N-Drip חברת סטארט אפ ישראלית, שפיתחה שיטה חדשנית להשקיית שדות תוך חסכון במים, נבחרה על ידי פפסיקו העולמית להשקות את שדות התירס, תפוחי אדמה ועוד, של מגדלי החברה, המשמשים אותה לייצור חטיפים מלוחים. העסקה מוערכת ב-20 מיליון דולר בשנה, ועשויה אף להגיע ל-50 מיליון דולר.
פפסיקו רוכשת יותר מ-25 סוגי יבולים מ-60 מדינות ואף יותר, והיא פעילה בהפצת שיטות חקלאיות מתחדשות בקרב מגדליה במסגרת במסגרת מדיניותה בנושא קיימות "פפסיקו פוזיטיב".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
המערכת של NDRIP
המערכת של NDRIP
המערכת של N-Drip
(צילום: יח"צ)
ל-ynet נודע כי חברת אן-דריפ, שבלומברג ביזנסוויק הכתיר אותה כ"חברה שיכולה לשנות את החקלאות", חתמה על הסכם שת"פ עם פפסיקו העולמית במטרה לספק את פתרונות ההשקיה שלה, בהיקף שיגיע עד שנת 2025 לשדות בשטח של 100 אלף דונמים.
המהלך מיועד לשפר את ניהול שרשרת האספקה ועמידה ביעדי קיימות של פפסיקו, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.
אן-דריפ הוקמה על-ידי פרופסור אורי שני, לשעבר יו"ר רשות המים ואוריאל הלפרין מקרן טנא. מנכ"ל החברה הוא ערן פולק, לשעבר סגן הממונה על התקציבים באוצר, והיא גייסה עד כה 40 מיליון דולר.
כיום, 85% מההשקיה בעולם, בעיקר במשקים קטנים ומשפחתיים, נעשית באמצעות הצפת שדות, שיטה שגורמת לבזבוז מים. שיטת הטפטפות נוסח נטפים, שנחשבת למתקדמת ביותר בעולם ומדייקת את ההשקיה, כרוכה בעלות גבוהה לרכישת הציוד. אן-דריפ פיתחה פתרון זול - צינור שבמרכזו גליל, שמאפשר למים לזרום בחוזקה באמצעות כוח הכבידה מסביבו ועל דופן הצינור, תוך סילוק סחף ולכלוך שעלולים לסתום את הצינור, וללא צורך באנרגיה להפעלת המערכת. החברה פיתחה גם חיישן שעוקב אחרי הגידול ותנאי הקרקע, ושולח הוראות לחקלאי מתי להשקות את השדות באמצעות אפליקציה במכשיר הסלולרי. לפי דיווחי החברה, לצד החיסכון במים ושימוש בדשנים, היא השיגה גם גידול של 30% ביבולים.
רוב מאיירס, סגן נשיא לחקלאות בת קיימא בפפסיקו: "נכון להיום הטמענו את טכנולוגיית אן-דריפ בקרב חקלאים בהודו, וייטנאם וארה"ב, וראינו תפוקת גידולים מוגברת, שימוש מופחת בדשנים, וירידה של 50% בשימוש במים בהשוואה להשקיה בהצפה, זאת ללא צורך במערכות לחץ גבוה, סינון בלחץ ועלויות אנרגיה משמעותיות כמו במערכות מתקדמות אחרות. פפסיקו תפיץ את הטכנולוגיה של החברה, תוך מינוף גודלה ורשת החקלאים עימם היא עובדת, כדי לסייע לחקלאים לשפר את פרנסתם בהגדלת יבוליהם, בצמצום צריכת מים ובצמצום פליטות פחמן דו-חמצני".