בשיתוף חשבשבת
בינה מלאכותית גנרטיבית (Gen AI), או במילים אחרות – כלי AI שיודעים לנתח כמויות עצומות של נתונים, היא ללא ספק הנושא הלוהט ביותר בעולם הטכנולוגיה של 2024-2025, ולא במקרה: הכלים החכמים מסוגלים לנתח כמויות עצומות של נתונים ולהפיק מהם תוצרים איכותיים – כמו עוזר דיגיטלי אישי.
כלי ה-Gen AI מסייעים בלחיצת כפתור בכתיב מיילים, מענה לשאלות של לקוחות וניהול משימות שוטפות. על פי סקר של IBM, 42% מהארגונים הגדולים בעולם כבר משלבים בינה מלאכותית בפעילותם – אבל היום כל בעל מכולת, משרד עורכי דין, מסעדה או חנות יכול להשתמש בכלים האלה כדי לחסוך זמן יקר ולהתייעל.
מה זה Gen AI ומה מייחד אותו?
Gen AI מבוסס על מודלים הסתברותיים מתקדמים, המסוגלים לנתח כמויות עצומות של נתונים. אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת ופרופ׳ חבר אורח בפקולטה למדעי הנתונים בטכניון, מסביר מה הוביל לפריחה של הכלים האלה: "הטכנולוגיה של בינה מלאכותית קיימת כבר עשרות שנים, אבל עד לפני 30 שנים, המחשבים שהיו יכולים לעמוד בעומס הנדרש היו בעיקר באוניברסיטאות", לדבריו. "ברגע שכוח המחשוב השתפר, הכלים הפכו להיות נגישים לכולם, בין היתר דרך אפליקציות ופלטפורמות שרבים מאיתנו כבר מכירים".
אחד מהיתרונות המשמעותיים של Gen AI הוא היכולת לתקשר בעברית פשוטה וטבעית – לבקש ישירות את הסיוע שזקוקים לו ולקבל מענה, "מה שמקל על משתמשים ללא ידע טכנולוגי מעמיק", אומר אברהמי. למרות היתרונות הברורים, אברהמי מזכיר: "מדובר בכלי עזר שמעצים את המוח האנושי ולא מחליף אותו. חשוב לוודא שהשימוש בכלים נעשה בצורה מושכלת וביקורתית, משום שהטכנולוגיה אינה חפה מטעויות. אחרי הכל, מדובר במודל הסתברותי ש'מנחש' את המילה הבאה בתור".
3 צפייה בגלריה
רפואה ובינה מלאכותית
רפואה ובינה מלאכותית
הגיעולכל מחשב וסמאטרפון: כלי AI לעסקים
(צילום: shutterstock)

איך הכלים האלה יכולים לסייע לעסק הקטן והבינוני? הנה כמה דוגמאות:

