בקרוב, חברות התקשורת לא יוכלו לגבות עמלת הקמה או עמלה שוטפת על הוראת קבע. החברות שגובות עשרות שקלים בחודש מלקוחות שאין להם כרטיס אשראי, לא נענו לקריאת משרד התקשורת להסדיר וולנטרית את עניין עמלת הוראת הקבע, לכן משרד התקשורת יצא בשימוע להערות הציבור לגבי הוראה מחייבת שהוא מתכוון להשית על החברות, לפיה יהיה עליהן להפסיק לגבות עמלות הוראת קבע מאוכלוסיות שלא מחזיקות בכרטיס אשראי. יש להן 21 יום להגיב לתסקיר החוק.
לפי המשרד, "העמלות הנגבות כיום פוגעות באוכלוסיות שאין באפשרותן להנפיק כרטיסי אשראי, ונאלצות לשלם לעתים עשרות אחוזים יותר מיתר הלקוחות, על אותו השירות". מדובר על למעלה מ-10% מהמנויים.
כיום, צרכנים שמשלמים באמצעות הוראת קבע בנקאית את חשבון התקשורת שלהם, נאלצים לעתים לשלם לעיתים עשרות שקלים בעת הקמת הוראת הקבע (עד 50 שקל) ועוד תוספת חודשית בגין קיום הוראת הקבע (עד 12.90 שקל בחודש). כשהמשלמים באמצעות כרטיסי אשראי לא מחויבים בעמלות דומות. כלומר: דווקא אוכלוסיות חלשות משלמות יותר על מוצר צריכה בסיסי וחיוני.
החברות יכולות לעבור לגביית תשלום מראש
במשרד בדקו ומצאו שהעלויות התפעוליות של לקוחות שמשלמים בכרטיסי אשראי (כדוגמת עמלת סליקה) הן גבוהות יותר לעומת עלויות תפעוליות של הוראת קבע. לעומת זאת, בעלויות סיכון יש סיכון גדול יותר בהוראות קבע, משום שחברות אשראי מבטיחות לחברות התקשורת כסף גם אם הלקוח לא משלם להן.
כמו כן, מבדיקת המשרד עולה כי בחלק מהחברות תעריף העמלה לצרכנים הגיע לאלפי אחוזים מעל העלות התפעולית. מאומדן ראשוני שנעשה במשרד עולה כי ההכנסות הנובעות בגין מרווחי החיוב בין העמלה התפעולית לבין העמלה המושתת על הצרכן מגיעה לעשרות מיליונים בשנה.
כיוון שאכן יש פה סיכון, משרד התקשורת מציע להן במסגרת טיוטת התקנות המוצעות (תיקון לתקנות התקשורת), לשקול מעבר לגבייה מראש (פריפייד) כשמדובר בלקוחות הוראת קבע, במקום גבייה בסוף החודש. מהלך כזה יהפוך את הסיכון ללא רלוונטי כי מי שלא שילם לא יקבל שירות.
בתסקיר החוק יש הוראת מעבר למקרה שהחברות ירצו לממש את האופציה הזאת: כדי שהלקוחות לא יקבלו חיוב כפול באותו החודש עליהן לגבות בהדרגה. כך למשל אם לקוח משלם 30 שקל בסוף כל חודש ומעתה החברה תרצה שישלם בתחילת חודש, היא תגבה ממנו בחודש הראשון לגביית הפריפייד 40 שקל וכך גם בחודש השני והשלישי עד להשלמת המעבר.
בפברואר האחרון, שר התקשורת שלמה קרעי, פנה לחברות התקשורת בבקשה שיפעלו לצמצום עמלת הוראת הקבע על חשבונות שירותי תקשורת. לפי המשרד, מהלך כזה "יסייע כלכלית לכ-500 אלף לקוחות שמשלמים עמלות גבוהות בנוסף לתשלום החשבון בסך של כ-70 מיליון שקל בשנה". החברות כאמור - לא הרימו את הכפפה.
העלויות לצרכני חברות התקשורת מגיעות למאות שקלים בשנה
שימו לב לחגיגת עמלות הוראת הקבע בחברות: בסלקום גובים עלות חד פעמית להקמת הוראת קבע של 39.9 שקל ולזה נוספת גבייה חודשית של 12.9 שקל. כלומר לקוח משלם בשנה הראשונה עלות שערורייתית של 194.7 שקל רק על הזכות לשלם לסלקום בהוראת קבע ומהשנה השנייה 154.8 שקל בשנה.
פרטנר גובה על הוראת קבע עלות הקמה חד פעמית של 40.92 שקל ולזה נוספת גבייה חודשית של דמי טיפול "כמפורט בלוח התעריפים של פרטנר". מבדיקה עולה שמדובר בחיוב חודשי של 8 שקלים. כלומר לקוח פרטנר משלם בשנה הראשונה לא פחות מ-177.854 שקל להוראת קבע בפרטנר ו-96 שקל לשנה החל מהשנה השנייה. בגולן טלקום סלקום גובה 15.9 שקל להקמה ו-10.9 שקלים תשלום חודשי - 146.7 שקל לשנה הראשונה ואחרי כן 130.8 שקל לשנה מהשנה השנייה.
בפלאפון גובים על הוראת קבע עלות הקמה חד פעמית של 39.9 שקל ולזה נוספת גבייה חודשית של 7.9 שקלים. כלומר לקוח משלם בשנה הראשונה 134.7 שקל להוראת קבע בפלאפון ו-94.8 שקל שקל החל מהשנה השנייה.
ב-yes אין גבייה חד פעמית על הקמת הוראת קבע אבל כן גובים 25.6 שקל על מעבר מגבייה באשראי לגבייה דרך הוראת קבע. בנוסף גובים עמלה בגובה של 1.42 שקלים מלקוחות במקרים ספציפיים כשמתקבל ריג'קט שאין להם כיסוי מספיק בחשבון או שהחשבון מעוקל.
019 טלזר גובה תשלום חד פעמי של 50 שקל להקמת הוראת קבע וכלל לא גובה עמלת טיפול לחודשית.
ביוני האחרון, גם HOT הודיעה ללקוחות הרלוונטיים כי החל מיולי תיגבה עמלת חיוב עבור התשלום בהוראת קבע בנקאית בסך 10.90 שקלים בחודש. "באפשרותך לשנות את אמצעי התשלום לכרטיס אשראי בכל עת באזור האישי שלך באתר", כך נכתב בהודעה ללקוחות. במקביל, לקוחות HOT מובייל גם חוו התייקרות ל-10.90 שקלים עמלת הוראת קבע בחודש: במקום 7.90 שקלים בחודש על הוראת קבע – כלומר השנה הם משלמים 38% יותר.
לפי שר התקשורת: "שירותי התקשורת הם לא רק זכות בסיסית – הם המנוע של החברה, המאפשר חיבור, צמיחה ושוויון הזדמנויות לכל אזרח".
לדברי מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, "המהלך המוצע מתקן עוול צרכני שפגע בלקוחות רבים ששילמו יותר על אותו השירות, רק בשל כך שלא הונפק להם כרטיס אשראי. טיוטת התקנות משקפת את מחויבותנו לעקרונות של שקיפות והגינות צרכנית".