אחרי שהכנסת אישרה השבוע לקריאה שנייה ושלישית את רפורמת הייבוא – "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - עמית זאב, מנכ"ל וזכיין רשת הסופרים ההולנדית "ספאר", אומר בריאיון ל-ynet כי "אנחנו למודי רפורמות שהיו להן כוכביות שעיקרו אותן מתוכן. הפעם זה נראה אמיתי ופשוט. כל מה שעומד בתקן אירופאי יכול להימכר בישראל".
הרפורמה, שנועדה לתקן את חוק התקנים על מנת אפשר יבוא מוצרים לפי תקן אירופאי ולא ישראלי, כדי להקל ולהוזיל את עלויות היבוא, עברה כאמור השבוע בתום דיונים מרתוניים וכעת היא תעבור להצבעה במליאת הכנסת וצפויה להיכנס לתוקף בינואר 2025.
1 צפייה בגלריה
עמית זאב
עמית זאב
עמית זאב
(צילום: ריאן פרויס)
איך זה ישפיע עליך? "אני מייבא היום רק 700 מוצרים מספאר שהם 11% מהמכירות שלי. עכשיו אני אייבא עוד כ-1,000 מוצרים שעד כה בגלל הבדלי תקינה ועלויות - לא היה כדאי לי. לכאורה כל מה שאני אצטרך מעכשיו זה רק לתרגם את תווית המוצר לעברית".
באילו מוצרים מדובר? "לדוגמה שימורים. בשימורי מלפפון חמוץ אתה נדרש לבדוק את החומציות בקופסה. אם היא בגובה מסוים - המוצר יכנס להגדרת 'מוצר רגיש', שדורש בדיקות מעבדה יקרות והליכים מורכבים. אז לא הבאתי קופסאות שימורים. אחרי הרפורמה אוכל לייבא במחירים נמוכים ב-20%. עוד דוגמה היא הפסטה. התקן בישראל דורש לציין כמה גרם חלבון היא מכילה לאחר בישול. זה מטופש, כי התוצאה שונה לפי הטמפרטורה ובמשך זמן הבישול. באירופה דורשים אחוז חלבון לפני הבישול. ככה ויתרתי על הרבה מוצרים שיכולתי לייבא מהמחסנים של ספאר, כולל מותגים בינלאומיים".
מה לא נכנס לרפורמה? "משרד הבריאות דורש שפירות וירקות קפואים יהיו באפס ליסטריה, באירופה מותר אחוז קטנטן. הפער במחיר בין אירופה לישראל הוא עצום. אני יכול למכור קפואים בהפרש של עשרות אחוזים. זה עדיין לא ברפורמה, אבל יש התקדמות, משרד הבריאות נותן כשנה לקמעונאים בישראל להקים מערך בקרת איכות לשרשרת ההקפאה שלהם, ואז כנראה יאומץ התקן האירופאי".
היבוא יוזל אבל החשש הוא שלא תגלגלו את זה לצרכן, אלא רק לכיס שלכם. "ספאר תגלגל את כל הורדת העלויות ותעניק אותם ללקוח. בעולמות של טואלטיקה וחומרי ניקוי לדוגמה, אני מעריך שהמחירים ירדו ב-25%. במזון זה יגיע ל-15%. להבנתי, גם היבואנים הבלעדיים בישראל יהנו מהרפורמה. היצרנים בחו"ל גובים מהם מחיר יקר יותר ממקביליהם בחו"ל. ברגע שהיבוא המקביל ישגשג, ליצרן בחו"ל לא תהיה ברירה אלא להוזיל את המחירון לנציג הבלעדי".
כמה זמן לדעתך יעבור עד שכל השינויים יתרחשו והצרכן ירגיש זאת בכיסו? "אני מאמין שיקח לפחות שנתיים לשינוי הרחב, עד שהיבוא המקביל יתעצם והתחרות שתיווצר תוריד מחירי מותגים, ותצמצם את הפערים בין מחירי יבואן רשמי למקביל. זה כבר קרה בחשמל ובסלולר. היום המחיר של אייפון בישראל דומה לניו יורק".