ועדת הכספים של הכנסת התכנסה היום (ה') לראשונה מאז פרוץ המלחמה, ואישרה את בקשת החשב הכללי באוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, להעמיד מסגרת ערבות מדינה בסכום של שישה מיליארד דולר עבור מתן ביטוח כנגד סיכוני מלחמה לחברות התעופה הישראליות כדי להבטיח את רציפות הפעילות האווירית בישראל. זאת בהתאם להנחיית שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.
חברים בוועדת הכספים התרעמו בימים האחרונים על כך שהוועדה טרם כונסה בדחיפות לדון בנושאי המלחמה חרף הנושאים החשובים שיש לאשר לפי חוק בוועדה. בין השאר, טעונים את אישור הוועדה גם תשלומים שהבטיח שר האוצר היום כמענקים זמניים של 1,000 עד 5,000 שקל למשפחות בעוטף עזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הדיון הראשון בוועדת הכספים מאז פרוץ המלחמה
הדיון הראשון בוועדת הכספים מאז פרוץ המלחמה
הדיון הראשון בוועדת הכספים מאז פרוץ המלחמה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מסגרת ערבות המדינה שאושרה היום בוועדה נועדה על מנת לאפשר להנפיק לחברות התעופה הישראליות פוליסות ביטוח כנגד סיכוני מלחמה, ובכך להבטיח את רציפות הפעילות האווירית במדינת ישראל, כאמור. פוליסות הביטוח יונפקו בפועל על ידי ענבל חברה לביטוח בע"מ ובכפוף לכך שהביטוח שברשות חברות התעופה הישראליות כעת יבוטל או יצומצם לעניין סיכוני מלחמה באזור הגיאוגרפי של מדינת ישראל.
חברי הכנסת ביקשו במהלך הדיון לבחון סיוע בנושא הביטוח גם לחברות זרות שתהיינה מעוניינות להמשיך לטוס לארץ, בנוסף ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לפעול להחזיר ישראלים שמבקשים לחזור ארצה ממקומות שונים בעולם.
בדיון נמסר כי אגף החשב הכללי עוקב באופן שוטף אחר התפתחות המלחמה והשפעתה על המשק, ויפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו להבטיח, בין השאר, את רציפות פעילותן של התשתיות החיוניות במדינת ישראל.
בפתיחת הדיון פנה יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני למנהלי הבנקים בישראל להקפיא את תשלומי המשכנתאות לחיילי צה"ל, משרתי המילואים, כוחות המשטרה והשב"כ, מד"א, איחוד הצלה ומתנדבי זק"א הפועלים בימים אלו במסירות חסרת תקדים, וכן למשפחות הנופלים, הפצועים, החטופים והנעדרים עד לסיום הלחימה, מבלי לגבות ולו שקל אחד ריבית על ההקפאה. "אני משוחח איתם על כך ואעדכן את הציבור בהתפתחויות ובהחלטות", אמר גפני.
"המציאות הזו שיש בעוטף עזה קיבוצים, ישובים שלמים, שהמדינה צריכה לשקם את הכל חזרה, את זה יש לעשות באמצעות הממשלה, שר האוצר, רה"מ ואחרים, אנחנו צריכים לעקוב אחר הפעילות הזו, ככל שזו תעשה מהר יותר, אנשים יוכלו לחזור מהר יותר", הוסיף גפני. "גם פיצויים צריך לתת לאנשים, ישיר ועקיף. אני רוצה לשבח את רשות המיסים שפועלת די מהר באופן יחסי, דיברתי עם שר האוצר על כל הנושאים הדרושים, לא נרפה מהעניין הזה וכל הנושאים שעומדים על הסדר. יש הרבה מה לעשות לצערי הרב, ואנחנו צעד אחר צעד נלך עם הנושא הזה. יהיה פה גם מנהל רשות המיסים החדש ביום שני, גם הביטוח הלאומי, גם משרד החקלאות, שכן החקלאים בבעיה גדולה, התעשיינים, ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים, המסעדנים, מה שיש עכשיו לא דומה בכלל למה שהיא קודם. אני מקווה שהקב"ה יעזור ונוכל להתמודד עם הבעיות האלה".
במהלך הדיון אמרה ח"כ נעמה לזימי כי לפי שעה לאנשים שעברו את התופת לא מוסדרים לפי שעה תשלומים לבתי המלון לסוף השבוע "ואין מקום שנצטרך להתחנן בעניין הזה למשרד האוצר". חברים בוועדה ציינו כי מדובר בכסף קטן יחסית להוצאות שיהיו למדינה בגין המלחמה.
ח"כ לזימי: "זה האסון הכי גדול למדינה הזו מאז שהיא קמה, ולאנשים שעברו תופת אין אפילו מלון לסופ"ש. זה שלא נקבע כבר סדר דיונים על כל נושא - זה מחדל בעיני. אני לא צריכה לשמוע ממפונים במכביה ובים המלח על זה שאין תזרים, זה לא סביר. להיכנס לאלונקה זה לסגור עכשיו משרדים מיותרים, ולהעברות שהגשנו נגדן עתירות. בזמן הזה עושים סטופ, אי אפשר לתת למפונה מעוטף עזה אלף שקל, ואת הכספים האלה להעביר. אנחנו צריכים לקיים את הדיונים האלה כל שעה ושעה".