ניסוחים בעברית ובאנגלית
ה-AI מציע פתרון יעיל לעסקים קטנים ובינוניים הזקוקים למשימות היומיומות הפשוטות ביותר, כמו ניסוחים בעברית ובאנגלית. לדברי אברהמי, "יכולת כזו מאוד עוזרת, אך ההמלצה היא לעבוד בצורה מסודרת וזהירה. כל פלט שמתקבל צריך לעבור בדיקה, משום שהמודל בסופו של דבר עלול לטעות." הוא מדגיש את החשיבות בעבודה על מקטעים קטנים של טקסט, כמו פסקאות או משפטים בודדים, ולא ביצירת טקסטים שלמים. "אין ספק שמדובר ביכולת מהירה ומיידית, שיכולה לסייע רבות לבעל עסק קטן", לדבריו.
שדרוג התקשורת עם לקוחות
אחת הדוגמאות המובילות לשימוש מוצלח ב-AI היא בתחום תקשורת עם לקוחות. "עסקים קטנים יכולים להפעיל בוטים חכמים שמטפלים בפניות לקוחות באופן אוטומטי", אומר אברהמי. "הבוטים מאומנים על בסיס נתונים קיימים של העסק עצמו, כמו קטלוג מוצרים או מידע טכני, ומספקים מענה מהיר ומדויק".
לדברי אברהמי, "בכל פעם שהבוט משיב תשובה שגויה, חשוב לעדכן את המידע כדי למנוע טעויות עתידיות – ואז המערכת משתפרת עם הזמן: הלקוחות מקבלים תשובות מדויקות יותר והשירות משתדרג". כמו בשאר השימושים ב-AI, "חשוב להקפיד להפעיל מנגנוני ביקורת אנושיים, במיוחד בעסקים הפועלים בתחומים רגישים כמו בריאות או פיננסים", אומר אברהמי.
3 צפייה בגלריה
 פרופסור אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת
 פרופסור אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת
פרופסור אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת
(צילום: יחיאל ינאי)
מערכות ניהול עסק
כבר היום, מערכות ניהול העסק (ERP) עוזרות לבעלי עסקים להבין בדיוק מה קורה בעסק: כמה כסף נכנס ויוצא, מה במלאי ומי הלקוחות שלהם – וזה רק הולך להשתפר.
המערכות האלה משתמשות בכלים חכמים כדי לעזור לכם בשירות לקוחות. למשל, הן יכולות לענות אוטומטית על שאלות נפוצות של לקוחות. שאברהמי מסביר: "בעבודה שלנו מול לקוחות בעולמות שירות הלקוחות, מעל ל-80% מהפניות הנפתחות בבוט מסתיימות בטיפול מלא באמצעותו, מה שמפנה זמן למשימות אחרות". עם זאת, הוא מדגיש ש"כדי למקסם את הפוטנציאל נדרשת עקומת למידה והדרכה מסודרת".
השלב הבא, כפי שמסביר אברהמי, יהפוך את השימוש במערכת לעוד יותר פשוט: "בקרוב, בעלי עסקים יוכלו לנהל את מערכות המידע שלהם על ידי שאלה מילולית, בכתב או בדיבור, כמו 'כמה חייב לי לקוח X'? במילים אחרות - במקום ללמוד איך לנווט בתפריטים של המערכת, תוכלו פשוט לשאול אותה שאלות בעברית פשוטה והיא תספק לכם את המידע שאתם צריכים. היכולת הזו תחסוך זמן יקר, תעזור למנוע טעויות, ובעיקר - תאפשר לכל אחד להשתמש במערכת בקלות, גם אם אין לו רקע טכני".
מה חשוב לדעת?
על אף ההבטחה הגדולה, אברהמי מדגיש מספר נקודות חשובות שחייבים לקחת בחשבון בכל הנוגע לשימוש ב-AI בעסק. "ראשית, חשוב להשקיע זמן ואנרגיה בלימוד והטמעה של הכלים החדשים. למרות מה שאולי אפשר לחשוב, אין כאן קסם. שימוש יעיל ב-AI דורש סבלנות וניהול נכון כדי להפיק מהטכנולוגיה את המיטב." בנוסף, "חשוב להקפיד על מודרציה, ביקורת וניטור של תוצרי המערכת. ה-AI לא בא להחליף אותנו, אלא לעזור לנו, והוא עלול לטעות ולהטעות, כך שחשוב להציב גורם אנושי שיוודא שהכלי באמת עוזר למטרות העסק".
לסיכום, שימוש נכון בבינה מלאכותית יכול להגביר משמעותית את הפרודוקטיביות של עסקים קטנים ובינוניים. "על רקע הנתונים המורים על כך שהפרודוקטיביות של עסקים קטנים-בינוניים נמוכה משמעותית מהחברות הגדולות, ניצול כלי AI היא לא רק משימה אישית של בעל העסק, אלא משימה לאומית. עם אותם משאבים ניתן להשיג תוצאות טובות יותר ולהקצות זמן לפיתוח עסקי".
3 צפייה בגלריה
מערכת ניהול עסק וייצוג ברשויות המס
מערכת ניהול עסק וייצוג ברשויות המס
להתראות לניירת, למחשבון ולבזבוז הזמן: כלי ה-AI שיקלו על ניהול העסק
(shutterstock)

4 דרכים לשימוש ב-AI:

1. ניסוחים בסיסיים: השתמשו ב-AI לשיפור טקסטים בעברית ובאנגלית. קראו כל תוצאה וודאו שהיא מדויקת ומתאימה לשימוש.
2. שירות לקוחות: שלבו בוטים חכמים למענה מהיר. עקבו אחרי הפלט של הבוט כדי לוודא שירות מדויק.
3. מערכות ERP : הטמיעו שימוש בכלים מובנים במערכת של העסק, לשיפור תחומים כמו שירות לקוחות. הקפידו על אימון מודל ה-AI, שיפור מתמיד של התוצאות וניטור של גורם אנושי.
4. שפה טבעית: בקרוב, תוכלו להיעזר במערכות מחשוב לסיוע - תוך שימוש בעברית פשוטה וברורה, שפה טבעית וללא ידע מוקדם בתכנות או מחשוב. התפתחות זו תהפוך את התהליכים למהירים ונגישים יותר לכולם.

בשיתוף חשבשבת