האם בקרוב תהיה הקלה משמעותית לעסקים שנקלעו לקשיים - והגבלת חשבונות הבנק שלהם תפחת כבר בשבועות הקרובים? ועדת השרים לחקיקה תדון מחר (יום א') בהצעת חוק חדשה של חברי סיעת רע"ם מהקואליציה, הנתמכת על ידי ארגוני העצמאים, שעשויה להביא - לפחות זמנית - לשינוי החוק כך שהגבלת חשבון בנק תתבצע רק אם יימסרו על ידי בעל החשבון 16 צ''קים ללא כיסוי ולא 10 צ''קים כאלה, כפי שקובע החוק היום.
בהצעת החוק מבקשים חברי הכנסת מנסור עבאס, ווליד טאהא, אימאן ח'טיב יאסין ומאזן גנאים, לתקן את חוק צ''קים ללא כיסוי משנת 1981 ולהקשות על הבנקים להגביל את הפעילות בחשבונות הבנק של מי שמתקשים לעמוד בפדיון עד 16 צ''קים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
"הצעה העולה בקנה אחד עם פסיקות בית המשפט, הנוהגות לבטל סירוב צ'קים"
"הצעה העולה בקנה אחד עם פסיקות בית המשפט, הנוהגות לבטל סירוב צ'קים"
"הצעה העולה בקנה אחד עם פסיקות בית המשפט, הנוהגות לבטל סירוב צ'קים"
(צילום: עמית מגל)
בעקבות הגשת הצעת חוק הנוגעת בצ'קים ללא כיסוי הגורמים למחנק אשראי, כטענת מגישי הצעת החוק, אמר הערב (מוצ"ש) עו"ד רועי כהן, נשיא להב, שהשתתף בדיון על מחנק האשראי בשבוע האחרון בוועדת הכספים, כי "עם התפשטות נגיף הקורונה מחדש שוב עולה המצוקה של ציבור העצמאים והפעם בנושא מחנק האשראי שנגזר מעיקולים בחשבון הבנק.
"עד כה כאשר חזרו עשרה צ''קים מחשבון הבנק של העסק - החשבון הוגבל. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה מתבקשים המושכים בחבלי הכלכלה, בנק ישראל וכלל הבנקים בישראל להתחשב בציבור העסקים שנתון באי ודאות ולאפשר להכניס שינוי חקיקה שיאפשר לחרוג מהחוק ולקבוע שרק אחרי שישה עשר צ'קים שיחזרו יוגבל החשבון של העסק".
עוד הוסיף כהן, כי "היחס המפלה לרעה של ציבור העצמאים בגל החמישי גובל בהתעמרות ואטימות. לראייה ציבור זה הכניס לקופת המדינה ממיסים ששולמו על ידו כ-14 מיליארד שקל בשנת 2020 וכ-22 מיליארד שקל בשנת 2021.
"הגיע הזמן להפסיק את ההתעלמות ממגזר העצמאים. לא נוותר עוד על המגיע לנו. לא ייתכן שיושתו הגבלות על המגזר העסקי ללא מתן מענה של פיצוי ומבלי להתייחס לכאוס הכלכלי בריאותי השורר כאן. בעלי העסקים הם העוגן של כלל המשק הישראלי". כהן פנה הערב לשרים ולחברי הכנסת בבקשת תמיכה בחוק, "כי ללא קרן פיצויים לעסקים שנפגעו כפי שקיימת בעתות חירום ומלחמות ושחרור מחנק האשראי - עשרות אלפי עסקים לא ישרדו את שנת 2022".
בהצעת החוק נכתב כי "הצעה זו עולה בקנה אחד עם פסיקות שניתנו בבתי המשפט שקבעו שרשימת התנאים לבקשה מבית המשפט שלא למנות צ'קים מסוימים במניין הצ'קים המסורבים היא לא רשימה סגורה. בתי המשפט נוהגים לבטל סירוב צ'קים מחמת צדק, ובתי המשפט ומספר מלומדים כבר השמיעו במספר הזדמנויות קריאה למחוקק לתקן את החוק בהתאם לפסיקות בית המשפט".
מאחר שמדובר בחוק המוצע על ידי הקואליציה רוב הסיכויים שהוא יאושר מחר בוועדת השרים לחקיקה.