כ-65 אלף מעובדי פולקסווגן יצאו לשביתת אזהרה בתשעה מ-10 המפעלים של החברה בכל רחבי גרמניה, בעקבות האיומים של קונצרן המכוניות הגדול ביותר באירופה לסגור שלושה מפעלי ייצור במדינה (לראשונה בתולדות החברה), לפטר עובדים ולקצץ כ-12% משכרם של העובדים הנותרים.
לראשונה מאז 2018, צעדו אלפים במפעל ומול המטה המרכזי של החברה בוולפסבורג. "אנחנו מוכנים להפגין ולצעוד לאורכה ורוחבה של כל גרמניה", צעקו המפגינים שצעדו מול שערי החברה וברחובות הערים. "זוהי רק אזהרה אם פולקסווגן תישאר עם הדרישות שלה".
"גם בעלי המניות כולל משפחת פורשה צריכים לשאת בעול"
דניאלה קבאלו, יו"ר מועצת העובדים, הבהירה בנאום בוולפסבורג את כוונות העובדים לקראת המשא ומתן שייפתח בשבוע הבא. "גם חבר המנהלים וגם בעלי המניות כולל משפחת פורשה צריכים לשאת בעול של המשבר", אמרה קבאלו, "הדיבידנדים של בעלי המניות מאז 2014 שווים בגובהם לזכייה בלוטו בכל שבוע במשך שבעים שנה רצופות. עובד בפולקסווגן יצטרך לעבוד 100 אלף שנים כדי להגיע לסכומים הללו".
העובדים מאשימים את הנהלת החברה בניתוק, בעובדה שלראשי החברה לא היה ועדיין אין חזון עתידי לחברה וכי ראשיה נכשלו לחלוטין במהלך קריאטיבי ויצרני להחדרה של מכוניות חשמליות לשוק הגרמני. ועד העובדים, המייצג 120 אלף עובדים, מעוניין בביטול הגזירות של סגירת מפעלים, ודורש העלאת שכר במקום קיצוץ וטוען שהעובדים מוכנים למאבק מר מול החברה. פולקסווגן דחתה את בקשות העובדים על הסף והשיבה כי "לאור התייקרות המחירים והביקוש הפוחת למכוניות חדשות, סגירת מפעלים היא צעד הכרחי".
במשך עשורים הצליח קונצרן המכוניות לשמור על שקט תעשייתי בעזרת מה שמכונה "תרבות הקונצנזוס", תרבות שעלתה כקורבן למזבח ברגע שהחברה התחילה לאבד את נתח השוק שלה בסין לטובת מתחרות מקומיות. כשהתברר לבעלי המניות ולוועד המנהלים כי גם הזמנות מכוניות חדשות באירופה והצפי לרווחים יהיו הרבה מתחת לציפיות, התקבלה ההחלטה על קיצוצים רוחביים, המוניים ואכזריים. בשלושה סבבי משא ומתן עד עכשיו, החברה לא זזה במילימטר מהכוונות שלה.
דיבידנדים על סך 4.5 מיליארד אירו
עובדי החברה דורשים שבעלי המניות, שחילקו ביניהם רק לאחרונה דיבידנדים על סך 4.5 מיליארד אירו, יצטרפו למדינת סקסוניה תחתית, בעלת מניה בקונצרן שוויתרה על הדיבידנדים כדי לתת כתף במסע ההתייעלות של החברה. ועד העובדים טוען שהוא מוכן לפשרה ולהסכמות (הוועד הסכים לדוגמה להקפיא את הדרישה להעלאה במשכורות ואת הבונוס מהרווחים לשנתיים הקרובות, מה שאמור לחסוך לחברה 1.5 מיליארד אירו), בתנאי שגם ראשי החברה ומנהליה יציעו ויתורים משלהם.
מהצד השני, נראה שלפולקסווגן באמת אין ברירה אלא לבצע קיצוצים נרחבים. החברה לא מוכרת מספיק מכוניות כדי להצדיק את המשכורות הגבוהות ואת סך שעות העבודה בפסי הייצור, שני המקומות שבהם יהיה לחברה הכי קל להתחיל לקצץ מההוצאות הגבוהות. מה שברור כבר עכשיו הוא שההנהלה והעובדים לא יוכלו לפתור לבדם ועל ידי פשרות ביניהם את הבעיות של פולקסווגן, וכלכלת גרמניה, המסתמכת מאוד על התעשייה ועל הייצוא שלה, תצטרך להיעזר במדיניות ממשלתית כפי שקורה בארצות הברית ובסין, אבל זאת רק לאחר הבחירות הכלליות שהוקדמו לפברואר. מדיניות כזו יכולה לכלול בונוסים מחודשים לרוכשי מכוניות חשמליות ושיפור ושדרוג של מרכזי התמיכה שמסביב למכוניות החשמליות.
מומחים רבים גם מצביעים בדאגה על המשבר בתעשיית הרכב בגרמניה ועל ההשפעות הפוליטיות שהוא יכול לגרום, כמו הרכבת קואוליציה שמרנית שלא תמשיך בפרוייקט האקולוגי של מכוניות חשמליות או נדידה גדולה של קולות למפלגות הימין הפופוליסטיות בשל אבטלה גבוהה יותר ורגרסיה כלכלית.
פולקסווגן, שמנייתה בבורסה מהלך שתי שעות השביתה נפלה בכ-2%, הודיעה כי ייצור המכוניות שלה לא סבל כתוצאה מהשביתה. "פולקסווגן נמצאת במצב מאוד עדין", אמרה ל-ynet עו"ד מברלין העובדת בחברה. "מצד אחד היא חייבת לקצץ, מצד שני העובדים מאוד נחושים שהקיצוץ יתחלק בין כולם, אבל כיוון שפולקסווגן ביטלה את הסכמי השכר בספטמבר, אם לא ייחתם הסכם עבודה חדש, יחולו על החברה החוקים שהיו בתוקף לפני המשבר, שכולל עלייה של 4.5% בשכר ל-120 אלף העובדים. מדובר במיליארדים של אירו, הרבה יותר ממה שפולקסווגן מתכננת לחסוך, והעובדים יודעים את זה".