הסיכום השנתי של בזק משקף יציבות בחברה, מול השינויים הרבים בשוק התקשורת במהלך 2021. לראשונה מאז 2016 החברה מדווחת על עלייה בהכנסות בגובה 1.1%, לסכום של 8.82 מיליארד שקל - בזכות צמיחה בפלאפון ובבזק קווי. בתוך כך, הכנסות אחרות בשנת 2021 הסתכמו בכ-77 מיליון שקל לעומת הוצאות אחרות של כ-74 מיליון שקל בשנת 2020 (אלה הושפעו בעיקר מגידול ברווחי הון ממכירות נדל"ן בבזק קווי).
הרווח התפעולי של הקבוצה ב-2021 הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.45 מיליארד שקל בשנת 2020, שיפור של 28%. ה-EBITDA הסתכם בכ-3.76 מיליארד שקל (42.6% מההכנסות), עלייה של כ-14.2%. ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-3.71 מיליארד שקל, עלייה של כ-1.4%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בזק מסיימת השנה מהלך תלת-שנתי של התייעלות בחברות הבנות, שהוביל בין היתר לירידה בהוצאות השכר ל-1.8 מיליארד שקל. החברה ציינה כי ההתייעלות תוביל לחיסכון של 390 מיליון שקל בהוצאות.
הירידה בהוצאות שכר נובעת בין היתר מצמצום במספר המשרות. חברת yes חתמה השנה הסכם הקיבוצי עם עובדיה שבמסגרתו יפרשו 150 מעובדי החברה במהלך שלוש השנים הקרובות בתנאים משופרים, אשר עלותם מוערכת בכ-55 מיליון שקל.
הרווח הנקי של הקבוצה כולה עמד על 1.18 מיליארד שקל, עלייה של 48.6% בהשוואה ל-2020. הרווח הנקי המתואם הסתכם בכ-1.15 מיליארד שקל, עלייה של 0.9%.
דירקטוריון החברה החליט לאשר מדיניות חלוקת דיבידנד חדשה, במסגרתה תחלק לבעלי המניות מדי כחצי שנה דיבידנד בשיעור של 50% מהרווח החצי שנתי לאחר מס, זאת החל מהחלוקה הקרובה, בה החברה תחלק דיבידנד בסך כולל של 240 מיליון שקל.
שנת 2021 של בזק קווי הייתה בסימן סיבים אופטיים: בזק התחילה את פריסת רשת הסיבים האופטיים וגיוס המנויים באיחור רב בעקבות מדיניות משרד התקשורת. למרות העיכוב, בזק מציגה קצב צמיחה מרשים, הן בפריסת הסיבים והן בגיוס המנויים: נכון להיום מספרם עומד על 120 אלף מנויים לשירות וגישה של 46% ממשקי הבית לרשת. צמיחה זו הובילה לעלייה בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU), אך זו קוזזה בירידה בתעריפי שירותי האינטרנט הסיטונאים והקיטון במספר קווי האינטרנט בסיטונאות. בסך הכל, בזק הצליחה להגדיל את מספר מנויי קווי האינטרנט שלה מ- 999 אלף ברבעון הרביעי ל-1.2 מיליון.
הכנסות הטלפוניה הקווית של בזק ירדו ב9.4% ל-913 מיליון, בעקבות התמתנות השפעת מגפת הקורונה על צריכת השיחות, וירידה במצבת הקווים - מספר קווי הטלפוניה הפעילים ירד מ-1.6 מיליון קווים בסוף 2020 ל-1.5 מיליון קווים בסוף 2021.
ירידה זו החלה עוד לפני הרפורמה להורדת תעריף הטלפוניה הקווית של בזק, שצפויה להיפתח בתחילת אפריל. בעקבות החלטת שר התקשורת, תעריפי הטלפוניה הקווית של בזק צפויים לרדת בשתי פעימות - בתחילת אפריל הקרוב וביולי בשנת 2023, עד למחיר מקסימום של 24.36 שקלים כולל מע"מ לתשלום קבוע. תעריף השיחות יצומצם כך שמחיר שיחה לנייח יעמוד על 1.4 אג' לדקה, ומחיר שיחה לנייד יעמוד על 7.4 אג' לדקה (ללא מע"מ).
