בהמשך למעקב "ידיעות אחרונות" ו-ynet באשר לתופעת פיטוריהם של חיילי המילואים, הערב (ראשון) הודיעו משרד האוצר והעבודה וכן ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי כי חתמו על הסכם קיבוצי, שלפיו תורחב תקופת ההגנה מפני פיטורים לחיילים בשירות מילואים פעיל מ-30 יום ל-60 יום, במטרה לספק להם הגנה מיידית מול מעסיקים ומקומות העבודה.
במסגרת ההסכם, שנחתם בין שר העבודה יואב בן צור, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, עוגנו התנאים הסוציאליים למשרתי המילואים ובנות זוגם לצד צעד תקדימי של שיפוי מהמדינה למעסיקים בגובה של 20% משכרו של העובד המילואימניק. בנוסף, הוחלט להעניק עד 8 ימי היעדרות בתשלום לבני זוג של משרתי מילואים שלהם ילדים עד גיל 14.
עוד הוסכם כי עובדים, אשר לא התאפשר להם לנצל את מלוא ימי החופשה שלהם בשנת 2023 עקב נסיבות הנוגעות למלחמה, יוכלו לגרור את ימי החופשה הבלתי מנוצלים שצברו ב-2023 גם לשנת 2024.
כמו כן, ייחתם צו הרחבה שיחיל את התנאים הסוציאליים על כלל המעסיקים והמועסקים במשק.
1 צפייה בגלריה
חיילי מילואים
חיילי מילואים
חיילי מילואים
(צילום: זיו קורן)
ההסכם הוא בגדר ההליך המהיר ביותר האפשרי לביצוע כרגע, לצורך הבטחת ההגנה הנדרשת על משרתי המילואים מפני פיטורים, והוא גובש על ידי משרד העבודה, האוצר וההסתדרות בשיתוף פעולה עם המעסיקים. ההליך ייכנס לרשומות כבר הערב, ובעוד 30 יום שר העבודה יחתום על צו ההרחבה הנדרש לצורך כניסתו לתוקף.
בהמשך, במשרד העבודה טוענים שיוסדר באופן פורמלי גם החוק שיגן על אנשי מילואים מפני פיטורים ויורחב מ-30 ל-90 יום כמובטח. את תיקון החוק בכנסת מקדם שר העבודה, וכן הח"כ אלון שוסטר מהמחנה ממלכתי, שהגיש הצעת חוק פרטית בנושא.
נכון להיום, חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) תש"ט 1949 אוסר על פיטורי חייל המשרת במילואים לאחר ששירת במילואים לפחות יומיים ברציפות במהלך כל תקופת השירות במילואים, ועד ל-30 ימים מסיום שירות המילואים. זאת, ללא היתר מאת ועדת התעסוקה במשרד הביטחון. במהלך תקופה זו גם לא ניתן לתת הודעה מוקדמת לפיטורים. כעת, כאמור יפעלו להכפלת ימי ההגנה מפיטורים.
בשבוע שעבר, בעת שדיבר על מעקב "ידיעות אחרונות" ו-ynet מעל בימת הכנסת אף מסר שר העבודה בן צור את מספר הטלפון האישי שלו והזמין מילואימניקים ומילואימניקיות שפוטרו וכן את בני ובנות הזוג שלהם שחווים אפליה תעסוקתית להודיע לו על כך באופן אישי. "אני קורא לכל מילואימניק שחש שזכויותיו נפגעו: אנא פנו אלינו, נעשה הכל כדי לשמור על העובדים במשק", אמר.
השר אף הנחה את מינהל ההסדרה והאכיפה במשרדו לבדוק כל תלונה שיש בה חשד להפרות חוקי העבודה.

זינוק בפניות לאישורי פיטורים של משרתי מילואים

הגוף היחידי שרשאי לאשר פיטורי מילואימניקים לפני תום תקופת ההגנה היא זרוע העבודה שבמשרד הביטחון, שם מציינים עלייה של מאות אחוזים בפניות לאישורי פיטורים של משרתי מילואים לפני תום תקופת ההגנה של 30 יום. אם בשנה רגילה מגיעות עשרות פניות בלבד של מעסיקים המבקשים לפטר משרתי מילואים, הרי שמאז פרוץ המלחמה נרשם זינוק בשיעור הפניות. עד כה הוגשו לוועדה למעלה מ-200 פניות ומתוכן אושרו כ-80 מקרי פיטורים.
לצד זאת אין לשכוח שהמדינה לא מעניקה למעסיקים כל תמריץ להעסקת מילואימניקים וכי בעוד חברות גדולות אולי יכולות לשאת בנטל למשך חודשים ארוכים, הרי שכאשר מדובר במעסיקים קטנים שבעצמם הם אולי אנשי מילואים, או בחברות סטארטאפ שתלויות בגיוס כספים שנעצרו - האתגר הוא משמעותי.
טוב תעשה המדינה אם תיכנס מתחת לאלונקה בהקשר הזה ותתמרץ העסקת מילואימניקים ובני משפחותיהם, שכן רבים מהם מציינים שהם כבר יודעים שצווי המילואים הבאים אמורים להישלח אליהם בעוד מספר חודשים, ולא בטוח שהפעם יזנחו כל כך בקלות את הג'וב לטובת ההגנה על המולדת.
בהקשר זה, ל-ynet נודע מפניות שהגיעו ל"פורום נשות המילואימניקים" בראשותה של עו"ד שבות רענן, שיש מעסיקים שנמנעים כעת מלראיין עובדים מהמערך הלוחם בידיעה שהם צפויים להיקרא לעוד סבב מילואים, או מפלים בקבלה לעבודה בנות ובני זוג של משרתי המילואים, ושואלים אותם מה יעשו במקרה של צו מילואים נוסף. התנהלות זו כמובן מנוגדת לחוק ויש לדווח עליה למשרד העבודה או להסתדרות.
פורסם לראשונה: 16:03, 04.02.24