעת חוק מיסוי משאבי הטבע החלו במליאה עוד בתחילת השבוע שעבר ונפרשו על פני מספר ימים, כאשר חברי האופוזיציה ניסו להכשיל את החוק שהגישה הקואליציה, הגישו הסתייגויות רבות ונימקו אותן במשך שעות.
התיקון לחוק קובע כי החברות יוכלו לקיים הליך ערעור אחד ולאחריו יפקידו 75% מהסכום ששנוי במחלוקת וימשיכו בהליך הערעור. החקיקה אמורה לבטל את התמריץ לטעון כי "הכל נתון במחלוקת ולכן לא נשלם בינתיים את המס שאתם דורשים".
את התיקון יזמה שרת המדע אורית פרקש-הכהן, לשעבר יו"ר רשות החשמל, שמתמידה בקידום החוק כבר שתי ממשלות. היא רתמה בעבר את שר האוצר ישראל כץ לניסוח החוק מול רשות המיסים, אגף התקציבים, החשב הכללי ומשרד המשפטים. הצעת החוק אושרה בוועדת השרים לחקיקה. ההצעה עברה קריאה ראשונה במליאת הכנסת עוד בממשלה הקודמת וכעת בממשלה החדשה נרתם גם שר האוצר אביגדור ליברמן להעברת החוק, במסגרת דין הרציפות החל על החלטות הממשלה הקודמת. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, הביא לאישור החוק כדי לאשרו סופית בקריאה שניה ושלישית והכנסתו לספר החוקים עוד לפני אישור תקציב המדינה.
השר פרקש-הכהן ציינה היום כי "ישבתי בשבועיים האחרונים כל לילה במליאה עד השעות הקטנות כדי שנספיק להעביר את החוק השבוע, אולם האופוזיציה רשמה הסתייגויות של 72 שעות דיון ומסרבים בה להסדר. הם אומרים לי 'החוק שלך מעולה, אבל זאת הפוליטיקה". כעת סוכם שהחוק יוחזר לדיון בכנסת אחרי אישור התקציב ונקוווה שיאושר סוף סוף".
ב"קרן העושר" אמורים להצטבר מאות מיליוני השקלים בכל שנה, שישלמו מס החברות הנהנות מרווחי משאבי הטבע בישראל, מה שמכונה "היטל ועדת ששינסקי", ע"ש פרופסור איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה בראשית העשור הקודם. הסכום שעם צבירתו אמורה הקרן להתחיל להפריש כספים לטובת המטרות שעבורן הוקמה הוא מיליארד שקל.
עד כה נצברו בה רק פחות ממחצית מהסכום, כ-440 מיליארד שקל, כאשר על עוד מאות מיליוני שקלים קיימות השגות של החברות על קביעת רשות המיסים. בסך הכל אמורות להיות בה כבר 900 מיליון שקל. מאחר שאין עדיין מיליארד שקל, וגם לא יהיה בקרוב בכל מקרה בשל הערעורים על קביעת רשות המיסים - לא יהיה ניתן לפי שעה להשתמש בכספיה. את הקרן נקבע לנהל בהתאם לחוק בנק ישראל.
אורית פרקש הכהןאורית פרקש הכהןצילום: EPA
לאחרונה הוחלט על תיקון לחוק, ביוזמת רשות המיסים, לפיו יצטרכו החברות המרוויחות ממשאבי הטבע של ישראל לשלם מיסים לקרן גם אם הן מערערות על גובה השומה שקבעה רשות המיסים. על פי החוק הקיים אם החברה מערערת על קביעת רשות המסים - תשלום המס יידחה עד להשלמת בירור הערעור, שעלול להתמשך שנים.
כפי שנודע, כמעט כל החלטה על המס שאמור להיגבות מהחברות גורמת לערעור של החברות המפיקות רווחים מהגז וממשאבי טבע אחרים. עצם הערעור מונע את הפקדת כספי המיסים בקרן העושר עד כה.
יו"ר הוועידה בכנסת שעסקה באישור התיקון לחוק הוא ח"כ מוסי רז (מרצ). יצוין שההערכות הן שבמשך השנים הקרן תגיע לסכומים של עד 180 מיליארד שקל. לציבור הובטחו מיליארדי שקלים שקרן העושר תפריש לטובת תחומי החינוך, הבריאות והרווחה והתחזיות היו שתוך שנים מעטות יצטברו בה כ-15 מיליארד שקל.