תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים יצאו בשבוע שעבר לחופשת הקיץ, ויותר מרבע מיליון מהם צפויים לעבוד במהלך הקיץ, על רקע עלייה בדרישה לידיים עובדות בשל גיוס המילואים והמחסור בכוח אדם. על מנת לקבל מענה לשאלות בנוגע לעבודת נוער בחופשת הקיץ, והשלכות המלחמה, גיבשנו מדריך בנושא, באמצעות עו"ד אוהד גלעדי, שותף במשרד נ. פינברג ושות' ומומחה בדיני עבודה.
במה שונה עבודת נוער מעבודת יתר העובדים במשק? מכיוון שמדובר בעבודה של נערות ונערים שאינם בגירים, אשר חל עליהם חוק חינוך חובה - עבודת נוער מותרת רק מגיל מסוים, והיא מוגבלת בשעות העבודה בהן ניתן להעסיק נערות ונערים, בסוגי העבודות בהן ניתן להעסיקם, והיא נבדלת גם בחובות שמוטלות על מעסיקים במסגרת העסקה זו ועוד. המטרה היא כמובן לשמור על הנוער, על מסגרת חייהם ועל כך שעבודתם לא תפגע בחובות אחרות שלהם ובראשן חוק לימודיהם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער? חוק עבודת הנוער משנת 1953 מתיר העסקת נער ונערה בהתאם לגילם במגבלות הבאות: בגילים 16 ואילך - לא בשעות הלימודים. בגיל 15 עד 16 - על פי אישור של מפקח משרד החינוך, או אם מדובר בילד שניתנה לגביו הוראה לפיה הוא אינו יכול ללמוד באופן סדיר במוסד חינוך מוכר או כחניך על פי חוק החניכות , כלומר, נער שעובד ולומד לרכישת מקצוע בבית ספר מקצועי מאושר. בנוסף, ניתן להעסיק נער או נערה מגיל 14 בחופשת לימודים רשמית, בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו. ההגבלות נוגעות לכל בני הנוער עד גיל 18.
מה שעות העבודה המותרות להעסקת נוער? החוק מגביל את העסקת בני הנוער מתוך רצון וכוונה לשמור עליהם, שגרת חייהם ואפשרותם לעמוד בחוק לימודיהם. "לכן נערים בגיל 14 עד 15 ניתן להעסיק לכל היותר 8 שעות ביום (ו-7 שעות ביום שלפני מנוחה שבועית). כלומר, יום השישי לגבי נוער יהודי, יום שבת לגבי נוער נוצרי ויום חמישי לגבי נוער מוסלמי.
"בגיל 16 עד 18 ניתן להעסיק עד 9 שעות ביום (ו-7 שעות ביום שלפני מנוחה שבועית), במקומות עבודה בהם נהוג יום עבודה ארוך מ-8 שעות עבודה. ביום שישי ובערב חג אסור להעסיק בני נוער מעל 7 שעות עבודה", מסביר עו"ד אוהד גלעדי.
קיימות עוד מגבלות? כן. אסור להעסיק נוער בזמן המנוחה השבועית (המנוחה השבועית היא פרק זמן בן 36 שעות רצופות שכוללות, אצל יהודי את יום השבת). כך למשל, אם בחודשי חופשת הקיץ השבת נכנסת בשישי בשעה 20:00 ויוצאת למחרת בשעה 20:00 - אז המנוחה השבועית תהיה לפחות מיום שישי בשעה 08:00 ועד לצאת השבת, או לפחות מיום שישי בשעה 20:00 ועד 08:00 ביום ראשון.
אסור להעסיק נוער בין השעות 20:00 ועד 08:00. ככלל, אסור גם להעסיק נוער בעבודת לילה. במקרים מסוימים רשאי שר העבודה להתיר לנוער בגיל 16 עד 18 לעבוד עד לשעה 23:00, לרבות בשעת חירום. "לעניין זה, מסביר עו"ד גלעדי. "ראוי לעדכן שבימים אלה תוקן החוק באופן המאפשר להעסיק בני נוער בגילאים 16 עד 18 בזמן חופשות לימודים רשמיות עד השעה 01:00 בלילה. על פי התיקון לחוק, זה חובתו של המעסיק להסיע ולדאוג להסעה של בני הנוער שסיימו לעבוד לאחר השעה 23:00 לביתם עד חצי שעה מסיום העבודה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ומה באשר להפסקות? ביום עבודה בן 6 שעות ויותר זכאים נער ונערה להפסקה בת 45 דקות, מתוכן לפחות 30 דקות רצופות.
