היורו בגרמניה רק התחיל ועוד ארבעה שבועות של טירוף כדורגל לפנינו (שאחריהם, אגב, תגיע האולימפיאדה בפריז), וברשתות החשמל כבר מרגישים עלייה קלה במכירת הטלוויזיות הגדולות והמשוכללות. כל זאת כאשר בהשוואה לשנה שעברה נרשמת ירידה של 13% עד 50% במחיר. הנתון הבא כבר מבשר על כך: עלייה חדה של 280% נרשמה בחודש מאי השנה בייבוא טלוויזיות לעומת אשתקד.
ברשת "מחסני חשמל" נערכים "לשבור" את השיא של מונדיאל 2022 בקטאר, אז נמכרו 20,000 מסכי טלוויזיה ומקרנים, השנה נערכים ברשת למכירות של 25,000 מסכים ומקרנים.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה טלוויזיה
אילוסטרציה טלוויזיה
בשוק הטלוויזיות נערכים למכירת 25 אלף מסכים ומקרנים
(צילום: Shutterstock)
אבל האם אירועי הספורט הבינלאומיים יסייעו להחזיר את השוק להיקפי המכירות של תקופת הקורונה עם חצי מיליון מסכים בשנה? בענף מפקפקים. התחזיות האופטימיות מדברות על שנת 2024 שתגיע למכירות של כ-450,000 מסכים. הסיבה הבולטת: "במסכים הנמכרים היום, וגם בהשקות שבדרך, אין חידושים דרמטיים, יש שדרוגים", כפי שמסביר שחר שושן, עורך אתר WiseBuy מקבוצת "זאפ".
"קצב מכירת המסכים הואט כי לא היו הרבה שינויים טכנולוגיים משמעותיים, ולכן לא חזרנו לכמויות של חצי מיליון מסכים בשנה", מודה גם דניאל בר שדה, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי של רשת "עולם הקולנוע". ברשת מדווחים על עלייה כמותית של 15% בהשוואה לשנה שעברה.

גדול יותר

ערן ארליך, סמנכ"ל הסחר של רשת "א.ל.מ", מקווה שהביקוש הגדול יגיע השבוע, בעקבות פתיחת המשחקים "כי הישראלי הפך לקונה של הרגע האחרון". לדבריו, עד השבוע שעבר הורגשה עלייה קלה בלבד בכמויות בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
המנוע העיקרי שדוחף את השוק בהיקף הכספי הוא המעבר לטלוויזיות גדולות יותר שמחיריהן בהתאם. מסך של 65 אינץ' עדיין נחשב לגודל הפופולרי, אבל יותר בתים מכניסים לסלון מסכים של 75 אינץ', פעם גודל לעשירים בלבד. "אם במונדיאל האחרון הוביל גודל ה-65 אינץ', היום במשחקי היורו 75 הוא הגודל המבוקש ביותר ברשת שלנו", טוען בר שדה מ"עולם הקולנוע". מסכים אלו אחראים ל-30% מהמכירות, אחריהם טלוויזיות של 60‑65 אינץ', שאחראים ל-22% מהמכירות.
ב-LG מאשרים שהמסכים של 70 אינץ' ומעלה מהווים 30% ממכירותיהם, אם כי גודל של 65 אינץ' נותר הנמכר ביותר. גם ברשת "מחסני חשמל" מדווח איציק בר, סמנכ"ל הסחר, על זינוק של 70% במכירות מסכים של 75‑98 אינץ', שאחראים לכ-30% ממכירות הרשת. לדבריו, "המגמה השנייה היא זינוק של 30% במכירות מסכי 50‑55 אינץ' עם ממיר פנימי לחדרי שינה וחדרי ילדים שכבר מהווים 25% מסך המכירות. הגידולים בשתי הקטגוריות הגיעו על חשבון המכירות של קטגוריות ה-65 אינץ' וה-32‑50 אינץ'".

הסינים בתמונה

יש אפילו ביקוש למסכי הענק של 98‑100 אינץ', בעיקר של המותגים הסיניים המתחזקים. TLC, המותג הסיני ש"מכה" במדינות מסוימות את LG וסמסונג, בעיקר בגלל המחיר (בישראל הגדיל את חלקו בשוק והוא נמצא במקום השלישי) משווק לא פחות מחמישה דגמים של מסכי 98 אינץ'. "מינואר עד היום מכרנו יותר מסכים כאלו מאשר בכל שנת 2023, ויש לנו כבר מכירות של מסכי 115 אינץ' - המסך של "האח הגדול" במחיר של 120,000 שקלים", מדווח ניר ברגר מנהל השיווק של אס.ג'י. יבואנית TCL. בר שדה מציין, כי "אנחנו מרגישים שהצרכנים הולכים למותגים הבינוניים והזולים, יותר מאשר בעבר. עוברים לגודל גדול יותר במותג זול יותר".
המחיר הוא פרמטר חשוב לא פחות בהחלטת הקנייה מאשר הגודל, והוא גם מסביר את העלייה בארץ ובעולם בנתח המותגים הסיניים. כמו TCL, CHIQ - מותג חדש יחסית בארץ בייבוא אלקטרה, הייסנס הוותיקה ועוד. לא במקרה העלתה ההשוואה שערכנו במחירים של תשעה דגמים של שני המותגים החזקים הוותיקים יחסית – סמסונג ו-LG. בגדלים הפופולריים ושל TCL על ירידה במחירים בשמונה מתוכם בשיעורים שבין 13%‑50%.
יש לזכור שמדובר בדגמים שהושקו במועדים שונים ב-2023. בימים אלו משיקות החברות את הדגמים החדשים של המסכים כהרגלן בתקופת הקיץ. סמסונג כבר השיקה את הקו החדש שלה. המחיר הרשמי שלו עומד על 13,990 שקלים (דגם QE65S95D), יקר מהמחיר הנוכחי של דגם 2023 עם נתונים דומים שעומד על 8,600 שקלים (המחיר הנמוך בזאפ), אבל זול בהשוואה למחיר הדגם של 2023 שעמד על 17,300 שקלים.
3 צפייה בגלריה
ואוט וחהורסט
ואוט וחהורסט
יורו 2024
(צילום: Ronny HARTMANN / AFP)

מבצעים אגרסיביים

גם ב-LG מבטיחים שהמחירים המומלצים לצרכן של הליין החדש יהיו נמוכים יותר בהשוואה לשנה הקודמת. על כך יש להוסיף את המבצעים. שצפויים להיות אגרסיביים, ככל שיתקדם הקיץ והמכירות לא תעמודנה בציפיות.
היבואנים והמשווקים גם יחד מודעים מחד להשפעת המחירים על הצרכן, ומאידך לתחרות של המותגים הסיניים הזולים. "על מנת לייצר מבצעים אמיתיים פנינו לכל הספקים והיבואנים שעובדים מולנו ודרשנו מהם להירתם למהלך. עם חלקם חתמנו על עסקאות יבוא על מנת לצמצם את פערי התיווך", מגלה איציק בר מ"מחסני חשמל".