בית הדין לעבודה בחיפה חייב לאחרונה את הביטוח הלאומי להתחיל לטפל בבקשתו של מהנדס בחברת החשמל, שטוען שלקה בחרדה בגלל עומס בעבודה. השופטת איריס רש קבעה כי יש למנות מומחה רפואי לבחינת הקשר הסיבתי בין האירועים.
התובע (71) עבד כמהנדס ביצוע בחברת החשמל במשך 40 שנה. בקיץ 2019, לקראת פתיחת שנת הלימודים, הוטל עומס עבודה על המחלקה בשל הצורך לסיים עבודות במוסדות חינוך. בתחילת ספטמבר של אותה שנה הוא השתתף בהשתלמות חו"ל, וכששב הבחין בערימות לא שגרתיות של תיקים לטיפולו שהיו מונחות על שולחנו ועל הרצפה.
לטענתו, הוא לא ציפה לכמות כה חריגה של תיקים לאחר היעדרות של שבוע. הוא הדגיש כי מלבד המספר יוצא הדופן של תיקים חדשים, היו לו תיקים קודמים שהטיפול בהם הופסק לרגל יציאתו להשתלמות, והוא נתקף בהלה.
הוא ניגש לטפל בתיקים וכחצי שעה לאחר מכן החל לקבל שטף טלפונים ממנהלי העבודה השונים שעבדו בשטח. לדבריו, כתוצאה מכך הוא מצא את עצמו מתמודד במפתיע מול כמה חזיתות, באופן חריג שהוא לא היה מורגל אליו. לטענתו הוא החל להרגיש כאבי ראש חזקים ודופק מהיר, ובסביבות השעה 10:00 בבוקר הודיע למנהלו שאינו חש בטוב ויצא הביתה.
גם כשהגיע לביתו הוא לא הצליח להשתחרר מהמחשבות והחרדות, שלוו בתחושת אשם על כך שנטש את המחלקה. בהמשך אותו יום הוא פנה לרופאת המשפחה שלו והופנה לבירור פסיכיאטרי, שבעקבותיו החל לקבל טיפול נפשי בגין חרדות. לאחר האירוע הוא שהה בחופשה עד לפרישתו לגמלאות.
ב-2022 הוא הגיש תביעה לביטוח לאומי על פגיעה בעבודה בשל האירוע אך נדחה. לפיכך הוא הגיש את התביעה לבית הדין וטען כי סמיכות הזמנים בין האירוע המלחיץ לבין הופעת תסמיני החרדה מעידים על הקשר ביניהם.
ביטוח לאומי טען בתגובה שהמהנדס לא הוכיח את קיומו של אירוע מיוחד, ומחומר הראיות עלה שהוא היה בלחץ נפשי מתמשך לאורך תקופה ארוכה.
אבל השופטת איריס רש קבעה שהמהנדס הניח תשתית עובדתית מספקת לקיומו של אירוע חריג ביום שבו חזר לעבודתו מחו"ל, באופן המצדיק מינוי מומחה רפואי לשם בחינת הקשר הסיבתי בין עומס העבודה החריג שהצטבר לטיפולו לבין הדחק הנפשי.
היא ציינה שמבחינה אובייקטיבית, ערימות התיקים שהצטברו לטיפולו, בשילוב הצורך לטפל מיידית בפניות מנהלי העבודה בשטח, מהווים אירוע החורג ולו בקצת משגרת העבודה השוטפת, גם אם מדובר בתקופת עומס במחלקה. גם הרישום הרפואי מזמן אמת לצד עדויות עמיתיו לעבודה של התובע תמכו בגרסתו.
לפיכך נקבע שיש להפנות את התיק למומחה רפואי כדי שיחווה דעתו בשאלת הקשר הסיבתי בין הדחק הנפשי בו לקה התובע לבין האירוע המיוחד בעבודתו.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד יואב בלומוביץ' עוסק בביטוח לאומי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין