אם העליתם בדעתכם שתוכלו להשיג ספר יד שנייה בסטימצקי? יש להניח שלא. כמו שלא תיארתם לעצמכם שענקית האופנה זארה תתחיל למכור בגדי יד שנייה, אבל זה קורה. באוקטובר הודיעה זארה שסניפיה יפתחו מחלקות יד שנייה ואפילו יבצעו תיקונים. עכשיו מתברר שגם סטימצקי שוקלת כניסה לשותפות באפליקציה הישראלית AnyBook, שמקשרת בין מוכרים פרטיים לקונים של ספרים מיד שנייה.
"בניו־יורק חנויות האופנה המצליחות ביותר הן אלו שמשכירות או מוכרות יד שנייה", אומר איציק שליו, סמנכ"ל הסחר של סטימצקי, כשהוא מבחין בהרמת הגבות שלי לנוכח הגילוי. "אנחנו לא נמכור ספרים מיד שנייה על המדפים", הוא מחדד, "אבל אנחנו בוחנים ברצינות השקעה ב־AnyBook, שהיא בעלת פוטנציאל לחולל מהפך בשוק הזה, כי היא מספקת פתרונות לבעיות שמנעו ממנו לגדול יותר. אנחנו מאמינים בשוק היד השנייה, שגדל בעולם בקצבים מרשימים, ולא רק בתחום הספרים - ניכנס לתחום גם בתקליטים, עם החזרה לתקליטי הוויניל. בסניפים שלנו ניתן יהיה לקנות תקליטים יד שנייה".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
על פי התוכניות, ב־35 מסניפי הרשת בשלב ראשון, ואחר כך בנוספים, יוצבו לוקרים שבהם מוכרים וקונים יניחו או יאספו את הספרים שמכרו או קנו באמצעות AnyBook. "אנחנו מסתכלים על הכניסה לתחום גם כאקט שיווקי: זירת מסחר חדשה שתביא עוד אנשים לחנויות", מסביר שליו. בישראל שוק ספרי היד השנייה יכול להגיע תוך שנתיים־שלוש ל־5% משוק הספרים ולמכירות של כ־80 מיליון שקל בשנה. אנחנו נקנה מ־AnyBook את החלק הקטן שיאפשר לנו לקבל רשיון לשימוש בפלטפורמה. ההצלחה הגדולה שלהם תהיה אם יצליחו להיכנס לעולם, לארה"ב, לאוניברסיטאות. יש להניח שיתחילו להרוויח אחרי שיגבו כסף תמורת שירותים נוספים - מה שקורה לכל אפליקציה מצליחה, אבל רק אחרי שהיא מגיעה לכמות מספקת של משתמשים".
שוק הספרים מיד שנייה התפתח מאוד מאז הקורונה. הוא פונה בעיקר לצעירים, לשוחרי קיימות ולמחפשי מחיר. לדברי שליו, בניגוד לכל התחזיות שצפו את היעלמות הספר הכתוב, דווקא שוק הספרים הדיגיטליים נכשל. "הקריאה בדיגיטל הגיעה בעולם ובארץ לחלק קטן ממכירות הספרים בהשוואה לציפיות, בעוד ששוק הספרים הפיזיים התחזק, למרבה ההפתעה דווקא בגילאי 19-14, ועם העלייה ביוקר המחיה יגדל הביקוש אליו".
גם אלירן נבון, מנכ"ל ומבעלי AnyBook, מאמין ששוק הספרים הולך להשתנות. "המהפכה לא תגיע מהספר הדיגיטלי אלא מעולם היד השנייה. למה צריך לקנות ספר ב־100-70 שקל כשאפשר לקנות אותו ב־40-20 שקל?" הוא שואל.
3 צפייה בגלריה
רינת אביב, מנכ"לית "סיפור חוזר" ועופר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" המפעילה את רשת "סיפור חוזר"
רינת אביב, מנכ"לית "סיפור חוזר" ועופר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" המפעילה את רשת "סיפור חוזר"
המכירות גדלות בקצב של 30% בשנה. רינת אביב, מנכ''לית "סיפור חוזר" ועופר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" המפעילה את רשת "סיפור חוזר"
(צילום: יובל חן)
ד"ר טלי תאני־הררי, ראש החוג לתואר שני במינהל עסקים במרכז האקדמי פרס, מסכימה: "כשלון הספרים הדיגיטליים והצמיחה של ספרי יד שנייה מדהימים, אם חושבים על זה שלפני 10-5 שנים ניבאו את חיסול הספר הכתוב, ומי שרצה למכור ספרים ישנים נאלץ לא פעם למכור אותם לפי משקל לגריסה ולמיחזור. זה קורה כי מצד אחד הפלטפורמה הדיגיטלית לא נתנה מענה מספיק נוח לקריאה, ומצד שני הספרים הפיזיים עברו טרנספורמציה של תכנים שמדברת לצעירים, עם ז'אנרים שהפכו לפולחן - אניגמות, קומיקס, פיקציה".
