המשבר בענף היהלומים: לראשונה בתולדות הבורסה ליהלומים ברמת גן, מספר הפורשים השנתי (גם מפטירה בגיל מבוגר), עולה על מספר החברים החדשים שהצטרפו. "בשנים הטובות של הענף קיבלנו 200 חברים חדשים בשנה, בשנה החולפת רק 30", אומר נשיא בורסת היהלומים, ניסים זוארץ.
הנתונים מספרים על המשבר בענף: מתחילת השנה יצוא נטו של יהלומי גלם עמד על סך של 483 מיליון דולר, ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2023. בשבעת החודשים הראשונים של השנה יצוא היהלומים המלוטשים עמד על סך של כ-1.28 מיליארד דולר, ירידה של כ-33% לעומת אשתקד. בחודש יולי 2024 לבדו ירד היצוא ב-48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקביל, מחירו של קארט אחד ברמת ניקיון טובה ירד ב-25% ביחס לשיא ונמכר כיום ב-6,500 עד 7,000 דולר לקראט.
גם ענף יהלומי המעבדה במשבר. המחיר לסוחר היה כ-30% ממחיר יהלום מכרות וירד כיום לכ-3% בלבד. זו אחת הסיבות שחברת יהלומי המעבדה של בני לנדא התרסקה. גם דה-בירס ענקית היהלומים הפסיקה לייצר יהלומי מעבדה. "אין לזה קונים. הציבור הבין שזה לא הדבר האמיתי", טוען זוארץ.
כיום רשומים בבורסה ליהלומים 3,200 חברים והחשש הוא שהמספר ילך ויפחת כתוצאה מהמשבר במסגרתו יש ירידה בביקושים וברווחיות בענף בכל העולם - ובישראל בפרט בגלל המלחמה ועצירת הטיסות של חברות תעופה זרות. בניסיון לגייס חברים חדשים נשיאות הבורסה החליטה על הקלת תנאים למתקבלים החדשים והפחיתה את עלות הליך הרישום שכולל רכישת "מניית חברות 1". "יצאנו לראשונה למהלך כדי למשוך חברים על ידי הקלה בתנאים והוזלת עלויות המניה של חבר בורסה. בעבר זה היה 100 אלף שקל בשנה והורדנו ל-50 אלף. יש לנו 3,200 חברים, 10% פחות מהעבר", הוסיף זוארץ.
2 צפייה בגלריה
הבורסה ליהלומים רמת גן
הבורסה ליהלומים רמת גן
הבורסה ליהלומים רמת גן
(צילום: shutterstock)
לדברי זוארץ, המדינה יכולה לסייע. "חווינו אחרי הקורונה עלייה גדולה בענף. השנה יש ירידה עולמית, אבל בישראל היא גדולה יותר גם ביצוא יהלומים מלוטשים וגם במסחר. בישראל אין תמיכה לענף. אנחנו דורשים מהממשלה הטבות מס למשיכת משקיעים זרים מתחום היהלומים שיבואו לפעול מישראל. לאינטל ולטבע נותנים הטבות מס אבל לנו לא. הרבה יהלומנים מחו"ל יעדיפו להיות בישראל מאשר בדובאי. אם ניתן להם תנאים כמו בדובאי הם יפתחו בישראל מרכזי סחר וייצור. היום רוב הייצור הוא טכנולוגי שלא מצריך עובדים כמו פעם".
זוארץ מוסיף כי "כדי להתגבר על המשבר יש מעבר לעיסוק לא רק ביהלומים מלוטשים אלא בתכשיטים משובצים. המכס בא לקראתנו והוא יכיר ביהלומים ובתכשיטים באותו סיווג. הרבה סוחרים עברו לייצר תכשיטי יהלומים שקל יותר למכור. היום עם האינסטגרם הלקוח רוצה לראות איך ייראה היהלום כשהוא משובץ. הרבה יהלומנים פתחו אתרי תכשיטים שבהם היהלומים משובצים כבר".
2 צפייה בגלריה
נשיא הבורסה ליהלומים ניסים זוארץ
נשיא הבורסה ליהלומים ניסים זוארץ
נשיא הבורסה ליהלומים ניסים זוארץ
(צילום: טל גבעוני)
בהתייחס לקריסה של חברת יהלומי המעבדה של לנדאו הוסיף זוארץ כי "מחיר יהלומי המעבדה ירד משמעותית והפך לא כדאי להשקעה. אם תרצי למכור יהלום מעבדה שבבעלותך, אך אחד לא יקנה. גם דה בירס, ספקית יהלומי הגלם הגדולה בעולם, הפסיקה לפני כמה חודשים את יצור יהלומי המעבדה. כדי להתמודד עם המשבר הרבה סוחרים בבורסה בר"ג עברו גם לתחום התכשיטים המשובצים ופתחו אתרי מכירות".
מעבר לירידה בביקושים בעולם בגלל המצב הכלכלי, התחרות מצד ענף יהלומי המעבדה והאיסור בסין שהטיל נשיא המדינה על צריכת מוצרי יוקרה, ישראל גם סובלת מההתחזקות של דובאי כמרכז סחר חופשי לענף היהלומים, שבאמצעות פטור מלא ממס על היזמים בענף, משכה משקיעים רבים ועקפה את שני מרכזי סחר היהלומים שהיו מהחשובים בעולם: אנטוורפן שבבלגיה וישראל.
לדברי זוארץ, בעקבות החשש לעתיד הענף מתקיים כעת שיח בין הבורסה לבין הממשלה לקבלת הטבות למשקיעים זרים בענף במטרה שיסיטו את עסקיהם - סחר ויצור יהלומים לישראל.