בשיתוף אתר "המקצוענים"
את הפאנלים ואת הקרניזים של התקרה, רובנו מכירים, אך רבים לא מודעים לשימוש שניתן לעשות בקלות גם באמצע הקיר. אם יש לכם ידיים טובות, תוכלו לעשות זאת בעצמכם אפילו. בחדרי ילדים, חדרי שינה, ליד פינת האוכל, בכל קיר כוח בבית ואפילו בחדרים רטובים כמו חלל השירותים וחדר הרחצה.
מה כדאי לדעת? על מה להקפיד בשלבי ההתקנה? לפניכם העצות ודוגמאות להשראה. כתבה שאולי תגרום לכם להפשיל שרוולים ולנסות זאת בעצמכם, או לפחות להזמין הנדימן, רצף או בעל מקצוע מתחום הגבס שיעשה זאת עבורכם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קו הגבול שבאמצע הקיר

נכון, בעבר בבתי-ספר ובבתי-חולים ראינו יותר קרניזים באמצע הקיר, אך אלו בהחלט נכנסים גם לחלל הביתי, ויכולים עם בחירת צבעים, חומרים ודוגמאות נכונה, לעשות את ההבדל בין חדר סתמי וגנרי לחדר מעוצב שמדגיש צבעים, טפטים, אריחים ופרטי ריהוט.
זהו אלמנט זול במיוחד וקל ליישום, שהתמורה שלו לרמת הגימור מאוד גבוהה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איזה, כמה ולמה: מה כדאי לקחת בחשבון לפני ההזמנה?

לפני שאתם ממהרים להזמין קרניזים לכל הבית, בחרו את סגנון העיצוב. הרבה יותר קל להתאים את סוג הקרניז בסיום, מאשר לכפות את סגנון הבית על בחירת אלמנט קטן, שלרוב הוא בבחינת גימור סופי.
שנית, אל תתפרעו. לא כדאי שהקרניזים יגנבו יותר מדי את ההצגה, וישתלטו על העיצוב. גודל הקרניז, העובי שלו, הצורה שלו והצבע שתבחרו לצבוע אותו – כל אלו אמורים להתאים לשאר העיצוב. התאימו את המיקום, את הגודל ואת החומר גם לרוחב הקיר, לגובה התקרה, למיקומו (במרכז או ליד התקרה) ולגודל החדר.
לגבי הכמות, הרי שמומלץ מאוד לרכוש בין 15 ל-20 אחוז יותר מהיקף הקרניז הדרוש לכם, ממש כפי שעושים עם אריחי קרמיקה ועם פאנלים לריצוף. במהלך ההתקנה, בתיקונים עתידיים ולאחר צביעת הקירות, יכול להיגרם נזק לקרניזים.
הרבה יותר קשה למצוא בדיוק את אותו הקרניז כעבור מספר שנים. לכן, השאירו לכם במחסן מספיק שאריות לשימוש עתידי קרוב או רחוק. עבודת טלאים באמצע הקיר תהיה מורגשת, וחבל. בייחוד אם הקרניז ממוקם באמצע הקיר, והוא מקבל מכות מדלתות ומרהיטים, כדאי להימנע מהחלפת כל הקרניזים באותו החדר, רק בגלל שלא דאגתם לכמות מספקת מראש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בשירותים ובאמבטיה: קרניז עמיד בפני מים

בחללים רטובים, נהוג לעשות שימוש בקרניז שמחבר את חיפוי הקרמיקה שעל הקיר לשכבת הצבע שמעל. בעבר, היה נהוג לעשות קרניזים מאריחי גרניט. אך ממש כמו המעבר לפרקט פולימרי, כך ישנה העדפה לחומרים שקל יותר להתקין ולהחליף כשנמאס.
בחדרי רחצה, נהוג להשתמש בקרניז העשוי מפולימר איכותי (פוליאוריתן), שנחשב לעמיד מאוד לאורך זמן, וכזה שלא נהרס מלחות ומים, המאפיינים חללים אלו.
הקשיחות של החומר, עמידותו והעובדה שקל מאוד לנקות אותו, הופכים אותו לאידיאלי גם למסגור באזורים בקיר שבאים במגע עם היד או עלולים לקבל מכות מדלתות שנפתחות בחוזקה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עושים זאת בעצמכם? הנה כמה טיפים

אם אתם מעוניינים לצבוע תחילה חלק מהקיר עם צבע מטקסטורה מסוימת (כמו טיח דקורטיבי), תוכלו להוסיף בקו החיבור את אותו הקרניז. העובי, הצורה והצבע שלו – לבחירתכם. גם קרניז דק באותו הגוון שבו צבוע הקיר, יכולים לעשות את ההבדל.
מהם החומרים וכלי העבודה הדרושים להתקנה?
ניתן בהחלט לבצע לבד הדבקה של קרניז מחומרים קלים (בשונה מקרניז קרמיקה). כל שצריך הוא עיפרון סימון, סכין יפנית (לקרניז מקלקר) או מסור חיתוך (לקרניז פולימרי, למשל) ולדבק ייעודי (גם הוא, בהתאם לחומר הקרניז).
אם ברצונכם לצבוע אותו, מוטב לבצע את הצביעה שלו לפני ההדבקה, בכדי להגיע לתוצאה מדוייקת ואחידה יותר, ומבלי לצאת מהקווים לכיוון הקיר או המשקופים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך מתקינים?

תחילה מודדים את רוחב הקיר המיועד להדבקה, לאחר מכן חותכים את הקרניז בהתאם לאורך הדרוש. באזור הפינות, יש להקפיד על חיתוך בזווית של 45 מעלות, בכדי שהמפגש שבין שני הקרניזים יעניק גימור יפה.
את הדבק יש למרוח ישירות על הקרניז, ולקחת בחשבון שמרבית הדבקים מתייבשים מהר יחסית, כך שזמן הפעולה שלכם מוגבל. מרגע שהדבקתם, אין לכם הרבה זמן ליישר את הקרניז, ולכן מומלץ מאוד לעשות שימוש בפלס, אותו תמקמו מתחת לקרניז בסיום ההדבקה. ועדיין, זכרו שמדובר בייבוש מהיר יחסית, ויכולת ההזה שלכם מוגבלת. לכן, מוטב לסמן קו אופקי מפולס תחילה בעיפרון, וליישר אותו חלקית בסיום ההדבקה. יש לנגב את שאריות הדבק מיידית, אחרת יהיה קשה מאוד להסיר אותן מבלי לגרום נזק לקרניז ולקיר.
צובעים את הבית? למדריכים נוספים בתחום הצבע לחצו כאן, לבדיקת המחירון הנהוג בשוק לפני קבלת הצעות מחיר מצבעים מבעלי מקצוע, לחצו כאן.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מסגור ללא תמונה: כמה פשוט, ככה משדרג

מעבר לקו הפרדה, הרי שניתן לעשות שימוש בקרניזים מעודנים במיוחד לצורך יצירת תיחום ומסגרות על הקיר. לא חייבים למקם בתוכם תמונה, וכשהם צבועים בגוון הקיר, הם בהחלט משדרגים אותו. ניתן לעשות כמובן שילובי צבעים מעניינים, לשחק עם הפרופילים ולהדגיש אותם אף יותר. אגב, זה בהחלט מסוג העבודות שתוכלו לבצע בעצמכם, לפני שאתם צובעים את הקיר. לא הצליח? קל להתחרט ולתלוש אותם מהקיר, לאחר ההדבקה שלהם.