1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
השופט יחזקאל אליהו קיבל לאחרונה בקשה של אישה שנמצאת בהליכי גירושים לצרף להליך בבית המשפט למשפחה תביעה שהוגשה נגד חברה הנמצאת בבעלות משותפת שלה ושל בעלה בנפרד בבית המשפט המחוזי מרכז. התביעה עוסקת בהלוואה שניתנה לחברה המשפחתית. בהחלטה נקבע כי הכרעה בסכסוך העסקי בנפרד מהתביעה הרכושית שהגישה האישה עלולה לפגוע בה באורח אנוש.
בני הזוג נשואים כ-24 שנה והם בעלים בחלקים שווים של מניות חברה משפחתית המהווה חלק נכבד ממסת הנכסים שיש לאזן ביניהם במסגרת התביעה הרכושית. לטענת האישה, שבדצמבר 2021 הוגשה בבית המשפט המחוזי תביעה נגד החברה המשפחתית ובני הזוג. התובעת היא חברה שנמצאת בבעלות שותף עסקי וחבר של בעלה. התביעה, על סך כ-3.2 מיליון שקל, נוגעת להסכם הלוואה שנטל הבעל ב-2018 בשם החברה המשפחתית ללא ידיעתה.
האישה הוסיפה כי במסגרת התביעה הרכושית איים עליה הבעל כי אם היא תתבע זכויות - היא תמצא את עצמה בסופו של דבר חשופה לחובות. לטענתה, ראוי שהתביעה בעניין ההלוואה תידון ביחד עם התביעה הרכושית בבית המשפט למשפחה. היא ציינה שהתביעה עוסקת בכספים הקשורים לחברה המשפחתית, אחד הנכסים היחידים הרשומים על שמה וחלק משמעותי באיזון המשאבים.
היא הוסיפה שהתביעה עלולה לגרום לפירוק החברה ולחייב אותה בסכומים גבוהים מבלי שיש לה מקורות לשלם אותם. היא הדגישה שמשמעות הותרת התביעה בבית המשפט האזרחי הרסנית ועלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים עבורה.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאוראל כהן
הבעל טען מנגד כי ניסיונה של האישה להעביר את התביעה לבית המשפט למשפחה הוא חלק מטקטיקת "משיכת הזמן" שהלכה למעשה ישים את התובעת כבת ערובה בסכסוך האישי בין בני הזוג. החברה המלווה טענה כי מדובר בעניין מסחרי עסקי טהור ודי בכך כדי לדחות את הבקשה להעבירו לבית המשפט למשפחה.
השופט יחזקאל אליהו מבית המשפט למשפחה בתל אביב קיבל את הבקשה לצירוף התביעה. הוא ציין כי המחוקק הרחיב את סמכותו העניינית של בית המשפט לענייני משפחה באופן שדי בזיקה שבין תביעה המתנהלת כבר בבית משפט אחר לתביעה הנדונה בפניו על מנת שהדיון יתקיים בבית המשפט לענייני משפחה.
הוא קבע כי במקרה זה מתקיימת אותה זיקה וניסיון החברה המלווה להציג את התביעה כתביעה כספית חוזית להחזר הלוואה לוקה בחסר והיא פשטנית. השופט הדגיש שבין הנכסים העומדים בבסיס תביעת איזון המשאבים נמצאת החברה המשפחתית לה ניתנה ההלוואה. בנסיבות אלה, את התביעה האזרחית אשר על פניה היא סכסוך עסקי מסחרי לא ניתן לקרוא במנותק מההליך המתנהל בבית המשפט למשפחה.
עוד ציין השופט כי הכרעה בתביעה האזרחית במנותק מהליך איזון המשאבים לא רק עלולה להביא לפסיקות סותרות אלא לפגוע אנושות בזכויות האישה, כך שהיא תחויב בפירעון הלוואה בטרם הוכרע הסכסוך הרכושי וכשאין בידיה כל מקורות לתשלום פסק הדין שיינתן. הוא הוסיף כי החברה המלווה גם לא הצביעה על נזק שייגרם לה מצירוף התביעה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד יהודית מייזלס • ב"כ המשיב: עו"ד אבנר זינגר • ב"כ החברה: עו"ד בועז יערי • עו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין