בית המשפט למשפחה באילת קיבל לאחרונה בקשה של אב לשבעה לחלוקה שווה של האחריות ההורית עם זוגתו לשעבר. היא טענה שמטרתה האמיתית של הבקשה היא לא לשלם מזונות, אבל השופט מרדכי (מוטי) לוי דחה אותה.
בפברואר האחרון הוגשה לתיק בית המשפט המלצה של ועדת תסקירים המורכבת מגורמים מקצועיים בהם ד"ר לפסיכולוגיה קלינית ועובדות סוציאליות, לקבוע אחריות הורית משותפת של בני הזוג לשעבר על שבעת ילדיהם. בין היתר המליצה הוועדה שהאב ישהה עם ילדיו בימים שני ורביעי, ובכל סוף שבוע שני.
1 צפייה בגלריה
גרושים
גרושים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האב, נכה צה"ל, ביקש לאמץ את המלצת הוועדה ככתבה וכלשונה. הוא סיפר שחרף נכותו הוא מטופל בכמה מסגרות קהילתיות, ובסיוע בני משפחתו תהיה לו את האפשרות להיות הורה ב-50% משרה.
מנגד טענה ביקשה האם לא להיעתר לבקשתו. היא הגדירה אותו "אב אימפולסיבי" בעל עבר פלילי שאף בזמני השהות המצומצמים הנוכחיים אינו עומד, כך ש"לא מגיע לו משמורת משותפת". לשיטתה, הבקשה לאחריות הורית משותפת הוגשה רק מתוך המניע הפסול של הימנעות מלשלם לה מזונות ילדים.
עמדת העובדת הסוציאלית שערכה את התסקיר לא השתנתה גם לאחר חקירתה על ידי עורך הדין של האם. היא סיפרה שהילדים הפכו לפגיעים מבחינה נפשית ורגשית אחרי שבמשך שנה וחצי תמימות לא ראו את אביהם, ומכאן שטובתם היא לשהות במחיצת הוריהם במידה שווה.
ואכן, השופט לוי אימץ את המלצת התסקיר וקבע אחריות הורית משותפת. הוא הדגיש שמבחינת הילדים יש ערך מהותי, חשוב וקריטי לסיום ההליך המשפטי והפניית המסלול שבו צועדים ההורים מהתנגשות להסכמה, גם אם הדבר נעשה "מתוך שלא לשמה" מבחינת אחד ההורים.
הוא דחה את עמדת האם שלפיה בן זוגה לשעבר מבקש אחריות הורית משותפת רק כדי לחמוק מתשלום מזונות: "אין לקבל את הגישה הגורסת אפריורית שרצונו של אב לאחריות הורית משותפת היא 'שהוא מבקש לא לשלם'. ההופכי לטענה זו עלולה להיות שהתנגדות האם היא רק משום שהיא רוצה לקבל יותר דמי מזונות. גם אם יש מקרים כאלו – לא זה המקרה".
בפסק הדין נקבע שהסדרי השהות יהיו כהמלצת ועדת התסקירים, וחגים וחופשות יחולקו שווה בשווה בין ההורים. בני הזוג לשעבר הופנו למרכז הורים-ילדים באילת ונקבע שעליהם לשתף פעולה עם ההליך.
לסיום כתב השופט שהוא לא מתעלם מהקושי הכרוך בטיפול בשבעה ילדים בו-זמנית, אולם הוא הביע תקווה שהמפגשים במרכז הורים-ילדים יאפשרו לצדדים להתגבר על המחלוקות האישיות ביניהם ולפתור את הבעיה הזאת למען ילדיהם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד יורם אוחיון • ב"כ האם: עו"ד אבי מיכאלי • עו"ד ויקטוריה פוגל עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין