הבנק האירופי המרכזי (ECB) החליט להוריד בפעם הראשונה מזה חמש שנים את גובה הריבית, בהתאם לתחזיות בשוק. בהחלטתו היום (חמישי) הודיע הבנק כי הריבית תרד ב-0.25% ל-4.25%, כאשר הריבית על הפיקדונות תעמוד על 3.75%. זאת, בעוד שבארה"ב עדיין לא החלו בהורדות הריבית וגם הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה - נמוכים.
נגידת ה-ECB, כריסטין לגארד, אמרה בחודש שעבר שהיא בטוחה שהאינפלציה בגוש האירו תחת שליטה, לאחר שהתמתנה מרמה של מעל 10% ב-2022 עד לסביבות ה-2%. עם זאת, בשבוע שעבר פורסם כי האינפלציה עלתה ל-2.6% בחודש מאי, מעל היעד.
ההחלטה של הבנק האירופי מגיעה יום אחרי הורדת ריבית בקנדה, ובהמשך להפחתות ריבית של בנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם בחודשים האחרונים, ביניהם שוויץ, שוודיה, ברזיל וגם ישראל.
לעומת זאת, כאמור, הפדרל ריזרב האמריקני צפוי להשאיר את הריבית ברמתה הגבוהה ביותר מזה 23 שנים, של 5.25%-5.5%, לאחר שלחצי האינפלציה בארה"ב נשארו יותר מהצפוי. כעת הציפיות הן שהפד יוריד את הריבית לראשונה רק בחודש ספטמבר, בהפחתה בודדת השנה. זאת, לאחר שרק לפני מספר חודשים הצפי היה לשלוש הורדות ריבית בארה"ב במהלך 2024. כמו כן, אנליסטים חוזים שהורדת הריבית באירופה עשויה להגדיל את הסיכויים להפחתת ריבית של בנק ישראל ב-8 ביולי.
ראיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישרא, אחרי החלטת הריבית הקודמת
(צילום: ירון ברנר)