ח"כ עודד פורר: "מדינת ישראל לא תהיה אותה מדינה ביום שאחרי המלחמה הזו, עברנו משהו שאי אפשר להגדיר אותו במילים. אין פה אופוזיציה וקואליציה, אבל הקצב צריך להיות אחר. אני לא מקבל את זה שהדיון שצריך לעסוק בנושא יהיה ביום שני, אנחנו ביום השישי ללחימה, יש מאות אלפי אנשים שגויסו, עזבו את הכל כדי לסכן את נפשם למען מדינת ישראל, לא היה סדר גודל כזה, לא נראה דבר כזה. התפקיד שלנו, כדי שנוכל לנצח את המלחמה הזו, הוא לתת למי שבחזית את השקט מהעורף. המדינה הקימה כמה וכמה מערכות כדי לתת את המענה הזה, ימי חל"ת. הנגיד והמפקח על הבנקים כבר יכלו לתת אפשרות לדחות את המשכנתא בדיוק כמו בקורונה, צריכה להיות קרן הלוואות יעודיית לדבר הזה. יש גם את הנושא של מס רכוש".
ח"כ ולדימיר בליאק: "אני עובר מלוויה ללוויה מניחום לניחום, מבית מלון של מפונים למלון אחר, עד לפני שנה ישבה כאן חברתנו ח"כ לשעבר נירה שפק, ששרדה את הטבח בכפר עזה, ישבה בממ"ד עם משפחתה 18 שעות. אנחנו עוברים טרגדיה באמת בלתי נתפסת, אבל יש תחושה שבטח בימים הראשונים המדינה נעלמה, קרסה, ומי שנשאר זה הישראלים. אין לי ספק שהישראלים ינצחו את המלחמה הזו, אבל לנו יש תפקיד. טוב שאנחנו מתכנסים, אבל באיחור של כמה ימים, אנחנו הוועדה הכי חשובה לאור הנסיבות".
בליאק הוסיף כי "הקול צריך לצאת מכם הקואליציה, הדבר הכי נכון לעשות - תעצרו את הביצוע של ההסכמים הקואליציוניים, הכסף הזה חייב לחזור לקופת המדינה ולשמש את המדינה לצרכי המלחמה וסיוע למאות אלפי אזרחים שצריכים את הסיוע עכשיו".
ח"כ גפני: "אפשר לדבר על הרבה נושאים שאפשר לקצץ בהם, לא חשבתי שניכנס לפוליטיקה כזו, ואני לא מתכוון להיכנס לוויכוח הזה. יחד עם חלק מחבריי, נלחמתי על זה שתהייה ממשלת חירום, אני גם עכשיו מנסה להרחיב את זה, אני חושב שזה הדבר הנכון ביותר לעשות כנבחרי ציבור. יום אחרי האסון כבר התחלתי לדבר עם הפקידים והשרים לגבי הנושאים הללו, אני מקבל את דבריכם לגופו של עניין, לא נניח את העניין הזה, כפי שפירטתי ניגע בכל נושא ובכל עניין לעומקו ונדאג לכלל הגורמים בדרום ובכלל".
ח"כ שרן השכל: "כולנו ביחד גם חברי הכנסת וגם המשרדים כעת, אני יודעת שגם אתם רוצים לעשות את הדברים בזריזות, יש לנו מסר אחד - תגידו לנו איפה הדברים תקועים, אנחנו יחד נשחרר את הבירוקרטיה, כל בעיה או מעצור בתוך הצינור. תביאו את זה לידיעתנו. איפה שצריך תקציבים ממשרדים אחרים יש לפעול יחד".
ח"כ חמד עמאר: "אני מאחל מכאן החלמה מהירה לפצועים ומתפלל להחזרת כל השבועיים והנעדרים, אין זמן לשלטון הפקידים, אין זמן לפוליטיקה כעת, אני יודע מה זה משפחה שהתפנתה וצריכה לשלם שכירות, ומה זה עסק שאין לו הכנסה וצריך לשלם הכל. אם צריך לעבוד 24 שעות נעבוד, אם צריך להגיע כל יום לכנסת, נגיע. אני מציע להגיע לכנסת כבר ביום ראשון, נסגור את הכנסת ביום שישי. שלשום הייתי בדרום, ראיתי את ההתגייסות של החיילים. כל אזרחי מדינת ישראל התגייסו, אנחנו ככנסת חייבים להתגייס".
ח"כ קטי שטרית: "חברי הכנסת הקימו חמ"ל, עם מתנדבים, עוזרי היועצים, חרדים עם חילונים, ימין ושמאל, חברי הכנסת מחליפים את כל הפונקציות החסרות, מקיימים שיחות זום אפילו ב-2 ו-3 בבוקר. הדבר היחיד שנתקענו בו הוא שיש יהודים טובים שמבקשים לתרום ועד לרגע זה אין פתרון לזה. תנו לשערים של המדינה הזו להתפתח, כמה בירוקרטיה?! זה תלוי רק בפקידות".
פורסם לראשונה: 19:12, 12.10.23