נוער יכול להיות מועסק בכל עבודה? גם כאן בהחלט שיש מגבלות שונות על העסקת נוער. אסור להעסיק בני נוער בעבודות המפורטות בתקנות, למשל בתקנות עבודת הנוער (עבודות אסורות ועבודות מוגבלות) ובהן, בין היתר, העברת חפצים כבדים, עבודה תת קרקעית, עבודות בייצור, עבודות בבנייה, בעבודות עם קרינה מייננת וכימיקלים שונים, ועוד.
כמו כן, אסור להעסיק מי שטרם מלאו לו 15 שנים בהופעות אומנותיות, צילומים לפרסומות ועוד ללא היתר מיוחד ממשרד העבודה. בכל מקרה ההופעות לא יכללו תכנים אלימים, מין, מסרים גזעניים ועוד.
החוק, אגב, מתיר במקרים מסוימים שמוגדרים 'למען האמנות' קבלת היתר מיוחד ומוגבל בזמן להעסקת נער שמלאו לו 10 שנים עד שעה 24:00, אם שוכנע השר כי הובטחו התנאים לשמירה על בריאותו, חינוכו והתפתחותו המוסרית של הנער.
אנחנו במלחמה. האם יש לכך השלכה או השפעה על המגבלות בהעסקת בני נוער? עו"ד אוהד גלעדי מסביר כי "עם תחילת מלחמת חרבות ברזל ועקב המחסור בעובדים במשק, התקבלו במינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה בקשות רבות מצד מעסיקים, המבקשים להתיר העסקת בני נוער בשעות הלילה. בהתאם לכך ועקב גיוס עובדים רבים וצמצום פעילותם של חלק ממוסדות החינוך, שר העבודה, יואב בן צור, חתם ביום 26.10.2023 על היתר כללי המאפשר את הרחבת שעות העובדים הצעירים (בני 16 ומעלה) עד השעה 23:00, זאת, כול עוד המעסיק מקפיד על המגבלות בנוגע לאורך יום העבודה. תוקף ההיתר המיוחד הזה הוארך פעם אחת והיה עד ליום 10.1.2024 והוא לא הוארך שוב. יחד עם זאת, עם התפתחות המצב הביטחוני, בהחלט ייתכן שיהיה צורך בהמשך הדרך בהיתרים נוספים מסוג זה".
אני נער שרוצה לעבוד. מה אדרש להציג כדי להתחיל לעבוד? אתה אמור להידרש על ידי המעסיק להציג אישור רפואי מרופא המשפחה להעסקתך. אסור להעסיקך ללא אישור זה. למעשה, המעסיק יידרש לשמור את האישור והעתק מתעודה מזהה שלך עד שנה לאחר סיום ההעסקה.
עו"ד אוהד גלעדיעו"ד אוהד גלעדיצילום: אופיר אייב
מה לגבי השכר? מה חייבים לשלם לנוער? שכר המינימום לנוער נמוך משכר המינימום לבגירים. מי שטרם מלאו לו 16 שנים – השכר יעמוד על לכל הפחות 70% משכר המינימום (23.79 שקל לשעה; 4,116 שקל לחודש במשרה מלאה). למי שמלאו לו 16 שנים וטרם מלאו לו 17 שנים – לכל הפחות 75% משכר המינימום (25.49 שקל לשעה; 4,410 שקל לחודש במשרה מלאה). לגבי מי שמלאו לו 17 שנים עד 18 שנים – לכל הפחות 83% משכר המינימום (28.21 שקל לשעה; 4,880 שקל לחודש במשרה מלאה).
אלו סכומי מינימום ובוודאי שמעסיק רשאי לשלם יותר מכך. בנוסף לכך יש לשלם את התשלומים והזכויות המתחייבים על פי דין, מחלה, חופשה, החזר הוצאות נסיעה וכדומה. הזכות לשכר ניתנת גם בתקופת התלמדות או ניסיון. במילים אחרות, לא ניתן לבקש מכם להתלמד ולא לשלם לכם בגין ההתלמדות.
השכר הוא במונחי ברוטו ויש לנכות ממנו תשלומי חובה. לגבי נוער עובד אין ניכויים לביטוח לאומי ומס בריאות (רק חלק המעסיק משולם). בנוסף אין חובת ביטוח פנסיוני, אך יש לשלם מס הכנסה.
חשוב לדעת שהפרת זכויות הנער העובד עלולה להוות עבירה פלילית שדינה קנס או מאסר וכן הפרה מינהלית שעלולה להביא לעיצומים כספיים. זאת כמובן, בנוסף לתביעה אזרחית בעניין.
פורסם לראשונה: 00:18, 25.06.24