לידיעת רוכשי דירות חדשות שטרם אכלסו אותן: ועדת הערר לענייני ארנונה שליד עיריית תל אביב קיבלה השבוע ערר שהגישו ד"ר דפנה אבניאלי, מי שהייתה שופטת בכירה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובעלה וקבעה כי הם זכאים לפטור מארנונה למשך 12 חודשים מאחר שלא אכלסו את הדירה שרכשו בבניין חדש בתל אביב.
זאת, למרות שמינהל הארנונה בעירייה דחה את בקשת בני הזוג בטענה שהקבלנית אשדר נרשמה כמחזיק ראשון וקיבלה את הפטור מארנונה. מדובר בפטור שניתן לקבל פעם אחת. להחלטה משמעות כלכלית, שהרי הארנונה במקרה הנוכחי מסתכמת בכ-3,000 שקל בחודש.
2 צפייה בגלריה
בניין עיריית ת"א
בניין עיריית ת"א
בניין עיריית ת"א
(צילום: דנה קופל)
חברי ועדת הערר שהכריעו בתיק קבעו שלשום כי "צודקים העוררים (בני הזוג אבניאלי -ל.ד) בטענתם כי בשונה מקבלן ש'נתקע' עם מלאי דירות שעדיין בבעלותו, בעת שמתחיל חיוב הארנונה הרי שהקבלן שכבר מכר את הדירה קודם להשלמתה, הזכאות להנחה עוברת לקונה שהוא הבעלים הראשון בדירה/'בניין חדש'". יש לציין כי הצדדים לא הופיעו בפני הוועדה וההחלטה ניתנה על סמך סיכומים שהוגשו בתיק.
הדירה החדשה שרכשו בני הזוג אבניאלי בבניין החדש שנבנה בתל אביב אינה מאוכלסת ולכן בני הזוג ביקשו באמצעות ד"ר דפנה אבניאלי, שייצגה בעצמה בתיק, את ההנחה ל-12 חודשים לפי תקנה 12 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה).

הנחה של עד 100% בארנונה למשך שנה

מדובר בתקנה הקובעת הנחה של עד 100% בארנונה לתקופה של עד 12 חודשים למחזיק שהוא הבעל הראשון של בניין חדש, ריק, שמיום שהסתיימה בנייתו והוא ראוי לשימוש אין משתמשים בו במשך תקופה רצופה של 12 חודשים. אבניאלי פנתה למינהל הארנונה בתל אביב לקבלת הפטור, אולם היא נענתה בשלילה ונאמר לה כי החברה הקבלנית אשדר קיבלה את ההנחה לאחר שנרשמה כמחזיק ראשון. יש לציין כי בפועל אשדר לא ניצלה את ההנחה כולה כי ביולי 2023 כבר מסרה לבני הזוג את הדירה.
היות ונטען כלפי אבניאלי שהיא מחזיק שני, נטען על ידי המינהל כי היא לא זכאית להנחה של 100 אחוז בארנונה לתקופה של 12 חודשים. מנגד, טענה אבניאלי כי היא ובעלה הם בעלי הדירה ומחזיק ראשון, זאת למרות שעדיין אין רישום בטאבו. עוד טענה כי מרגע שהבעלות הקניינית היא שלה משנת 2019, מי שזכאי לפטור מארנונה זו היא כבעלים וכמחזיק ראשון ולא אשדר. כאמור, במינהל הארנונה סברו שהיא מחזיק שני ולכן אינה זכאית לפטור אולם כן אישרו פטור של 6 חודשים כהנחת נכס ריק לפי תקנה 13.
ד"ר אבניאלי לא ויתרה והגישה ערער בשמה ובשם בעלה לוועדת הערער לענייני ארנונה. אבניאלי טענה כי הרציונל שעומד בבסיס תקנה 12 הוא להקל על קבלן, שהינו הבעלים והמחזיק המתקשה למכור את הדירות בבניין, ומתן פטור לקבלן מהווה התעשרות שלא כדין.
2 צפייה בגלריה
השופטת בדימוס ד"ר דפנה אבניאלי
השופטת בדימוס ד"ר דפנה אבניאלי
השופטת בדימוס ד"ר דפנה אבניאלי
(צילום: נוגה שחר, דוברות אוניברסיטת ת"א )
מנגד טען מינהל הארנונה בעירייה כי בני הזוג אינם המחזיקים הראשונים אלא חברת אשדר וכי אשדר הייתה הבעלים של הנכס. אבניאלי טענה כי אשדר נרשמה כבעלים שלושה חודשים לאחר שקיבלה את הפטור. בסופו של יום קבעו חברי ועדת הערר, עו"ד גדעון ויסמן, עו"ד משה קורן ורו"ח שמעון ז'יטניצקי, כי בני הזוג אבניאלי צודקים ודין ערעורם להתקבל. יחד עם זאת, הם קיבלו את הערר החל מיום חיובו בארנונה ולא ממועד קבלת החזקה.
נקבע כי "הקבלן שהיה בעלים של סל הזכויות מכר את כל זכויותיו לעוררים (בני הזוג-ל.ד), ובעת שהושלמה הבנייה ובא לעולם 'בניין חדש' הבעלים שלו היו העוררים. לצורך דיני הארנונה, אנו סבורים כי אין משקל משמעותי לשאלת הרישום. כך למשל, ישנם בניינים שנדרשות שנים רבות עד שמושלם רישום הזכויות ורישום הבית המשותף. האם יש מחלוקת כי בכל אותן שנים הבעלים בדירה הוא הרוכש ולא הקבלן שמכר את הזכויות ובנה את הדירה? לטעמנו, התשובה היא ברורה כי הבעלות היא של הרוכש".
הוחלט כי בני הזוג אבניאלי זכאים לפטור מארנונה החל ממרץ 2023, שהוא יום תחילת החיוב, ולאחר אותם 12 חודשים עומדת להם ההנחה הרגילה של נכס ריק (מדובר בתקנה 13 המעניקה פטור מארנונה לחצי שנה), ככל שאכן הדירה עומדת בתנאי ההנחה.
מד"ר דפנה אבניאלי, שייצגה את עצמה בתיק נמסר בתגובה: "לאור המלחמה ובתקופה שבה יש עיכובים במסירות להחלטה הזו יש חשיבות לטובת הצרכן".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה לומדת את החלטת ועדת הערר אשר התקבלה אתמול, וטרם החליטה האם להגיש עליה ערעור. נציין כי ההחלטה שהתקבלה בוועדה עלולה לפגוע בזכותם של קבלנים ליהנות מהנחה לפי תקנה 12 עד למסירת החזקה בנכס לרוכשים, כפי שהיה עד כה".
בחברת אשדר בחרו לא להגיב.
פורסם לראשונה: 00:24, 27.06.24