רינת אביב, מנכ"לית "סיפור חוזר", הרשת הגדולה ביותר לחנויות ספרי יד שנייה בארץ, אומרת אכן שאת מצעד הספרים המבוקשים מובילה סדרת ספרי "הארי פוטר": "יש תור, וכל ספר שנכנס נחטף".
שרון לויט (21): "בסוף התיכון גיליתי סניף של 'סיפור חוזר' והתלהבתי. בגלל החוויה, הדפים הצהובים, הריח. ואני לא תורמת לכריתת עצים, זה עושה לי טוב. מה גם שזה הרבה יותר זול"
בסיפור חוזר מוכרים כל ספר ב־25 שקלים, ומי שמוכר ספר לחנות מקבל זיכוי של 10 שקלים למימוש ברשת. אחת מלקוחות הרשת היא שרון לויט מנהריה (21). לויט מגדירה עצמה תולעת ספרים שקונה אך ורק ספרים מיד שנייה, ונוסעת עד חיפה כדי לרכוש אותם. "זה התחיל בכך שהחלפתי ספרים בספרייה, וכולם ידעו שכמתנה מביאים לי ספר", היא מספרת. "הייתי קונה בירידים, בדרך כלל ספרים עם פגמים. בשלב מסוים, בסוף התיכון, גיליתי סניף של 'סיפור חוזר', והתלהבתי, קודם כל בגלל החוויה. הדפים הצהובים, התחושה שמישהו קרא את הספר בנסיעה, ברכבת, בדרך לחו"ל, בסלון, הריח שמחזיר את תחושת הילדות. בספר משומש קל יותר לדפדף ולעשות 'אוזני חמור'. וגם אני לא תורמת לכריתת עצים. זה עושה לי טוב. מה גם שזה הרבה יותר זול. 80% מהספרייה שלי הם ספרי יד שנייה. אני כמעט לא מוכרת ספרים, מעדיפה להעביר אותם למשפחה ולחברות. אנחנו חבורה של ארבע תולעי ספרים, כולנו קונות יד שנייה".
ספרים יד שנייה, אגב, יכולים גם לטמון בחובם אוצרות מפתיעים. רוני מסניף פרדס חנה של סיפור חוזר מצאה בחנות ספר של רומאן גארי, "הבטחה עם שחר", ובתוכו הקדשה של מאיר אריאל ז"ל לבנו שחר. רינת אביב מספרת בהתרגשות: "מצאתי בגוגל את הטלפון של תרצה, אמא של שחר ואלמנתו של מאיר, ומי ענה לי אם לא שחר? סיפרתי לו מה יש לי ביד, וכבר באותו היום הוא הגיע לאסוף את הספר".
אפליקציית AnyBook נולדה בקורונה. בעל הרעיון ומי שדחף אותו הוא אלירן נבון (35), נשוי ואב לארבעה, שמגדיר עצמו תולעת ספרים עם 6-5 ספרים שמונחים דרך קבע על שולחנו. הוא בנו של דני פחימה, בעלי הוצאת הספרים "דני ספרים", שקמה בעקבות חנות ספרים בקרית־גת שנשאה שם זה. "מגיל שבע אני חי ונושם ספרים. התחלתי בהמלצות לכתבי יד של ספרי ילדים שאבא הקריא לי. הספר הראשון שעליו המלצתי, 'מברשת השיניים הראשונה שלי', הפך ללהיט. נשארתי בתחום כל חיי, חקרתי ולמדתי אותו", הוא מספר.
בקורונה, כשבתו הבכורה, היום בת תשע, סיימה לקרוא ספר מסדרה פופולרית וארבעת ספרי ההמשך לא היו בספריה, הוא שלח בקשה בווטסאפ השכונתי. "הייתי בנהיגה", הוא מספר, "ומיד קיבלתי תשובה מאדם שגר במרחק דקה הליכה. הוא הוציא לי את הספרים חינם מהמחסן ואמר שילדיו סיימו לקרוא אותם. תוך דקות הרביעיה הנחשקת נחתה אצלי בסלון". וכך נולד הרעיון. אלירן צירף אליו שני חברים, גל דרום, היום מנהל מוצר ופיתוח, ורועי נחמיאס, שלא פעיל כרגע בחברה. החברה גייסה 2 מיליון דולר, ומעסיקה שישה מתכנתים ועוד עשרה אנשי צוות. היא העלתה לאפליקציה עד כה 60,000 כותרים בעברית ובאנגלית מספריות ביתיות. "אנשים העלו ספריות שלמות", מספר נבון, "השיא היה 650 ספרים מאדם אחד".
