"עד 6 באוגוסט הקיץ יהפכו כל שמונת סניפי סבן אילבן לסבן אקספרס", מבטיחים אסף קמרי ואודי סעדה בעלי רשת "סבן אקספרס" בראיון בלעדי וראשון ל-ynet ו"ממון" מאז רכשו בסוף מאי ב-3.4 מיליון שקלים את סניפי "סבן אילבן" מקבוצת "אלקטרה", שהפסידה על הפעלתם כ-40 מיליון שקל.
"חלק מהחנויות יצליחו אולי לעבור את ההסבה לפני כן, משך המסלול תלוי במשכיר כל נכס - אנחנו מנהלים משאים ומתנים על הפחתת השכירויות - ובמהירות פעולת גופים הרגולטוריים המעורבים בהחלפת הבעלות על החנויות. אנחנו עובדים לילות וימים כדי להשלים את המהפך מהר ככל האפשר", מסביר סעדה.
2 צפייה בגלריה
"אנחנו מאמינים בברכה שמגיעה משמירת השבת". אודי סעדה (מימין) ואסף קמרי
"אנחנו מאמינים בברכה שמגיעה משמירת השבת". אודי סעדה (מימין) ואסף קמרי
"אנחנו מאמינים בברכה שמגיעה משמירת השבת". אודי סעדה (מימין) ואסף קמרי
(צילום: אביגיל עוזי)
הכניסה לתוך הרשת, הראתה לשניים, הם טוענים את התמונה האמיתית לכישלון הרשת בישראל. לדברי סעדה, "הבעיה לא הייתה בפדיונות, שתאמו פחות או יותר את מיקומי הסניפים, אלא בעלויות תפעול גבוהות, בעיקר בסעיף כוח אדם – במטה, בכמות העובדים לחנות ובשיטת הפעולה".
השקעות אלקטרה בכל סניף היו אדירות, גילו השניים - 2.5‑4.5 מיליון שקל לחנות. "לזכותם יאמר שהם השקיעו בציוד, בעיצוב ברמה הגבוהה ביותר", מסביר קמרי. "מכל מלמדי השכלתי ואני לומד מכל דבר. לא במקרה לסבן אילבן כ-100 אלף סניפים בעולם". המספר המדויק הוא 84 אלף.
פגשתם נציגים של הרשת העולמית? קמרי: "לא. רק את אנשי אלקטרה שטיפלו ברשת בארץ".
2 צפייה בגלריה
העומס בפתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בדיזנגוף סנטר
העומס בפתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בדיזנגוף סנטר
העומס בפתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בדיזנגוף סנטר
ההשקעה לסניף תעמוד על 50 אלף שקל, הם אומרים. את אסף קמרי, מי שהקים את סבן אקספרס (אודי סעדה בעלי "קבוצת ס.ל.ד.ן" הוא מצטרף חדש יחסית שרכש 40% מהבעלות על הרשת רק באפריל) אני תופסת בדרך לראות אתרים נוספים לפתיחת סניפים נוספים של הרשת ששואפת להגיע ל-200 סניפים עד סוף 2024, במקום 113 שהיו לה עד הרכישה.
למה התעקשתם על הקנייה? סבן אילבן הרי כשלה והפסידה בישראל, כשאחת מהבעיות הייתה המיקומים הלקויים בחלקם שהביאו לפדיונות נמוכים, מכפי שניתן היה להגיע. סעדה: "היו שני סניפים במיקומים גרועים, ברחוב יפת ביפו, וברחוב לוינסקי בתל אביב, ואותם סירבנו לרכוש. כל שאר שמונת המיקומים, שישה מהם בתל אביב, כמו בדיזנגוף סנטר, אלנבי ולילינבלום הם מקומות מצוינים".
רכשתם את המלאים של סבן אילבן במה ישתנו הסניפים שתפתחו? קמרי: "תמהיל המוצרים ישתנה, אין לנו שום התחייבות לסבן אילבן העולמית להמשיך למכור את מוצריה. בשלב ראשון נמכור מלאים בשיטה של ניסוי וטעייה. נבדוק כל מוצר לגופו. אם הוא מוכר ורווחי גם לזכיין נמכור אותו גם בסניפים האחרים שלנו, ייקח זמן עד שייבנה התמהיל הסופי. נקודת המוצא שלנו היא שהצרכן הישראלי שמגיע אלינו רוצה לגעת במוצרים שהוא מכיר, בטורטית, בבמבה, בקוקה קולה. אנחנו גם יודעים לבצע התאמה בתמהיל המוצרים בין מיקום הסניף לצורכי לקוחותיו. בפועל תגדל גם קשת המוצרים בחנויות סבן אקספרס הוותיקות. צרכן חנות הנוחות בישראל לא בא לעבוד. אלא לקנות ולצאת במהירות המרבית. אצלנו לא יהיו מוצרים בשירות עצמי, לא משקאות קלים, לא נקניקיות ולא גלידות".
יצוין, כי הרוב המכריע של המוצרים שנמכרו בסניפי ישראל של סבן אילבן היו מוצרים ישראליים, כולל מוצרי המותג שיוצרו בארץ.
תזכורת: פתיחת סבן אילבן
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)
תשאירו את הסניפים בגודלם המקורי (120‑140 מ"ר), הגדול בהשוואה לסניפיכם? "נשאיר לפי הצורך. כאלו שיתבררו כגדולים מדי יחולקו ונכניס אחת מהרשתות האחרות שאנחנו משמשים כזכייניהם".
קבוצת קמרי מפעילה 200 חנויות בזיכיון של 18 רשתות שבהן Be (של שופרסל), גולדה, ארומה, מתוקה, מוזס ועוד.
רשת סבן אקספרס היא רשת שומרת שבת וכשרות, מה יקרה בסניפים שיצורפו מסבן אילבן? "אנחנו מאמינים בברכה שמגיעה משמירת השבת ואין לנו שום כוונה לשנות את מדיניות הרשת", משיבים השניים. "עם זאת על פי השיטה שלנו, הזכיינים הם שותפים עם בעלות חלקית על נקודת המכירה, ואנחנו לא יכולים למנוע מזכיין לפתוח בשבת".
ואי-אפשר שלא לשאול איך ההרגשה שלכם לסיבוב ה"עכבר ששאג": סבן אקספרס - המצאה של מותג ישראלי, שגברה בארץ על רשת חנויות הנוחות הגדולה בעולם. לשני השותפים חשוב מאוד לא לשמוח לאיד כישלון אלקטרה. סעדה: "פחות הסתכלתי מי מנצח ומי מפסיד. ההישג נותן לנו עוד דרייב להמשיך להצליח ולהתקדם. אם נצליח להעלות את הפדיון ב-10% ולהוריד הוצאות קבועות בהעסקת עובדים וגם בשכירויות ניצחנו. ואל תשכחי, כשאני מסתכל על דוחות אלקטרה כמכלול ועל הרווח הסופי אני מוריד את הכובע. הלוואי עלינו מספרים כאלו".