עו"ד יוסי לוי, מומחה להגבלים עסקיים, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

בעוד שבכירי רשתות המזון והספקיות הגדולות נחקרים גם היום (ד') במשרדי רשות התחרות, החקירה שנחשפה אתמול מעלה לא מעט שאלות בנוגע לסיכוי שאכן ניתן יהיה להוכיח תיאום מחירים בין רשתות השיווק והספקים הגדולים, מדוע הם נחשדים בכך ולמה דווקא עכשיו החלה החקירה.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עורך הדין יוסי לוי, מומחה להגבלים עסקיים, התראיין לאולפן ynet וניסה לעשות לנו סדר במושגים ובחשדות.
4 צפייה בגלריה
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
(צילום: קובי קואנקס, שמוליק דודפור, גיל נחושתן, ניצן דרור)
מה זה תיאום מחירים? "בכל עולם ההגבלים העסקיים יש איזושהי עמימות בנוגע למושג, משום שבתי המשפט פסקו שתיאום מחירים יכול להיות גם בקריצת עין", מסביר עו"ד לוי. "עכשיו השאלה שעומדת בפנינו במקרה הזה היא האם הנסיקה במחירי המזון היא פרי של תיאום בין המתחרות, או פרי של החלטה עצמאית של כל אחד ואחד מהשחקנים בשוק.
"השאלה הגדולה היא האם העובדה שאחד השחקנים מפרסם שהוא הולך להעלות מחירים ומייד אחריו גורם אחר מפרסם זאת, גם אם זה ספק וגם אם זו רשת שיווק, זה תיאום מחירים".
האם התבטאויות בתקשורת על העלאות מחירים יכולות להיחשב כתיאום? "ב-2014 רשות התחרות (ששמה אז היה רשות ההגבלים) הוציאה גילוי דעת שקובע כי התבטאויות פומביות יכולות להוות הסדר כובל או תיאום מחירים, אבל מאז, בארץ לא עשו שום שימוש בעניין הזה. השאלה היא מהי התבטאות פומבית - האם מישהו שמתראיין לעיתון ומצהיר שהוא מתכוון להעלות מחירים ומייד אחריו או מתחרה או ספק אומר שגם הוא מתכוון להעלות מחירים - זה תיאום מחירים?
4 צפייה בגלריה
רמי לוי ויצחק אברכהן בועדת הכלכלה
רמי לוי ויצחק אברכהן בועדת הכלכלה
רמי לוי ויצחק אברכהן בדיון בוועדת הכלכלה
(צילום: דוברות הכנסת)
"מכיוון שבתי המשפט פסקו שאפילו קריצת עין יכולה להוות הסדר כובל, אני לא אתפלא אם במוקדם או במאוחר יחליטו בארץ, כמו ב-OECD דרך אגב, שגם התבטאויות פומביות שגוררות העלאת מחירים או הפחתת מחירים הן בגדר הסדר כובל.
"זה עדיין לא קרה בארץ, אבל רשות התחרות ביצעה שתיים או שלוש חקירות שנובעות מהתבטאויות פומביות. זה לא הניב כתבי אישום".
מה תפקידה של רשות התחרות? רשות התחרות ממונה על שמירת עקרונות התחרותיות במשק ועל אכיפת חוק התחרות הכלכלית. במסגרת פעילותה מפקחת הרשות על הסדרים כובלים, מונופולים ומיזוגים, ופועלת נגד היווצרותם של קרטלים במשק. בנוסף, מייעצת הרשות למשרדי הממשלה לגבי ההשלכות התחרותיות של מהלכים שהממשלה יכולה לנקוט בהם.
4 צפייה בגלריה
רשות ההגבלים העסקיים
רשות ההגבלים העסקיים
רשות התחרות (בעבר נקראה רשות ההגבלים העסקיים)
(צילום: אבי חי)
איך נחשפה החקירה ובמה חשודים בכירי הרשתות והספקיות? החקירה נחשפה לציבור אתמול, כאשר רשות התחרות פשטה על משרדי שופרסל ושטראוס וכן חקרה עובדים בחברה ובהם נושאי משרה בכירים. שתי החברות דיווחו על כך לבורסה, ובאיחור של יממה - גם ויקטורי ודיפלומט הודיעו לבורסה על כך שבכירים שלהן נחקרו אתמול. בתוך כך, גם רמי לוי נחקר במשרדי רשות התחרות בנוגע לחשדות להסדר כובל. בהודעה של רמי לוי שיווק השקמה לבורסה נכתב כי "להערכת החברה היא פועלת בהתאם להוראות הדין הרלבנטיות".
המשותף לשחקנים בענף המזון שנחקרו ברשות התחרות, הוא שכולם רמזו שצפויה עליית מחירים או הודיעו שיעלו מחירים. דיפלומט ושטראוס כללו צפי לעליית מחירים בדו"חות הכספיים שלהן (שטראוס לא העלתה מחירים מאז) ומנכ"ל שופרסל הודיע בתקשורת כי אין מנוס מהעלאת מחירים, למרות שספקים גדולים לא פנו אליו בבקשה כזאת בכלל. הבעלים של רשת ויקטורי כתב בפוסט בפייסבוק שצפוי צונאמי של עליות מחירים.