בשלב ראשון התבססה AnyBook על השאלה חינמית של ספרים. לפני כשלושה חודשים החלה בפיילוט של השאלה לספריות של מקומות עבודה וארגונים תמורת דמי מנוי. בשלב זה יש חמש חברות הייטק, ובדרך עוד חמש. כל חברה משלמת דמי מנוי חודשיים של 300 דולר, ובכל חודש AnyBook מחליפה 20-10 ספרים בספרייה שלה, לפי הרגלי הקריאה של העובדים, שמנוטרים על ידי אלגוריתמים, כמו פרופיל שנבנה למנוי של נטפליקס.
3 צפייה בגלריה
אלירן נבון, מנכ"ל ומבעלי AnyBook
אלירן נבון, מנכ"ל ומבעלי AnyBook
משאילים ספרים לארגונים תמורת דמי מנוי. אלירן נבון, מנכ"ל ומבעלי AnyBook
(צילום: אוראל כהן)
"היעד שלנו הוא להגיע תוך שלוש שנים ל־1,000 קיוסקים של השאלה, שיוצבו גם בתחנות רכבת, אפילו בספריות. וכאן מקור הרווח הגדול", אומר נבון ומוסיף: "אין נתון אמיתי להיקף המכירות בשוק היד השנייה. השוק פרוץ, ספרים נמכרים על ידי גורמים מסחריים לצד צרכנים פרטיים שמוכרים בשיטת תן וקח. אבל אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שבבית ממוצע יש 150 ספרים, בבתים דתיים וחרדיים הרבה יותר. תכפילי: לאורך קילומטר של הרחוב שלי בצור הדסה יש כ־400 משפחות - כלומר 7,000-6,000 ספרים. זה פוטנציאל אדיר. בחנות ספרים ממוצעת יש 5,000 ספרים, ובספריה ממוצעת 10,000 ספרים. בבתי דיירים בשכונה גדולה כמו גילה או רמות בירושלים יכולים להיות ספרים בשווי מיליון שקל".
הפרויקט החדש של AnyBook, שנולד בעקבות בקשות צרכנים והוא שמעניין את סטימצקי, הוא מכירת ספרי יד שנייה. "ניתן לצרכן ספר נגיש יותר מבחינת מחיר, נוחות השגה והתאמה אישית", אומר נבון.
אחד הלקוחות של AnyBook הוא נדב הרשקוביץ, איש הייטק מחדרה, שהעלה לא פחות מ־214 ספרים, 100 למכירה ו־114 להשאלה, וגם הצליח למכור כמה. "זו חוויה מעניינת, לפגוש אנשים חדשים, וגם להיפטר מספרים שמעלים אבק בספרייה שלי, שעולה על גדותיה", הוא אומר. "התחלתי להעלות ספרים כשהאתר היה להשאלה בלבד, אבל הרבה יותר קל להתעסק במכירה. אני משתמש בכל שקל ממכירת הספרים כדי לקנות עוד ספרים. אני לא יכול להיכנס לחנות ספרים בלי לצאת בידיים מלאות, והספרים החדשים יקרים. גם כשאני קונה, זה רק במבצעים".
30,000 איש כבר הורידו את האפליקציה, שהיא ידידותית אבל יש לה גם כמה מחלות ילדות. אחת מהן קשורה לאיסוף הספרים, שנעשה מבית המוכר. לא כל אחד מעוניין להגיע לבתים זרים או לפתוח את ביתו לזרים כדי לקבל או למסור ספר. כרגע אין משלוחים, אבל בעתיד יהיו. "רצינו הוכחה שזה עובד, והיום יש לנו אותה. כבר הגענו ל־10,000 השאלות ומאות מכירות", אומר נבון. בעיה נוספת היא שיש עדיין היצע ספרים קטן יחסית. יש להניח שככל שיגדל מספר המשתמשים יגדל ההיצע, וכך גם מספר ההמלצות על ספרים שהאפליקציה מציעה למשתמשיה.
