דרישה חד משמעית של משרד המשפטים שנוהל "הגילוי מרצון", שמתכננת להפעיל בהקדם רשות המיסים, לא יהיה יותר אנונימי, עלולה לגרום לכך שהכנסות צפויות של 3-5 מיליארד שקל מהודאת נישומים שהסתירו הכנסות לא יניב אפילו כמה עשרות מיליוני שקלים.
ל-ynet נודע שמשרד המשפטים מוכן יהיה לאשר את הפעלת הנוהל רק אם מי שיפנו לרשות המיסים ויצהירו שהעלימו בעבר מיסים לא יעשו זאת כאנשים אנונימיים, אלא מהרגע הראשון יהיה עליהם להזדהות, וברשות המיסים יבדקו את עברם בתחום תשלום המיסים וישקלו אם להיענות לבקשה. במצב כזה יתכן שהרשות לא תיענה כלל לבקשה ותפתח בחקירה פלילית נגד חלק מהפונים, בניגוד מוחלט למצב בשני מבצעי הגילוי מרצון שבוצעו בעשור שעבר.
1 צפייה בגלריה
רשות המסים בישראל
רשות המסים בישראל
רשות המסים בישראל
(צילום: יובל חן)
נוהל של "גילוי מרצון" אמור לאפשר לישראלים שהעלימו הכנסות במשך שנים להתוודות על ההעלמות ובכך להימנע מהעמדתם לדין פלילי, אילו חוקרי המס היו מגלים בעצמם את מעשה הונאת שלטונות המס. המתוודים נדרשו בעבר לשלם רק ריבית והצמדה על החוב שלהם עקב אי הדיווח על הכנסותיהם. הם לא עמדו למשפט, לא חויבו בקנסות ורשות המיסים נמנעה כמעט בכל מקרים מלחקור מהיכן היה למתוודה כסף למשל לרכוש מספר דירות בחו"ל או בישראל.
הנוהל נועד בעיקרו לאפשר לישראלים לדווח מרצונם על כספים או נכסים כמו דירות שהחזיקו בהסתר בחו"ל, רווחיהם מהנכסים, ואי דיווח במשך שנים על רווחיהם מהשכרת דירות בישראל (החייבות במס מסכום קבלת שכר דירה של 5,564 שקל בחודש).
בשני המבצעים הקודמים הצליחה רשות המיסים להגדיל את הכנסותיה במיליארדי שקלים בשל "הגילוי מרצון", מה עוד שהמתוודים משלמים מאז וגם היום מיסים על הנכסים שבעניינם התוודו. בשני המבצעים הקודמים, ניתן היה לפנות לרשות המיסים באופן אנונימי ולקבל חסינות מהעמדה לדין פלילי - כאשר רק במקרים חריגים הפונים נדרשו לחשוף עצמם עוד לפני זה.

"ספק אם יהיו בכלל פניות"

כאשר הוחלט במשרד האוצר לנסות ולהקטין את הגירעון העצום בתקציב המדינה באמצעות מבצע נוסף של "גילוי מרצון", התנגדה תחילה היועצת המשפטית לממשלה למהלך משום שבעת אישור המבצע הקודם בשנת 2018 התחייבו ברשות המיסים שזה יהיה מבצע "החנינה" האחרון שיאפשר לעברייני מס להימנע מהליך פלילי ומעונשים כמו קנסות גבוהים על הסתרת הכנסותיהם במשך שנים.
כיום, כאמור, משרד המשפטים דורש כי לא תהיה עוד שום אופציה לפנייה אנונימית במסגרת המבצע השלישי של "גילוי מרצון" אלא פנייה שמית.
לדעת מומחי מס ומייצגים, ההיענות הצפויה של ציבור הנישומים למהלך כזה לא רק שלא תצלח אלא ספק אם תהיינה בכלל פניות, היות והנישום יהיה חשוף לחלוטין לקביעותיו הכספיות של פקיד השומה וגם לחקירה פלילית אם הרשות תחליט שלא לאשר לו השתתפות בהליך "גילוי מרצון", למשל אם כבר ניסה בעבר להשתמט מתשלום ממיסים, והתוודה או נתפס על כך.
בכיר ברשות המיסים לשעבר אמר ל-ynet כי "המצב הזה יגרום לכך שאף מעלים מס יסכים לחשוף את שמו בפני רשות המיסים ולהתוודות כי עבר על החוק לפני שהוא יהיה בטוח שהחשיפה הכספית שלו לא תביא לכך שלא תעמוד לו זכות החסינות בפני הליך פלילי כולל הגשת כתב אישום ובמצב כזה בית המשפט עלול להרשיע אותו ולגזור עליו אף עונש מאסר בפועל, לפעמים אפילו עונש כבד, כאשר הוא עצמו כבר הודה בעבירה שביצע".
נשיא לשכת רו"ח לשעבר, ראובן שיף, שניהל את אחת מחברות רו"ח הגדולות בארץ, אמר כי "המהלך של גילויי מרצון ייעודו להכשיר הון ופירות שנבעו ממנו שלא דווחו בשוגג או שלא בשוגג. אין כל ספק כי מתן חסינות לנישומים שעברו על החוק אינו עומד באמות המידה של צדק ומוסר, אך מדינה חייבת להיות חכמה ולא רק צודקת ולאפשר להכשיר הון ורווחים שלא דווחו על ידי תשלום המס בגינם".
לדבריו, "יש לשמור על עקרונות הנוהל שהיה לפני כעשור לפיו הנישום יפנה באמצעות רואה החשבון המייצג שלו באופן אנונימי ורק לאחר הגעה להבנה על חבות המס לחשוף את שמו. אני סבור כי מהלך של גילוי מרצון שלא יאפשר פנייה אנונימית יחטיא את מטרתו היות ורוב הנישומים יחששו להחשף לפני שתהיה להם ודאות לגביי חבות המס. לדעתי יש להוביל מהלך של אופציה לפנייה אנונימית בשיתוף עם הרשות לאיסור הלבנת הון והבנקים ואני מעריך כי הפוטנציאל לגבות מס כך יהיה גדול מאוד. מנסיוני הרב בעבר במשרדי מהלך שלא יאפשר פנייה אנונימית עדיף שלא ייצא לאוויר העולם.
"משרד rsm שיף הזנפרץ אותו ניהלתי בעבר טיפל בהצלחה במקרים רבים של נישומים באמצעות השותפים המתמחים בנושאי המס וסייעו לנישומים רבים שגילו מרצון גם את ההון הלא כשר וגם את פירותיו ולאחר המהלך נכנסו למעגל משלמי המיסים".
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "הנוהל אושר עקרונית על ידי הגורמים הרלוונטיים, בכלל זה היועצת המשפטית לממשלה. בימים אלה נבחנים מספר חידודים והתאמות לנוהל שאושר. דיווח ותשלום מס בשוטף הם הנורמה, לפי הוראת החוק ומי שאינו פועל כדין חשוף להליכים פליליים. נוהל גילוי מרצון הוא החריג בכך שהוא סוטה מהוראות החוק ומעניק חסינות מהליך פלילי ונועד למי שבתום לב לא דיווח ושילם מס כדין. לאור העובדה כי מדובר בהליך חריג ביותר, הוחלט כי נוהל הגילוי מרצון לא יכלול את המסלול האנונימי".