ועדת הכלכלה דנה בחשד לתיאום מחירים בשוק המזון: דיווח של כתבתנו מירב קריסטל
(צילום: שמוליק דודפור)

בנוסף, ל-ynet נודע כי החקירה לא מתמקדת רק בחשד לתיאום מחירים בין רשתות השיווק על בסיס הצהרותיהן בתקשורת, אלא גם בשאלה האם נעשה ניסיון לכאורה של הספקים לפעול להעלאת מחירים באמצעות שיתופי פעולה עם שופרסל ורשתות אחרות. כמו כן, רשות התחרות בודקת האם נעשה ניסיון מצד הספקים להציע או להעניק לרשתות הטבות בתנאי סחר (למשל הנחות מחירון) בתמורה לתמיכתן במהלך להעלאת מחירים - כדוגמת הצהרה בכלי התקשורת כי עליות המחירים בלתי נמנעות, ובכך להכשיר את האווירה לעליות.
4 צפייה בגלריה
רמי לוי מגיע להיחקר במשרדי רשות ההגבלים העסקיים
רמי לוי מגיע להיחקר במשרדי רשות ההגבלים העסקיים
רמי לוי בפתח משרדי רשות התחרות
(צילום: שאול גולן)
למדינה יש איך להתמודד עם עליות המחירים? "בוודאי", אומר עו"ד לוי. "למדינה יש כוחות עצומים והיא יכולה לעשות שינוי דרמטי. למדינה יש הרבה כלים, אני חושב גם שהעובדה שהייתה ביקורת מאוד חריפה על רשות התחרות על זה שהריכוזיות בענף המזון נמשכת והמחירים נוסקים גרמה לכך שרשות התחרות רוצה להוכיח שבכל זאת היא יכולה לבצע פעילות ממשית בעולם המזון".

הדיון בוועדת הכלכלה
(צילום: דוברות הכנסת)

החקירה הנוכחית עשויה לבלום את עליות המחירים? לדברי עו"ד לוי, "עצם הפשיטה והחקירה יובילו לזה שהמחירים ככל הנראה לא יעלו. לדעתי המהלך הזה יבלום, לא יודע אם לגמרי, לפחות חלק מההתייקרויות. מצד שני, אני חושב שאם המהלך של הרשות נועד לבלום את העלאות המחירים בלי שיש אשם כלשהו בצד אלה שנחקרים, זה לא ראוי. כלומר להעמיד אנשים בחקירות תחת אזהרה מבלי שאשם דבק בהם זה לא ראוי, אבל רגולטורים בעולם בהרבה מאוד מקרים מפעילים את הכוחות העצומים שלהם כדי להשיג תוצאה. אז ייתכן שהפעולה הזאת נועדה לאותת לכל השוק שהמדינה לא רואה בעין יפה את העלאת המחירים".