לנבון יש עוד חלום: להשתמש בפלטרפורמה של AnyBook כמנוף לשיפור התגמולים לסופרים. "נכון להיום הסופרים לא מקבלים תגמול על עותקים שנמכרים מיד שנייה שוב ושוב", הוא אומר. באלגוריתמים שלו הוא כבר מכין תשתית לזיהוי כל כרך ספציפי של אותו כותר, ועם הזמן להגיע למצב של תשלום למחבר על כל מכירה וכל השאלה. תאני־הררי, שהיא בעצמה קוראת ספרים אדוקה וגם חיברה שלושה ספרי ילדים, מתלהבת: "זה יכניס את הסופרים למעגל האינטרס של קידום השוק הזה, וזה נכון להכיר ביצירה שלהם, בדיוק כפי שהשמעת יצירה מוזיקלית בפומבי מזכה את המחבר בדמי זכויות יוצרים".
למרות שקשה להעריך את היקף השוק של ספרי יד שנייה, עופר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" המפעילה את רשת סיפור חוזר, מעריך אותו בארץ ב־60 מיליון שקל בשנה. "שכולו טוב" היא עמותה שלא למטרת רווח, שפועלת להכשרה ושיקום של אנשים עם מוגבלויות ושילובם בחברה. היא פועלת בערוצים שונים, ואחד החשובים שבהם הוא "סיפור חוזר", שהתחילה במקרה במכירת ספרים בתוך בתי קפה, והפכה בגלל הביקוש לרשת ולאתר אינטרנט, עדיין כפעילות שלא למטרת רווח. לרשת 24 חנויות. ב־2022 נפתחו ארבע מתוכן, ב־2023 צפויה פתיחה של עוד ארבע, וטרם נאמרה המילה האחרונה.
3 צפייה בגלריה
נדב הרשקוביץ, איש הייטק מחדרה
נדב הרשקוביץ, איש הייטק מחדרה
העלה לאפליקציה 100 ספרים למכירה ו־114 להשאלה. נדב הרשקוביץ, איש הייטק מחדרה
(צילום: שרון צור)
סיפור חוזר היא יוצאת דופן: רוב הפעילות של שוק היד השנייה מבוססת על אתרי אונליין כמו Find a Book, האחים גרין ועוד. בדרך כלל עומדת מאחוריהן חנות. בחלק מהאתרים העיצוב וחוויית השימוש בסיסית ולא אטרקטיבית. אחד החסמים הגדולים להרחבת השוק מצוי בסוגיית משלוח הספרים: משלוח חינם מחייב קנייה גדולה יחסית, וברכישת ספר בודד המשלוח מייקר מאוד את הקנייה. ומצד שני, כאמור - איסוף הספרים. סיפור חוזר מספקת איסוף חינם מבית המוכר לכמויות של 200 ספרים ומעלה.
לדברי כהן, מכירות הרשת קפצו בקורונה והן גדלות בקצב של 30% בשנה. עילאי גרין, בעל האחים גרין, אומר כי בקורונה גדלו מכירותיו בעשרות עד מאות אחוזים. "העלייה הגבוהה של 2021-2020 אמנם נבלמה, אבל לא חזרנו לרמות של 2019", הוא אומר. במקרה שלו מדובר בערוץ המתמחה בין השאר בספרים שאי־אפשר להשיג, והמחירים הם שליש עד מחצית ממחיר הספר החדש, אלא אם מדובר בספרים של הוצאות לא פעילות, שיכולים להימכר במחירים של ספרים חדשים היום.
הנהירה אל הספרים המשומשים לא קוראת רק אצל עם הספר, אלא גם בעולם. מחקרים מצביעים על עלייה של 35% במכירות ספרי יד שנייה בגרמניה, בצרפת ובמדינות נוספות באירופה ב־2021. לדברי ד"ר טלי תאני־הררי, אוכלוסיית יודעי קרוא וכתוב בעולם נמצאת בגידול, מה שבולט מאוד בהודו ובסין, ולכן הדרישה לספרים בכלל עולה.
השוק העולמי נשלט עד היום על ידי אמזון ואי־ביי, ולצידם שחקנים מקומיים רבים. מחקר שנערך בארה"ב צופה צמיחה עצומה בעשור הקרוב מ־24 מיליארד דולר ל־45 מיליארד דולר. "הנתונים מראים שיש פוטנציאל גדול לכניסת שחקנים חדשים וגדולים, ואין סיבה שזה לא יקרה גם בישראל", אומרת תאני־הררי. סטימצקי היא הסנונית הראשונה.
פורסם לראשונה: 07:52, 02.12.22