הרשות לניירות ערך הודיעה היום (א') כי הטילה עיצומים כספיים בסך 900 אלף שקל על חברת החשמל וקנס נוסף בסך 888 אלף שקל על נתיבי הגז הטבעי (נתג"ז), בגין אי-מינוי יושב ראש לדירקטוריון. מדובר בפעם הראשונה שוועדת העיצומים והקנסות של הרשות מטילה עיצומים כספיים על שתי חברות ממשלתיות בגין אי-מינוי יו"ר לדירקטוריון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההחלטה הגיעה לאחר שלפני כחמישה חודשים פנתה הרשות לחמש חברות ממשלתיות שמדווחות לבורסה (רכבת ישראל, חברת חשמל, נתיבי הגז הטבעי לישראל, חברת נמלי ישראל ועמידר) והודיעה להן כי בכוונתה להטיל עיצומים כספיים מפני שלא מונו להן דירקטורים במשך זמן רב.
1 צפייה בגלריה
חברת החשמל
חברת החשמל
חברת החשמל
בנוסף, הרשות הטילה עיצום כספי בסך 375 אלף שקל על קסם קרנות נאמנות בע"מ בגין איחור בדיווח מיידי על כך שאחת מקרנות הנאמנות חדלה להיות כשרה ועיצום נוסף בסך 90 אלף שקל על אלמוגים החזקות בע"מ בגין הפרה של אי-צירוף דוחות חברה כלולה. סך העיצומים שהוטלו מסתכמים בכ-2.25 מיליון שקל.
ברשות ציינות כי בחברת החשמל לא מכהן יושב ראש דירקטוריון כשנה וחצי, מתחילת אוגוסט 2021 ועד היום, וכי בחברת נתיבי הגז לא כיהן יושב ראש דירקטוריון מעל חצי שנה, מסוף אוגוסט 2021 ועד ליום 9 במרץ 2022.
"הוועדה התייחסה לחשיבות כהונה סדירה של האורגנים בחברה, לרבות יושב ראש דירקטוריון, שמוביל את הדירקטוריון בתפקידו להתוויית מדיניות החברה ופיקוח על הנהלתה. בנוסף, הוועדה התייחסה גם לתהליך מינוי יושב ראש דירקטוריון בחברה ממשלתית ולתפקידו המשמעותי של דירקטוריון החברה הממשלתית בתהליך המינוי", נכתב בהודעת הרשות.
על פי הרשות, האחריות לאי-המינוי מוטלת בראש וראשונה על החברה, כאשר הדירקטוריון לא מילא את חלקו בהליך המינוי (בין אם מחוסר מעש ובין אם כי השתרש נוהג לפיו הדירקטוריון ממתין שהשר יציג מועמד) ויש להטיל עליה עיצום כספי. "ככלל, חברות ממשלתיות שהינן תאגיד מדווח אינן פטורות מכללי הממשל התאגידי הנדרשים מכלל התאגידים המדווחים, כאשר התנהלותם ללא האורגנים הנדרשים בדין ובכללם יו"ר דירקטוריון עלולה לפגוע בציבור המשקיעים", נטען.
בנוסף, הוועדה הטילה כאמור עיצום כספי על מנהל קרן נאמנות (קסם) בגין איחור בדיווח מיידי לגבי העובדה כי אחת מקרנות הנאמנות שלו חדלה להיות כשרה. "נושא הכשרות הוא אולי המאפיין החשוב ביותר עבור הציבור הרחב, כיוון שמבחינת תפיסת עולמו ואמונתו הוא אינו רשאי להחזיק בניירות ערך שאינם כשרים.
חשיבות זו באה לידי ביטוי בהוראות הדין הקשורות לקרנות כשרות ובטופסי הדיווח, ועליה להתבטא גם בהתנהלות מנהלי הקרנות השונים. הוועדה ראתה בחומרה את העובדה שמדובר באיחור משמעותי ולכך שבתקופת האיחור פורסם דו"ח שנתי של הקרן וגם במסגרתו דווחה הקרן ככשרה", מסרו ברשות.
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה לומדת את ההחלטה ותגבש עמדתה, בין היתר מאחר שהנושא אינו בשליטתה ואחריותה, ולאחר שהתריעה בנושא בפני הגורמים המוסמכים".