המהלך צפוי להוזיל את התעריפים לצרכן ב-40%, לחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה ולהוריד את התשלום החודשי של מנויי הטלפון מ-50-60 שקל בחודש בממוצע ל-30-40 שקל.
סך ההכנסות מהמגזר הנייח של בזק עמדו על 4.1 מילארד שקל, והרווח עלה ב-2.2% לכמיליארד שקל, על אף עלייה בהוצאות כתוצאה מהפרשות לקופת התמרוץ. העלייה בהכנסות מרשימה עוד יותר, כשלוקחים בחשבון את הירידה במספר קווי האינטרנט המהיר בסיטונאות, עליו פיצתה ההצלחה בשוק הקמעונאי. בעקבות הצמיחה במנויי הסיבים, בזק הצליחה להעלות את ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי אינטרנט מהיר מ-102 שקל בסוף 2020 ל-109 בסוף 2021.
החברות הבנות
פלאפון רשמה עלייה בכל מדדי הרווחיות, ובראשם רווח נקי של 64 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 35 מיליון שקל בשנה שעברה. ההכנסות עלו ב-4.7% לכ-2.2 מיליארד שקל, בזכות צמיחה במספר המנויים בחבילות הדור 5 והשקות דגמי סלולר חדשים.
החברה גייסה השנה יותר מ-100 אלף מנויים, ומספרם בסוף 2021 עמד על 2.5 מיליון. ה-ARPU למנוי סלולר נשאר זהה לשנה שעברה, 55 שקלים, ושיעור הנטישה שנמצא ב-5.8% ירד מעט משנה שעברה אך עלה ברבעון האחרון בהשוואה לרבעון השלישי, שם עמד על 5.5%.
בזק בינלאומי סיכמה את שנת 2021 עם הכנסות של 1.2 מילארד שקל, ירידה קלה מול שנה קודמת, בשל נסיגה בהכנסות מפעילות האינטרנט וכן כתוצאה מעיכובים בשרשרת האספקה בעולם שהוביל לירידה בהכנסות ממכירת ציוד. בנוסף, התזרים החופשי בשנת 2021 היה מאוזן, לעומת כ-84 מיליון שקל בשנת 2020. הירידה בתזרים נבעה בעיקר מעיצומי העובדים, שגרמו לאי גבייה מהלקוחות במשך מספר חודשים - הסכומים ייגבו במהלך 2022.
בעקבות הודעת בזק על ביטול המיזוג המתוכנן בין בזק בינלאומי ל-yes, חברת בזק בינלאומי צפויה להצטמצם משמעותית בשנים הקרובות. זאת משום של שירותי ספק האינטרנט שלה יתאחדו עם שירותי התשתית בבזק קווי. במקביל, שירותי תקשורת הנתונים והענן של החברה שיקפו צמיחה, עם נתונים שיכולים לעודד לטווח הארוך.
בניגוד למתחרות בשוק הטלוויזיה, סלקום ופרטנר, שם נרשמה סטגנציה במנויי הטלוויזיה בשנת 2021, yes מציגה עלייה קטנה במנויים ומספר מרשים של 126 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה על בסיס האינטרנט שלה. החברה הצליחה להגדיל את ה-ARPU ל-190 שקל בחודש, בהשוואה ל-186 שקל בחודש ב-2020. הכנסות החברה ירדו ב-1.3% ל1.27 מיליארד שקל. ב-yes הציגו לראשונה את מספר מנויי ה-STING TV, שהגיע השנה ל-88 אלף. שירות זה מספק מודל רזה יותר של שירותי טלוויזיה ולכן גם פחות ריווחי, אך על כך מפצות רכישות תוכן ספציפי בתשלום.
עלות שכרו השנתי של רן גוראון, מנכ"ל החברות הבנות עמדה ב-2021 על 9.2 מיליון שקל, מתוכה 2.4 מיליון בשכר, 2.8 במענק ו-3.9 במניות. עלות שכרו של דודו מזרחי המנכ"ל של החברה האם, עמדה על 9 מיליון שקל, עם מענק קטן יותר של 2.5 מיליון שקל. גיל שרון, יו"ר הדירקטוריון, מקבל שכר שעלותו 8.2 מיליון שקל בשנה, מתוכו 2.8 בשכר והשאר במניות.